| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sosyal Bilim İlkeleri | TRZ115 | 1 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | TURİZM İŞLETMECİLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Örgün, Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özgür ÇETİNER (Yıl: 2025 - 2026) Dr. Öğr. Üyesi Özgür ÇETİNER (Yıl: 2024 - 2025) Dr. Öğr. Üyesi Özgür ÇETİNER (Yıl: 2023-2024) Dr. Öğr. Üyesi Özgür ÇETİNER (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Özgür ÇETİNER |
| Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere, sosyal bilimlerin temel kavramlarını, fikirlerini ve yöntemlerini alt disiplinlerine referansla tanıtmaktır. |
| Ders İçeriği |
Bilimsel bilginin doğası ve sosyal bilimlerle ilgili genel bilgilerin yanı sıra, sosyoloji, sosyal psikoloji, siyaset bilimi ve ekonomi disiplinlerinden seçilmiş konular dersin içeriğini oluşturacaktır. |
| Ders Kaynakları |
Anthony Giddens, Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, 2012.
Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek, Ayrıntı Yayınları, 2010. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
| Final | Final | 5 | 1 | 5 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin sunumu, kapsamı ve gereklilikleri konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi | |
| 2 | Sosyolojik bakış açısı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 3 | Sosyal Bilimler ve Eleştirel Düşünme | |
| 4 | Sosyolojik Kuramlar | |
| 5 | Sosyalizasyon | |
| 6 | Toplumsal ve Ekonomik Tabakalaşma I | Ders Tartışmalı Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | Toplumsal ve Ekonomik Tabakalaşma II | Ders Tartışmalı Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 8 | Okuma Çalışması (dönem içi belirlenen roman) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 9 | Toplumsal Eşitsizlikler Sınıf ve Yoksulluk | Ders Tartışmalı Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 10 | Şehirler ve Kentsel Yaşam | Ders Tartışmalı Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | Toplumsal Cinsiyet ve Aile | Ders Tartışmalı Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 12 | Ekonomi ve Toplum | Ders Tartışmalı Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 13 | Örgütler ve Ağlar | |
| 14 | Dönem Değerlendirmesi |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Toplumsal kurum ve olayları sosyal bilim kavramları çerçevesinde eleştirebileceklerdir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Toplumsal süreçleri organize eden ve toplumun fonksiyonlarını yerine getirmesine imkan veren yapının işleyişini kavrayabileceklerdir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sosyal psikolojinin kavramlarını kullanarak toplumdaki önyargı, ayrımcılık ve stereotipleştirme gibi durumları sorgulayabileceklerdir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bilimsel bilgi ile bilimsel olmayan bilgiyi birbirinden ayırt edebileceklerdir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Sosyoloji teorilerini ve genel kavramlarını kullanarak toplumsal eşitsizliklerin farklı boyutlarını değerlendirebileceklerdir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Toplumsal kurum ve olayları sosyal bilim kavramları çerçevesinde eleştirebileceklerdir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | ;
| Toplumsal süreçleri organize eden ve toplumun fonksiyonlarını yerine getirmesine imkan veren yapının işleyişini kavrayabileceklerdir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | ;
| Sosyal psikolojinin kavramlarını kullanarak toplumdaki önyargı, ayrımcılık ve stereotipleştirme gibi durumları sorgulayabileceklerdir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | ;
| Bilimsel bilgi ile bilimsel olmayan bilgiyi birbirinden ayırt edebileceklerdir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | ;
| Sosyoloji teorilerini ve genel kavramlarını kullanarak toplumsal eşitsizliklerin farklı boyutlarını değerlendirebileceklerdir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2,4 | 1 | 1 | 1 | - | - | - |