Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Besinlerdeki Mikroorganizmalar | MBG5004 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Fadime ÖZDEMİR |
Ders Veren | Doç. Dr. Fadime ÖZDEMİR |
Amaç |
Gıda Mikrobiyolojisi; insanlarda sağlık riski yaratan ve gıdalarda bozulmalara neden olan mikroorganizmaları, gıda muhafaza ilkeleri ile bu temel ilkelerin mikroorganizmalar üzerindeki etkilerini ve fermantasyon mikrobiyolojisi gibi konuları tüm yönleriyle inceleyen bir bilim dalıdır. Bu önemli nedenlerden dolayı bu bilim dalının öğretilmesi amaç edinilmiştir. |
Ders İçeriği |
Mikroorganizmalar ve gıda, mikroorganizma gıda ilişkileri, gıdalarda önemli mikroorganizmalar, bakteriler, funguslar, viruslar, mikrobiyal bulaşma kaynakları ile gıda mikrobiyolojisinin temel prensip ve teorileri, gıda bozunmaları, fermentasyon |
Ders Kaynakları |
Samson, R.A.; Hoekstra, E.S.; Frisvad, J.C.; Filtenborg ,O.: “Introduction to Food-and Airborne Fungi”, 6 th Edition, CBS-Utrecht, (2002) 1-383.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Ödev (Sunum) | 10 |
Uygulama 1 | 10 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 12 | 1 | 12 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 12 | 1 | 12 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 5 | 8 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Mikroorganizmalar ve Gıda. Mikroorganizma Gıda İlişkileri | Tartışmalı Ders |
2 | Gıdalarda Önemli Mikroorganizmalar. Bakteriler | Tartışmalı Ders |
3 | Gıdalarda Önemli Mikroorganizmalar. Funguslar. Viruslar | Tartışmalı Ders |
4 | Mikrobiyal Bulaşma Kaynakları. Giriş. Bulaşma Kaynakları | Tartışmalı Ders |
5 | Gıdalarda Mikrobiyal Gelişmeyi Etkileyen Faktörler. Giriş. İç Faktörler. Dış Faktörler | Tartışmalı Ders |
6 | Gıdalarda İndikatör ve Patojen Mikroorganizmalar. İndikatör Mikroorganizmalar | Tartışmalı Ders |
7 | Ara Sınav | Sınıf Dışı Çalışma |
8 | Gıda Kaynaklı Mikrobiyal Hastalıklar | |
9 | Gıda Muhafaza İlkeleri. Kontaminasyonun Önlenmesi ve Mikroorganizmaların Uzaklaştırılmas | Tartışmalı Ders |
10 | Mikrobiyal Gelişmenin İnhibisyonu | Tartışmalı Ders |
11 | Mikroorganizmaların Öldürülmesi | Tartışmalı Ders |
12 | Gıdalarda Mikrobiyolojik Bozulmalar | Tartışmalı Ders |
13 | Gıdalarda Patojen Mikroorganizmalar ve Muhafaza Yöntemeleri | Tartışmalı Ders |
14 | Fermantasyonda Rol Oynayan Mikroorganizmalar | Tartışmalı Ders |
15 | Fermente Gıdalar | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Mikroorganizmalar ve gıda, mikroorganizma gıda ilişkileri, gıdalarda önemli mikroorganizmalar, bakteriler, funguslar, viruslar, mikrobiyal bulaşma kaynakları ile gıda mikrobiyolojisinin temel prensip ve teorilerini kavrayarak anlayacaklardır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler, iç ve dış faktörler, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve gıda muhafaza ilkeleri, ile gıdanın canlılar için önemini ve bu alandaki son gelişmeleri Kontaminasyonun önlenmesi, mikroorganizmaların uzaklaştırılması, mikrobiyal gelişmenin inhibisyonu, mikroorganizmaların öldürülmesi ve gıdalarda mikrobiyolojik bozulmaların önemini kavrayacaklardır | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Gıdalarda patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri ile son teknolojik yöntemleri kavrayarak öğreneceklerdir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Fermantasyonda rol oynayan mikroorganizmalar, fermente gıdalar, fermantasyonda rol oynayan mikroorganizmaların aktivitelerinin bağlı olduğu faktörler ile günlük hayatımızda tüketilen fermente gıdaları geniş olarak göreceklerdir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mikroorganizmalar ve gıda, mikroorganizma gıda ilişkileri, gıdalarda önemli mikroorganizmalar, bakteriler, funguslar, viruslar, mikrobiyal bulaşma kaynakları ile gıda mikrobiyolojisinin temel prensip ve teorilerini kavrayarak anlayacaklardır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 5 | 2 | ;
Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler, iç ve dış faktörler, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve gıda muhafaza ilkeleri, ile gıdanın canlılar için önemini ve bu alandaki son gelişmeleri Kontaminasyonun önlenmesi, mikroorganizmaların uzaklaştırılması, mikrobiyal gelişmenin inhibisyonu, mikroorganizmaların öldürülmesi ve gıdalarda mikrobiyolojik bozulmaların önemini kavrayacaklardır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 5 | 2 | ;
Gıdalarda patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri ile son teknolojik yöntemleri kavrayarak öğreneceklerdir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 5 | 2 | ;
Fermantasyonda rol oynayan mikroorganizmalar, fermente gıdalar, fermantasyonda rol oynayan mikroorganizmaların aktivitelerinin bağlı olduğu faktörler ile günlük hayatımızda tüketilen fermente gıdaları geniş olarak göreceklerdir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 5 | 2 | ;
Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 5 | 2 |