EN
  • Anasayfa
  • MMM5028 Seramiklerin Reolojik Davranışı (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
MMM5028 - Seramiklerin Reolojik Davranışı
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Seramiklerin Reolojik Davranışı MMM5028 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Betül YILDIZ
Ders Veren
Amaç

Seramik malzemelerin şekillendirme ve üretim aşamalarında gösterdikleri akış davranışlarını ve sistem kararlılığını anlamak; bu davranışların reolojik prensiplerle açıklanmasını sağlamak. Öğrencilere seramik çamurlarının, süspansiyonlarının ve pastalarının akış özelliklerini ve kararlılıklarını ölçme, yorumlama ve proses optimizasyonunda kullanma becerisi kazandırmak.

Ders İçeriği

Reoloji biliminin temelleri; viskozite, elastisite ve plastik davranış kavramları. Seramik çamurlarında, süspansiyonlarında ve pres tozlarında akış davranışı ve kararlılığın önemi. Akış tipleri (Newtonian, non-Newtonian), kayma gerilimi, tiksotropi ve reolojik modeller. Reolojik ölçüm teknikleri (viskozimetre, reometre uygulamaları). Parçacık boyutu, şekli, yüzey yükü, katkı maddeleri ve elektrolitlerin reoloji ve kararlılık üzerindeki etkileri. Seramik üretiminde reolojinin rolü: döküm, presleme uygulamaları.

Ders Kaynakları Reed, J. S. Principles of Ceramics Processing. 2nd Edition, John Wiley & Sons, 1995.
Kingery, W. D., Bowen, H. K., Uhlmann, D. R. Introduction to Ceramics. John Wiley & Sons, 1976.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Reoloji biliminin temelleri ve seramiklerle ilişkisi Ders Tartışmalı Ders
2 Akış davranışı, viskozite ve akış eğrileri Ders Tartışmalı Ders
3 Newtonian ve non-Newtonian akış tipleri Ders Tartışmalı Ders
4 Tiksotropi, reopeksi ve zaman bağımlı davranışlar Ders Tartışmalı Ders
5 Seramik süspansiyonlarının hazırlanması ve kararlılığın önemi Ders Tartışmalı Ders
6 Zeta potansiyeli, pH ve elektrostatik kararlılık Ders Tartışmalı Ders
7 Katı oranı, partikül boyutu ve şeklinin reolojiye etkisi Ders Tartışmalı Ders
8 Öğrenci Sunumları I Ders Sözlü
9 Reolojik ölçüm cihazları: viskozimetre ve reometre uygulamaları Ders Tartışmalı Ders
10 Reolojik modelleme ve veri yorumlama yöntemleri Ders Tartışmalı Ders
11 Katkı maddeleri, elektrolitler ve kararlılık ilişkisi Ders Tartışmalı Ders
12 Reolojik kontrol ile proses optimizasyonu Ders Tartışmalı Ders
13 Gelecekteki araştırma alanları Ders Tartışmalı Ders
14 Genel tekrar ve değerlendirme Ders Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Seramik malzemelerin akış davranışlarını ve kararlılık prensiplerini açıklar Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Seramik çamurları, süspansiyonları ve pastalarının reolojik özelliklerini tanımlar. Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Viskozite, tiksotropi, kayma gerilimi gibi reolojik parametreleri ölçme ve yorumlama becerisi kazanır. Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Parçacık boyutu, yüzey yükü, katkı maddesi ve katı oranı gibi faktörlerin reoloji ve kararlılık üzerindeki etkilerini değerlendirir. Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Reolojik ölçüm sonuçlarını proses optimizasyonu ve ürün kalitesiyle ilişkilendirir. Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
Seramik malzemelerin akış davranışlarını ve kararlılık prensiplerini açıklar - - - - - - - - - - - - -
Seramik çamurları, süspansiyonları ve pastalarının reolojik özelliklerini tanımlar. - - - - - - - - - - - - -
Viskozite, tiksotropi, kayma gerilimi gibi reolojik parametreleri ölçme ve yorumlama becerisi kazanır. - - - - - - - - - - - - -
Parçacık boyutu, yüzey yükü, katkı maddesi ve katı oranı gibi faktörlerin reoloji ve kararlılık üzerindeki etkilerini değerlendirir. - - - - - - - - - - - - -
Reolojik ölçüm sonuçlarını proses optimizasyonu ve ürün kalitesiyle ilişkilendirir. - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - -