Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Olağanüstü Durumlarda Sağlık Hizmetleri Yönetimi | SAG5504 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ - YL İÖ |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN |
Ders Veren | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN |
Amaç |
Bu dersin amacı; olağanüstü durumlarla ilgili temel kavramların öğrenilmesini, olağanüstü durumlara karşı hazırlıklı olmayı, planlama yapmayı ve bu tür durumlarda acil yanıt ve sağlık hizmetleri sunumu başta olmak üzere yaşanmış veya yaşanabilecek olumsuz durumlara karşı nasıl davranılması gerektiğinin anlaşılmasını sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Olağanüstü durumlarla ilgili temel kavramlar, Olağanüstü durumların epidemiyolojik değerlendirilmesi, acil yanıt (İlk 24-72 Saat), triyaj, risk grupları, Ana-çocuk sağlığı ve beslenme, Çevre sağlığı yönetimi, Bulaşıcı hastalıkların kontrolü, Olağanüstü durumlarda ruh sağlığı, Olağanüstü durumlarda barınma, Olağanüstü durumlarda tıbbı etik ve Olağanüstü durumlarda etkinlik gösteren ulusal ve uluslararası örgütler konularını içerir. |
Ders Kaynakları |
SARP, N. (2014), "Doğal Afetler Toplum Sağlığını Koruma, Nobel Akademik Yayıncılık, 2. Basım, Ankara, ISBN:978-605133-801-9
WHO, (1999), Rapid Health Assessment Protocols for Emergencies , http://www.wpro.who.int/vietnam/publications/rapid_health_assessment_protocols.pdf Olağandışı Durumlarda Sağlık Yönetimi El Kitabı, TTB Yayını, 2006. Nurhan Demirhan, Türkiye'de 112 İlk ve Acil Sağlık Hizmetleri ve Afetlerdeki Rolü, 2003. Olağanüstü Durumlarda Sağlık Hizmetleri ve Yönetimi, Çalışma Toplantısı Raporu, T.C. Sağlık Bakanlığı, Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü yayını, Ankara, 2000 Güler Ç, Çobanoğlu Z, Afetlerde Çevre Sağlığı Önlemleri, T.C. Sağlık Bakanlığı, Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü yayını, Barok Ofset, Ankara, 1997 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 35 | 1 | 35 |
Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 35 | 1 | 35 |
Final | Final | 55 | 1 | 55 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 195 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,65 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
2 | Olağanüstü Durumlarla İlgili Temel Kavramlar, Olağanüstü Durumların Epidemiyolojik Değerlendirilmesi | Tartışmalı Ders |
2 | Türkiye'de Olağanüstü Durumlarda Sağlık Hizmeti Mevzuatı, Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinin Organizasyonu | Tartışmalı Ders |
3 | Olağanüstü Durumlarda Acil Sağlık Hizmetlerinin Organizasyonu, Acil Yanıt (İlk 24-72 Saat), Triyaj | Tartışmalı Ders |
4 | Olağanüstü Durumlarda Sağlık Durumunun Değerlendirilmesi | Tartışmalı Ders |
5 | Olağanüstü Durumlarda Risk Grupları | Tartışmalı Ders |
6 | Olağanüstü Durumlarda 1. Basamak Sağlık Hizmetleri: Ana Çocuk Sağlığı ve Beslenme | Tartışmalı Ders |
7 | Olağanüstü Durumlarda Çevre Sağlığı Yönetimi | Tartışmalı Ders |
8 | Olağanüstü Durumlarda Bulaşıcı Hastalıklara Yaklaşım | Tartışmalı Ders |
9 | Olağanüstü Durumlara Bireysel Olarak Hazırlıklı Olma | Tartışmalı Ders |
10 | Olağanüstü Durumlarda Barınma | Tartışmalı Ders |
11 | Olağanüstü Durumlarda Yardımların Organizasyonu ve Lojistik Yönetimi | Tartışmalı Ders |
12 | Olağanüstü Durumların Ruh Sağlığına Etkileri | Tartışmalı Ders |
13 | Olağanüstü Durumlarda Tıbbı Etik | Tartışmalı Ders |
14 | .Olağanüstü Durumlarda Etkinlik Gösteren Ulusal ve Uluslararası Örgütler,Olağanüstü Durumlarda Sağlık Hizmetleri Yönetiminde Sektörler arası İş birliği | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Olağanüstü durumlar ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Olağanüstü durumları değerlendirebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Olağanüstü durumlarda bulaşıcı hastalıkların kontrolü konusunda planlama yapma becerisi kazanır. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Olağanüstü durumlarda çevre sağlığının korunma yöntemlerini öğrenir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Beslenme ve barınma sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve çözümüne yönelik planlamalar yapabilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Olağanüstü durumlar ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
Olağanüstü durumları değerlendirebilir. | 5 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
Olağanüstü durumlarda bulaşıcı hastalıkların kontrolü konusunda planlama yapma becerisi kazanır. | 5 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
Olağanüstü durumlarda çevre sağlığının korunma yöntemlerini öğrenir | 5 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
Beslenme ve barınma sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve çözümüne yönelik planlamalar yapabilir | 5 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |