EN
  • Anasayfa
  • MBG5004 Besinlerdeki Mikroorganizmalar (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
MBG5004 - Besinlerdeki Mikroorganizmalar
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Besinlerdeki Mikroorganizmalar MBG5004 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
MOLEKÜLER BİYOLOJİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Fadime ÖZDEMİR
Ders Veren Doç. Dr. Fadime ÖZDEMİR
Amaç

Gıda Mikrobiyolojisi; insanlarda sağlık riski yaratan ve gıdalarda bozulmalara neden olan mikroorganizmaları, gıda muhafaza ilkeleri ile bu temel ilkelerin mikroorganizmalar üzerindeki etkilerini ve fermantasyon mikrobiyolojisi gibi konuları tüm yönleriyle inceleyen bir bilim dalıdır. Bu önemli nedenlerden dolayı bu bilim dalının öğretilmesi amaç edinilmiştir.

Ders İçeriği

Mikroorganizmalar ve gıda, mikroorganizma gıda ilişkileri, gıdalarda önemli mikroorganizmalar, bakteriler, funguslar, viruslar, mikrobiyal bulaşma kaynakları ile gıda mikrobiyolojisinin temel prensip ve teorileri, gıda bozunmaları, fermentasyon

Ders Kaynakları Samson, R.A.; Hoekstra, E.S.; Frisvad, J.C.; Filtenborg ,O.: “Introduction to Food-and Airborne Fungi”, 6 th Edition, CBS-Utrecht, (2002) 1-383.
Açıldığı Öğretim Yılı 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 10
Ödev (Sunum) 10
Uygulama 1 10
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
100
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 15 1 15
Ödev 1 Ödev 1 12 1 12
Ödev 2 Ödev 2 12 1 12
Final Final 1 1 1
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 5 8 40
Toplam İş Yükü (Saat) 192
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,53
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Mikroorganizmalar ve Gıda. Mikroorganizma Gıda İlişkileri Tartışmalı Ders
2 Gıdalarda Önemli Mikroorganizmalar. Bakteriler Tartışmalı Ders
3 Gıdalarda Önemli Mikroorganizmalar. Funguslar. Viruslar Tartışmalı Ders
4 Mikrobiyal Bulaşma Kaynakları. Giriş. Bulaşma Kaynakları Tartışmalı Ders
5 Gıdalarda Mikrobiyal Gelişmeyi Etkileyen Faktörler. Giriş. İç Faktörler. Dış Faktörler Tartışmalı Ders
6 Gıdalarda İndikatör ve Patojen Mikroorganizmalar. İndikatör Mikroorganizmalar Tartışmalı Ders
7 Ara Sınav Sınıf Dışı Çalışma
8 Gıda Kaynaklı Mikrobiyal Hastalıklar
9 Gıda Muhafaza İlkeleri. Kontaminasyonun Önlenmesi ve Mikroorganizmaların Uzaklaştırılmas Tartışmalı Ders
10 Mikrobiyal Gelişmenin İnhibisyonu Tartışmalı Ders
11 Mikroorganizmaların Öldürülmesi Tartışmalı Ders
12 Gıdalarda Mikrobiyolojik Bozulmalar Tartışmalı Ders
13 Gıdalarda Patojen Mikroorganizmalar ve Muhafaza Yöntemeleri Tartışmalı Ders
14 Fermantasyonda Rol Oynayan Mikroorganizmalar Tartışmalı Ders
15 Fermente Gıdalar Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Mikroorganizmalar ve gıda, mikroorganizma gıda ilişkileri, gıdalarda önemli mikroorganizmalar, bakteriler, funguslar, viruslar, mikrobiyal bulaşma kaynakları ile gıda mikrobiyolojisinin temel prensip ve teorilerini kavrayarak anlayacaklardır. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler, iç ve dış faktörler, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve gıda muhafaza ilkeleri, ile gıdanın canlılar için önemini ve bu alandaki son gelişmeleri Kontaminasyonun önlenmesi, mikroorganizmaların uzaklaştırılması, mikrobiyal gelişmenin inhibisyonu, mikroorganizmaların öldürülmesi ve gıdalarda mikrobiyolojik bozulmaların önemini kavrayacaklardır Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Gıdalarda patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri ile son teknolojik yöntemleri kavrayarak öğreneceklerdir Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Fermantasyonda rol oynayan mikroorganizmalar, fermente gıdalar, fermantasyonda rol oynayan mikroorganizmaların aktivitelerinin bağlı olduğu faktörler ile günlük hayatımızda tüketilen fermente gıdaları geniş olarak göreceklerdir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Mikroorganizmalar ve gıda, mikroorganizma gıda ilişkileri, gıdalarda önemli mikroorganizmalar, bakteriler, funguslar, viruslar, mikrobiyal bulaşma kaynakları ile gıda mikrobiyolojisinin temel prensip ve teorilerini kavrayarak anlayacaklardır. 5 5 5 5 5 3 3 4 3 1 1 4 5 2
Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler, iç ve dış faktörler, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve gıda muhafaza ilkeleri, ile gıdanın canlılar için önemini ve bu alandaki son gelişmeleri Kontaminasyonun önlenmesi, mikroorganizmaların uzaklaştırılması, mikrobiyal gelişmenin inhibisyonu, mikroorganizmaların öldürülmesi ve gıdalarda mikrobiyolojik bozulmaların önemini kavrayacaklardır 5 5 5 5 5 3 3 4 3 1 1 4 5 2
Gıdalarda patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri ile son teknolojik yöntemleri kavrayarak öğreneceklerdir 5 5 5 5 5 3 3 4 3 1 1 4 5 2
Fermantasyonda rol oynayan mikroorganizmalar, fermente gıdalar, fermantasyonda rol oynayan mikroorganizmaların aktivitelerinin bağlı olduğu faktörler ile günlük hayatımızda tüketilen fermente gıdaları geniş olarak göreceklerdir. 5 5 5 5 5 3 3 4 3 1 1 4 5 2
Ortalama Değer 5 5 5 5 5 3 3 4 3 1 1 4 5 2