| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Bitkilerde Stres Fizyolojisi | BYT5066 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | BİYOTEKNOLOJİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Teorik |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Gamze KAYA (Yıl: 2025 - 2026) Prof. Dr. Dilek ÜNAL (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Gamze KAYA |
| Amaç |
Stres kavramı ve bitkilerin maruz kaldığı stres koşulları tiplerinin öğrenilmesi, bitkilerin bu stres koşullarına verdikleri fizyolojik yanıtların kavranması |
| Ders İçeriği |
Stres nedir? Stres kavramını oluşturan etmenler nelerdir? Bitki hücresinin strese karşı geliştirdiği savunma mekanizmaları nelerdir? Biyotik stres koşulları ve bitkilerin buna verdiği fizyolojik yanıtlar, Abiyotik stres koşulları ve bitkilerin verdiği fizyolojik yanıtlar, strese toleransı artırmaya yönelik güncel biyoteknolojik yaklaşımlar |
| Ders Kaynakları |
Dinler, BS., Gül, V. 2022. BİTKİLERDE ABİYOTİK VE BİYOTİK
STRES YÖNETİMİ. İksad Yayınevi.
Kaya, G. 2023. Plant-and animal-derived biostimulants for overcoming salinity stress by regulating the physiological parameters of broccoli. Polish Journal of Environmental Studies, 32(6): 5129-5136. Kaya, G. 2025. A plant-derived biostimulant Aminolom Enzimatico® application stimulates chlorophyll content, electrolyte leakage, stomata density and root yield of radishes under salinity stress. PeerJ, DOI 10.7717/peerj.18804.parameters of broccoli. Polish Journal of Environmental Studies, 32(6): 5129-5136. Kaya, G. and N. Ergin. 2025. Classification of red beet and sugar beet for drought tolerance using morphophysiological and stomatal traits. PeerJ, DOI 10.7717/peerj.19133. Kaya, G. 2023. Ameliorative effects of foliar potassium nitrate on the growth, physiological, and stomatal properties of lettuce plants under salinity stress. Journal of Plant Nutrition, 46(12): 2882-2892. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Stres Fizyolojisine giriş | Tartışmalı Ders |
| 2 | Stres kavramı ve stres faktörleri nelerdir | Tartışmalı Ders |
| 3 | Bitkilerin strese yanıtları | Tartışmalı Ders |
| 4 | Stres tipleri | Tartışmalı Ders |
| 5 | Oksijen stresi ve bitkilerin fizyolojik yanıtları | Tartışmalı Ders |
| 6 | Su stresi ve bitkilerin fizyolojik yanıtları | Tartışmalı Ders |
| 7 | Sıcaklık stresi (Yüksek ve düşük sıcaklık, üşüme ve don) I | Tartışmalı Ders |
| 8 | Sıcaklık stresi (Yüksek ve düşük sıcaklık, üşüme ve don) II | Tartışmalı Ders |
| 9 | Tuz stresine tolerans mekanizmaları I | Tartışmalı Ders |
| 10 | Tuz stresine tolerans mekanizmaları II | Tartışmalı Ders |
| 11 | Kuraklık stresi I | Tartışmalı Ders |
| 12 | Kuraklık stresi II | Tartışmalı Ders |
| 13 | Ağır metal stresi | Tartışmalı Ders |
| 14 | Işık stresi | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| stres kavramını bilir | Ödev / Proje Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Doğada bitkilere stres oluşturan unsurları bilir | Ödev / Proje Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hormonal sinyallizasyon ve stres arasındaki ilişki arasında bağlantı kurabilir | Ödev / Proje Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| stres tiplerine göre fizyolojik yanıtları ayırt edebilir | Ödev / Proje Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| tarımsal biyoteknolojideki son gelişmeleri bilir ve yeni hipotezler üretebilir. | Ödev / Proje Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |