| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sosyoloji | CGB105 | 1 | 3 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Nilgün DALİ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. Nilgün DALİ |
| Amaç |
Temel sosyolojik kavramları öğrenmek ve Sosyolojinin bizde ve batı´da çıkış şartlarını analiz etmek. Sosyolojik düşünme ve sosyolojik dünya ile ilgili temel kavramları öğrenip, sosyal olaylarda onların nasıl kullanılabileceğine ait bilgi sahip kılmak. |
| Ders İçeriği |
Bir bilim olarak sosyolojinin doğuşu ve klasik dönem kuramsal yaklaşımlar, sosyolojide kullanılan araştırma yöntem ve teknikleri, temel sosyolojik kavramlar, kurumlar ve süreçler, sosyolojinin temel ilgi alanları. |
| Ders Kaynakları |
Durdu, Z. (2014) Sosyolojide Temel Kavramlar ve Kurucu Fikirler, Detay Yayıncılık
Sosyolojiye Giriş (Ed. M.Tuna), Detay Yayıncılık |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
25
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
25
|
|
Destek Dersleri
|
25
|
|
Ek Dersler
|
25
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 13 | 39 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 1 | 1 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 1 | 2 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 59 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,31 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sosyolojinin tanımı ve sosyolojik bakış açısı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 2 | Sosyolojinin Doğuşu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 3 | Sosyolojinin Temel Kavramları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 4 | Sosyolojinin Öncüleri: İbni Haldun, Montesquieu | |
| 5 | Sosyolojinin Öncüleri: A. Comte, E. Durkheim | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 6 | Sosyolojinin Öncüleri: K. Marx, M. Weber | |
| 7 | Toplumsal Değişme | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 8 | Arasınav | |
| 9 | Aile ve Toplum | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 10 | Toplumsal cinsiyet | |
| 11 | Göç ve Kentleşme | |
| 12 | Toplumsal Tabakalaşma ve Yoksulluk | |
| 13 | Kültür ve Toplum | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 14 | Toplumsal Hareketler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sosyolojik bakış açısı geliştirir | |||
| Sosyolojinin temel kavram ve kuramlarını öğrenir | |||
| Farklı sosyolojik perspektifleri açıklar | |||
| Toplumsal olayları sosyolojik olarak yorumlar | |||
| Toplumsal değişmeyi tanımlar ve açıklar |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ 1 | PÇ 2 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sosyolojik bakış açısı geliştirir | 1 | 1 | 4 | 3 | 1 | 2 | 5 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 5 | 2 | 2 | ;
| Sosyolojinin temel kavram ve kuramlarını öğrenir | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | ;
| Farklı sosyolojik perspektifleri açıklar | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 2 | 5 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 5 | 2 | 2 | ;
| Toplumsal olayları sosyolojik olarak yorumlar | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 5 | 1 | 3 | 2 | 3 | 1 | 5 | 2 | 2 | ;
| Toplumsal değişmeyi tanımlar ve açıklar | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 4 | 1 | 2 | 2 | 4 | 1 | 5 | 1 | 1 | ;
| Ortalama Değer | 1,2 | 1 | 2,8 | 2,2 | 1 | 1,8 | 4,4 | 1 | 2 | 2,2 | 3,2 | 1 | 5 | 1,6 | 1,6 |