| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Psikososyal Hemşirelik | SAS134 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders, aktif öğrenme modeli temel alınarak yürütülür. Bu modelde; öğrenci merkezli yaklaşımlar kullanılır, öğrencilerin derse katılımı, tartışmalar, vaka analizleri, grup çalışmaları ve uygulamalı etkinlikler ön plandadır. Psikososyal Hemşirelik gibi dinamik bir konuda, teorik bilginin pratiğe aktarılması hedeflenir. |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Neşe MERCAN |
| Ders Veren | Doç. Dr. Neşe MERCAN |
| Amaç |
• Öğrencilerin bireylerin ruhsal, duygusal, sosyal ve kültürel gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla değerlendirebilmek • Hastalıkla baş etme, kriz ve stres yönetimi gibi süreçlerde uygun hemşirelik yaklaşımlarını planlayıp uygulayabilmek. • Ayrıca öğrencilerin iletişim, empati, danışmanlık ve destekleyici bakım becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
| Ders İçeriği |
Hemşire ve hasta ilişkisinin önemi, Özel durumlarda tedavi edici ilişkinin sağlanması ve geliştirilmesi, Bakımın psikosoyal yönünü gerçekleştirmede önemli noktalar. |
| Ders Kaynakları |
Öz, F., & Demiralp, M. (2014). Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin. Akademisyen Kitapevi, Ankara.
Ekşi, A. (Ed.). (2011). Ben hasta değilim: çocuk sağlığı ve hastalıklarının psikososyal yönü. Nobel Tıp Kitabevi. İkican, T. Ç., & Mor, E. (2023). Psychosocial Intervention Programs in Natural Disaster Affected Individuals: A Systematic Review. CURARE Journal of Nursing, (3), 41-51. Çam, O., & Okanlı, A. (2012). Ruh sağlığı, kültür ve psikiyatri hemşireliği. In Ü. Seviğ & G. Tanrıverdi (Eds.), Kültürlerarası hemşirelik (1. baskı, ss. 239–282). İstanbul Tıp Kitabevi. Çam, O., & Engin, E. (2021). Ruh sağlığı ve hastalıkları psikiyatri hemşireliği bakım sanatı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. Daly, J., Speedy, S., & Jackson, D. (2021). Contexts of nursing: An introduction (5th ed.). Elsevier. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Hastalıklara Psikososyal Yanıt | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 2 | Psikososyal Beceriler | Tartışmalı Ders Gösterim Vaka Çalışması |
| 3 | Kronik Hastalığı Olan Çocuk | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 4 | Kronik Hastalığı Olan Yetişkin | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 5 | Ölmekte Olan Çocuk | Tartışmalı Ders |
| 6 | Ölmekte Olan Yetişkin | Tartışmalı Ders |
| 7 | Yastaki Hasta | Tartışmalı Ders |
| 8 | Zor Hasta Davranışlarına Hemşirelik Yanıtları | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 9 | Manüplatif, Uyumsuz, Talep Eden, Bağımlı Hastalar | Tartışmalı Ders |
| 10 | Anksiyeteli Hasta | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 11 | Öfkeli, Saldırgan ve Şiddet Potansiyeli Olan Hasta | Tartışmalı Ders Gösterim Vaka Çalışması |
| 12 | Spiritüel Distres Yaşayan Hasta | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 13 | Kültürel Önem | Tartışmalı Ders |
| 14 | Afetler ve Psikososyal Hemşirelik Yaklaşımları- Dersin Genel Değerlendirmesi ve Kapanış | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Psikososyal sağlık ve hastalık kavramlarını açıklayabilir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bireylerin, ailelerin ve toplumun psikososyal gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla değerlendirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kriz, stres, yas, bağımlılık ve kronik hastalık gibi durumlarda destekleyici hemşirelik rollerini üstlenebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Psikososyal sağlık ve hastalık kavramlarını açıklayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Bireylerin, ailelerin ve toplumun psikososyal gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla değerlendirebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Kriz, stres, yas, bağımlılık ve kronik hastalık gibi durumlarda destekleyici hemşirelik rollerini üstlenebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |