EN
  • Anasayfa
  • BYT5066 Bitkilerde Stres Fizyolojisi (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
BYT5066 - Bitkilerde Stres Fizyolojisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bitkilerde Stres Fizyolojisi BYT5066 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
BİYOTEKNOLOJİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Teorik
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Gamze KAYA (Yıl: 2025 - 2026) Prof. Dr. Dilek ÜNAL (Yıl: 2020 - 2021)
Ders Veren Doç. Dr. Gamze KAYA
Amaç

Stres kavramı ve bitkilerin maruz kaldığı stres koşulları tiplerinin öğrenilmesi, bitkilerin bu stres koşullarına verdikleri fizyolojik yanıtların kavranması

Ders İçeriği

Stres nedir? Stres kavramını oluşturan etmenler nelerdir? Bitki hücresinin strese karşı geliştirdiği savunma mekanizmaları nelerdir? Biyotik stres koşulları ve bitkilerin buna verdiği fizyolojik yanıtlar, Abiyotik stres koşulları ve bitkilerin verdiği fizyolojik yanıtlar, strese toleransı artırmaya yönelik güncel biyoteknolojik yaklaşımlar

Ders Kaynakları Dinler, BS., Gül, V. 2022. BİTKİLERDE ABİYOTİK VE BİYOTİK STRES YÖNETİMİ. İksad Yayınevi.
Kaya, G. 2023. Plant-and animal-derived biostimulants for overcoming salinity stress by regulating the physiological parameters of broccoli. Polish Journal of Environmental Studies, 32(6): 5129-5136.
Kaya, G. 2025. A plant-derived biostimulant Aminolom Enzimatico® application stimulates chlorophyll content, electrolyte leakage, stomata density and root yield of radishes under salinity stress. PeerJ, DOI 10.7717/peerj.18804.parameters of broccoli. Polish Journal of Environmental Studies, 32(6): 5129-5136.
Kaya, G. and N. Ergin. 2025. Classification of red beet and sugar beet for drought tolerance using morphophysiological and stomatal traits. PeerJ, DOI 10.7717/peerj.19133.
Kaya, G. 2023. Ameliorative effects of foliar potassium nitrate on the growth, physiological, and stomatal properties of lettuce plants under salinity stress. Journal of Plant Nutrition, 46(12): 2882-2892.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 10
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Stres Fizyolojisine giriş Tartışmalı Ders
2 Stres kavramı ve stres faktörleri nelerdir Tartışmalı Ders
3 Bitkilerin strese yanıtları Tartışmalı Ders
4 Stres tipleri Tartışmalı Ders
5 Oksijen stresi ve bitkilerin fizyolojik yanıtları Tartışmalı Ders
6 Su stresi ve bitkilerin fizyolojik yanıtları Tartışmalı Ders
7 Sıcaklık stresi (Yüksek ve düşük sıcaklık, üşüme ve don) I Tartışmalı Ders
8 Sıcaklık stresi (Yüksek ve düşük sıcaklık, üşüme ve don) II Tartışmalı Ders
9 Tuz stresine tolerans mekanizmaları I Tartışmalı Ders
10 Tuz stresine tolerans mekanizmaları II Tartışmalı Ders
11 Kuraklık stresi I Tartışmalı Ders
12 Kuraklık stresi II Tartışmalı Ders
13 Ağır metal stresi Tartışmalı Ders
14 Işık stresi Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
stres kavramını bilir Ödev / Proje Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Doğada bitkilere stres oluşturan unsurları bilir Ödev / Proje Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Hormonal sinyallizasyon ve stres arasındaki ilişki arasında bağlantı kurabilir Ödev / Proje Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
stres tiplerine göre fizyolojik yanıtları ayırt edebilir Ödev / Proje Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
tarımsal biyoteknolojideki son gelişmeleri bilir ve yeni hipotezler üretebilir. Ödev / Proje Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - -