| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Seramiklerin Reolojik Davranışı | MMM5028 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Betül YILDIZ |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Seramik malzemelerin şekillendirme ve üretim aşamalarında gösterdikleri akış davranışlarını ve sistem kararlılığını anlamak; bu davranışların reolojik prensiplerle açıklanmasını sağlamak. Öğrencilere seramik çamurlarının, süspansiyonlarının ve pastalarının akış özelliklerini ve kararlılıklarını ölçme, yorumlama ve proses optimizasyonunda kullanma becerisi kazandırmak. |
| Ders İçeriği |
Reoloji biliminin temelleri; viskozite, elastisite ve plastik davranış kavramları. Seramik çamurlarında, süspansiyonlarında ve pres tozlarında akış davranışı ve kararlılığın önemi. Akış tipleri (Newtonian, non-Newtonian), kayma gerilimi, tiksotropi ve reolojik modeller. Reolojik ölçüm teknikleri (viskozimetre, reometre uygulamaları). Parçacık boyutu, şekli, yüzey yükü, katkı maddeleri ve elektrolitlerin reoloji ve kararlılık üzerindeki etkileri. Seramik üretiminde reolojinin rolü: döküm, presleme uygulamaları. |
| Ders Kaynakları |
Reed, J. S. Principles of Ceramics Processing. 2nd Edition, John Wiley & Sons, 1995.
Kingery, W. D., Bowen, H. K., Uhlmann, D. R. Introduction to Ceramics. John Wiley & Sons, 1976. |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Reoloji biliminin temelleri ve seramiklerle ilişkisi | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | Akış davranışı, viskozite ve akış eğrileri | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Newtonian ve non-Newtonian akış tipleri | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Tiksotropi, reopeksi ve zaman bağımlı davranışlar | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | Seramik süspansiyonlarının hazırlanması ve kararlılığın önemi | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Zeta potansiyeli, pH ve elektrostatik kararlılık | Ders Tartışmalı Ders |
| 7 | Katı oranı, partikül boyutu ve şeklinin reolojiye etkisi | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Öğrenci Sunumları I | Ders Sözlü |
| 9 | Reolojik ölçüm cihazları: viskozimetre ve reometre uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Reolojik modelleme ve veri yorumlama yöntemleri | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Katkı maddeleri, elektrolitler ve kararlılık ilişkisi | Ders Tartışmalı Ders |
| 12 | Reolojik kontrol ile proses optimizasyonu | Ders Tartışmalı Ders |
| 13 | Gelecekteki araştırma alanları | Ders Tartışmalı Ders |
| 14 | Genel tekrar ve değerlendirme | Ders Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Seramik malzemelerin akış davranışlarını ve kararlılık prensiplerini açıklar | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Seramik çamurları, süspansiyonları ve pastalarının reolojik özelliklerini tanımlar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Viskozite, tiksotropi, kayma gerilimi gibi reolojik parametreleri ölçme ve yorumlama becerisi kazanır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Parçacık boyutu, yüzey yükü, katkı maddesi ve katı oranı gibi faktörlerin reoloji ve kararlılık üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Reolojik ölçüm sonuçlarını proses optimizasyonu ve ürün kalitesiyle ilişkilendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Seramik malzemelerin akış davranışlarını ve kararlılık prensiplerini açıklar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Seramik çamurları, süspansiyonları ve pastalarının reolojik özelliklerini tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Viskozite, tiksotropi, kayma gerilimi gibi reolojik parametreleri ölçme ve yorumlama becerisi kazanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Parçacık boyutu, yüzey yükü, katkı maddesi ve katı oranı gibi faktörlerin reoloji ve kararlılık üzerindeki etkilerini değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Reolojik ölçüm sonuçlarını proses optimizasyonu ve ürün kalitesiyle ilişkilendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |