| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Optoelektronik Aygıtlar | FİZ5025 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | FİZİK - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Adem KOÇYİĞİT (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Muhammet OKUR |
| Amaç |
Optoelektroniğin temel bilgilerini vermek; Günümüzde kullanılan optik iletişim sistemlerinin temelini oluşturan yarıiletken lazerler, hızlı fodiyotların yapısı ve çalışma ilkelerini vermek; uzay araçlarında, savunma tekniğinde, tıpta vs. kullanılmakta olan optoelektronik aygıtların özelliklerini öğrenmek. |
| Ders İçeriği |
Bu ders fotonların yarıiletken malzemeler ile etkileşimine odaklanarak, optik ve optoelektronik fenomenlerin temelini ve optik devre elemanlarının klasik ve kuantum özelliklerini inceler. |
| Ders Kaynakları |
J. Wilson and J.F.B. Hawkes, Optoelektronik, Çev. İ. Okur, Değişim Yayınları, Adapazarı, 2000
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 3 | 5 | 15 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 30 | 1 | 30 |
| Final | Final | 35 | 1 | 35 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 40 | 1 | 40 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 190 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,45 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Işığın doğası, Işığın kutuplanması, Üstüste gelme ilkesi, Girişim, Kırınım, Işık Kaynakları-Siyah cisim radyasyonu, Işığın birimleri. | Ders |
| 2 | Katılarda enerji bantları, Elektriksel İletkenlik, Yarıiletkenler, Yarıiletkenlerde taşıyıcıların difüzyonu, p-n eklemler | Ders |
| 3 | Elektriksel iletkenlik, yarıiletkenler, eklemler, malzemelerin optik özellikleri, optik elemanların özellikleri ve uygulamaları | Ders |
| 4 | pn eklemlerde akım, rekombinasyon ömrü, LED'lerin çalışma prensipleri, LED aygıtların yapısı, LED malzemeleri | Ders |
| 5 | Homoeklem ve hetero eklem LED'lerin karşılaştırılması, Yüksek şiddetli heteroeklem LED'ler | Ders |
| 6 | LED aygıtların karakteristiği, optik fiber iletişim için LED'ler, LED sürücü devreleri | Ders |
| 7 | Lazerlere giriş | Ders |
| 8 | Arasınav | Ders |
| 9 | Lazerlerin özellikleri: katıhal, atom, moleküler, excimer, fiber, yarıiletken | Ders |
| 10 | Fotoiletkenlik, Vakum fotodiyotları, fotoyükselticler, fotoiletken dedektörler | Ders |
| 11 | Fotovoltaik yapılar ve güneş pillerinin çalışma prensipleri | Ders |
| 12 | Fiberlerde kayıplar, doğal fiber kayıpları, Fiber kayıp ölçümleri | Ders |
| 13 | Fiber optik iletişim sistemleri | Ders |
| 14 | Fiber seçimi, Sistem tasarım parametreleri, Aygıtlar, Salıcı ve dedektörler | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Katıhal fiziğinin temelleri ile ilgili bilgi sahibi olur.; | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Işığı, ışığın doğasını ve ışık kaynaklarını öğrenir.; | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Gösterge cihazları, fotodiyot, LED vb. optoelektronik elemanlar hakkında bilgi edinir.; | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Lazerlerin çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını öğrenir.; | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Fiber optik iletişim sistemleri ile ilgili bilgi sahibi olur.; | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Katıhal fiziğinin temelleri ile ilgili bilgi sahibi olur.; | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Işığı, ışığın doğasını ve ışık kaynaklarını öğrenir.; | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | ;
| Gösterge cihazları, fotodiyot, LED vb. optoelektronik elemanlar hakkında bilgi edinir.; | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | ;
| Lazerlerin çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını öğrenir.; | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
| Fiber optik iletişim sistemleri ile ilgili bilgi sahibi olur.; | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,4 | 4,4 | 4 | 4,4 | 4,2 | 4 | 4,2 | 4,4 | 4,4 | 4,6 |