EN
  • Anasayfa
  • ESM5033 Katıların Bant Teorisi (2023-2024 / . Yarıyıl)
  • EN
ESM5033 - Katıların Bant Teorisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Katıların Bant Teorisi ESM5033 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Ayça KIYAK YILDIRIM
Ders Veren Doç. Dr. Ayça KIYAK YILDIRIM
Amaç

Katıların elektriksel özelliklerini elektronik bant yapısını ve enerji düzeyleri ile bant aralığını ve elektriksel iletkenliği açıklayabilmek. Metallerin fiziksel özelliklerini, fonon ve elektron ısı sığası farkını, elektron ve fonon ısı iletkenliği ilişkisini ve elektriksel iletkenliği açıklayabilmek. Yarıiletkenlerin enerji bant ve optik özelliklerini anlayabilmek. Süperiletken ve dielektrik malzemeleri ve temel mühendislik uygulamalarını anlatabilmek.

Ders İçeriği

Katı malzemelerde atomların ısısal titreşimini ve ısısal genleşmesi, Tek, iki ve üç boyutlu tek kristal ve katılarda fonon tipleri,Tek kristal ve katı malzemelerde ısı sığası, Fononlar ile ısı sığası ve ısısal iletkenlik arasındaki ilişkiler, Fonon momentumu, fononlardan inelastik saçılması, Fonon gazının ısısal direnci: Kaydırma (Umklapp) etkileri ve örgü kusurları, Drude’nin klasik elektriksel iletkenlik teorisi, Klasik modelin eksik ve yanlışlarını saptanması, Elektriksel iletkenliğin Bloch kuantum teorisi, Katıların elektronik bant teorisi, Fermi Dirac Dağılımı: Elektronların enerji durumları arasında dağılımını ve Durumlar Yoğunluğu kavramı,Katılarda serbest elektron gaz modeli, Elektriksel iletkenliğin bant teorisi, Elektron gazı ısı sığasını ifadesi, Metal ısı sığasının deneysel ölçümü, Elektriksel iletkenliği ve Ohm yasası, Metallerin elektriksel iletkenliğinin deneysel ölçümleri ve yorumları, Elektronların manyetik alanda hareketini ve Hall etkisini ve manyeto direnci, Metallerin ısı ve elektriksel iletkenliği oranı,Metal, yarı iletken ve yalıtkan malzemelerin elektriksel özelliklerindeki farklar, Katılarda elektron ve boşluklar,Yarı iletken malzemelerin optik özellikleri,n-p tipi yarıiletkenler, Yarı serbest elektron gaz modeli, Yarı iletken aygıtlar (transistörler, entegre devreler, junction, optoelektronik aygıtlar) ve uygulama alanları,Makroskopik ve atomik manyetik büyüklükler, Manyetik moment,Pauli ve Curie paramanyetizması, Düzenli manyetik malzemeler,Kalıcı mıknatısların sıcaklık bağımlılığı,Ferromanyetizmanın bant teorisi ve ferromanyetik domainler, Yumuşak ve sert manyetik malzemelerin farkları,Manyetik malzemelerin kayıt ve bilgi teknolojisinde uygulamaları,Özelikle serbest elektron modeli, neredeyse serbet elektron modeli,sıkı bağ yaklaşımı,KKR modeli, Yoğunluk-fonksiyonel teorisi, Mott yalıtkanları, Boş kafes yaklaşımı, Kronig-Penney Modeli, Hubbard modellerinin anlaşılması ve öğrenilmesi

Ders Kaynakları 1
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 14 42
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 3 4 12
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri 3 4 12
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 12 1 12
Final Final 15 1 15
Ödev 1 Ödev 1 6 1 6
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 10 1 10
Toplam İş Yükü (Saat) 193
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,57
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Katıların fiziksel özellikleri ile kristal bağ ve yapı tipleri arasındaki ilişkiler. Katıhal Fizğinin önemi ve uygulama alanları. Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
2 DC, AC, İyonic, ısısal iletkenlikler, Hall-Etkisi ve Manyeto-Direnç Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
3 Fononlar ve Termal Özellikler Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
4 Bant Teorisi (Metaller, Yarı-iletkenler, Yalıtkanlar ve Divalent Metaller) Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
5 Serbest Elektron Modeli, Yarı-Serbest Elektron Gaz Modeli, Kısmen serbest elektron yaklaşımı Beyin Fırtınası Grup Çalışması Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
5 Serbest Elektron Modeli, Yarı-Serbest Elektron Gaz Modeli, Kısmen serbest elektron yaklaşımı Beyin Fırtınası Grup Çalışması Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
7 Sıkı bağlanma modeli ve yaklaşımı Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
9 KKR modeli, Yoğunluk-fonksiyonel teorisi, Green fonksiyon metotları ve ab inito GW yaklaşımı Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
9 KKR modeli, Yoğunluk-fonksiyonel teorisi, Green fonksiyon metotları ve ab inito GW yaklaşımı Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
10 Mott yalıtkanları, Boş kafes yaklaşımı, Kronig-Penney Modeli, Hubbard modeli Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
10 Mott yalıtkanları, Boş kafes yaklaşımı, Kronig-Penney Modeli, Hubbard modeli Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
12 Antiferromanyetik ve Multiferroik Sistemler, Manyeto-Elektrik ve Manyeto-Striktif Etkileri, Kristal-Örgü Etkileşimleri Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
13 Dielektrik Malzemeler, Ferroelektiksel Özellik Manyetizma; Ferromanyetik, Paramanyetik, Diamagnetik malzemeler Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
14 Optik Özellikler, Süperiletkenlik Sensor Teknolojileri ve Uygulama Alanları Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Katı malzemelerin ısısal özellikleri, ısısal direnci ve iletkenliğinin uygulama alanlarını örnekleyebilecektir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Problem Çözme Seminer Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
Katıların elektriksel özelliklerini elektronik bant yapısını ve enerji düzeyleri ile bant aralığını ve elektriksel iletkenliği açıklayabilecektir Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Problem Çözme Seminer Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
Metallerin fiziksel özelliklerini, fonon ve elektron ısı sığası farkını, elektron ve fonon ısı iletkenliği ilişkisini ve elektriksel iletkenliği açıklayabilecektir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Problem Çözme Seminer Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
Yarıiletkenlerin enerji bant ve optik özelliklerini anlatabilecektir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Problem Çözme Seminer Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
Katı malzemelerin ısısal özellikleri, ısısal direnci ve iletkenliğinin uygulama alanlarını örnekleyebilecektir. 4 4 1 4 1 1 4 5 5 5
Katıların elektriksel özelliklerini elektronik bant yapısını ve enerji düzeyleri ile bant aralığını ve elektriksel iletkenliği açıklayabilecektir 4 4 1 4 1 1 4 5 5 5
Metallerin fiziksel özelliklerini, fonon ve elektron ısı sığası farkını, elektron ve fonon ısı iletkenliği ilişkisini ve elektriksel iletkenliği açıklayabilecektir. 4 4 1 4 1 1 4 5 5 5
Yarıiletkenlerin enerji bant ve optik özelliklerini anlatabilecektir. 4 4 1 4 1 1 4 5 5 5