EN
  • Anasayfa
  • SAS134 Psikososyal Hemşirelik (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
SAS134 - Psikososyal Hemşirelik
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Psikososyal Hemşirelik SAS134 5 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
HEMŞİRELİK
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Ders, aktif öğrenme modeli temel alınarak yürütülür. Bu modelde; öğrenci merkezli yaklaşımlar kullanılır, öğrencilerin derse katılımı, tartışmalar, vaka analizleri, grup çalışmaları ve uygulamalı etkinlikler ön plandadır. Psikososyal Hemşirelik gibi dinamik bir konuda, teorik bilginin pratiğe aktarılması hedeflenir.
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Neşe MERCAN
Ders Veren Doç. Dr. Neşe MERCAN
Amaç

• Öğrencilerin bireylerin ruhsal, duygusal, sosyal ve kültürel gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla değerlendirebilmek • Hastalıkla baş etme, kriz ve stres yönetimi gibi süreçlerde uygun hemşirelik yaklaşımlarını planlayıp uygulayabilmek. • Ayrıca öğrencilerin iletişim, empati, danışmanlık ve destekleyici bakım becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.

Ders İçeriği

Hemşire ve hasta ilişkisinin önemi, Özel durumlarda tedavi edici ilişkinin sağlanması ve geliştirilmesi, Bakımın psikosoyal yönünü gerçekleştirmede önemli noktalar.

Ders Kaynakları Öz, F., & Demiralp, M. (2014). Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin. Akademisyen Kitapevi, Ankara.
Ekşi, A. (Ed.). (2011). Ben hasta değilim: çocuk sağlığı ve hastalıklarının psikososyal yönü. Nobel Tıp Kitabevi.
İkican, T. Ç., & Mor, E. (2023). Psychosocial Intervention Programs in Natural Disaster Affected Individuals: A Systematic Review. CURARE Journal of Nursing, (3), 41-51.
Çam, O., & Okanlı, A. (2012). Ruh sağlığı, kültür ve psikiyatri hemşireliği. In Ü. Seviğ & G. Tanrıverdi (Eds.), Kültürlerarası hemşirelik (1. baskı, ss. 239–282). İstanbul Tıp Kitabevi.
Çam, O., & Engin, E. (2021). Ruh sağlığı ve hastalıkları psikiyatri hemşireliği bakım sanatı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
Daly, J., Speedy, S., & Jackson, D. (2021). Contexts of nursing: An introduction (5th ed.). Elsevier.
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Hastalıklara Psikososyal Yanıt Tartışmalı Ders Gösterim
2 Psikososyal Beceriler Tartışmalı Ders Gösterim Vaka Çalışması
3 Kronik Hastalığı Olan Çocuk Tartışmalı Ders Gösterim
4 Kronik Hastalığı Olan Yetişkin Tartışmalı Ders Gösterim
5 Ölmekte Olan Çocuk Tartışmalı Ders
6 Ölmekte Olan Yetişkin Tartışmalı Ders
7 Yastaki Hasta Tartışmalı Ders
8 Zor Hasta Davranışlarına Hemşirelik Yanıtları Tartışmalı Ders Gösterim
9 Manüplatif, Uyumsuz, Talep Eden, Bağımlı Hastalar Tartışmalı Ders
10 Anksiyeteli Hasta Tartışmalı Ders Gösterim
11 Öfkeli, Saldırgan ve Şiddet Potansiyeli Olan Hasta Tartışmalı Ders Gösterim Vaka Çalışması
12 Spiritüel Distres Yaşayan Hasta Tartışmalı Ders Gösterim
13 Kültürel Önem Tartışmalı Ders
14 Afetler ve Psikososyal Hemşirelik Yaklaşımları- Dersin Genel Değerlendirmesi ve Kapanış Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Psikososyal sağlık ve hastalık kavramlarını açıklayabilir Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bireylerin, ailelerin ve toplumun psikososyal gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla değerlendirebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Kriz, stres, yas, bağımlılık ve kronik hastalık gibi durumlarda destekleyici hemşirelik rollerini üstlenebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Psikososyal sağlık ve hastalık kavramlarını açıklayabilir - - - - - - - - - - - - - - -
Bireylerin, ailelerin ve toplumun psikososyal gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla değerlendirebilir. - - - - - - - - - - - - - - -
Kriz, stres, yas, bağımlılık ve kronik hastalık gibi durumlarda destekleyici hemşirelik rollerini üstlenebilir. - - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - - -