| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İleri Yarıiletken Aygıtlar | FİZ5030 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | FİZİK - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Adem KOÇYİĞİT (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Prof. Dr. Adem KOÇYİĞİT |
| Amaç |
1. Yarıiletkenlerin önemini kavratmak 2. Temel ve ileri düzeyde yarıiletken aygıtları öğretmek 3. Yarıiletken aygıtların uygulama alanlarını öğretmek |
| Ders İçeriği |
Yarıiletkenler, Yarıiletkenlerin fiziği, İletim mekanizmaları ve yarıiletken aygıtlar |
| Ders Kaynakları |
Semiconductor Physics and Technology, Simon M. Sze, Ming-Kwei Lee
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
30
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
20
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
20
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
30
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 20 | 20 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 8 | 8 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 30 | 1 | 30 |
| Final | Final | 40 | 1 | 40 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,59 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Yarıiletkenlerin tarihçesi ve sınıflandırılması | Ders |
| 2 | Yarıiletkenlerin termal dengede enerji bantları ve taşıyıcı konsantrasyonları | Ders |
| 3 | Yarıiletkenlerde yük iletim mekanizmaları | Ders |
| 4 | P-N Eklemi | Ders |
| 5 | Diyotlar | Ders |
| 6 | Bipolar transistörler ve ilgili aygıtlar | Ders |
| 7 | Ara sınav | Ders |
| 8 | MOS kapasitörler ve MOSFETler | Ders |
| 9 | İleri MOSFETler ve ilgili aygıtlar | Ders |
| 10 | MESFETler ve ilgili aygıtlar | Ders |
| 11 | Mikrodalga diyotları; kuantum-etkisi ve sıcak elektron cihazları | Ders |
| 12 | Işık yayan diyotlar ve lazerler | Ders |
| 13 | Fotodedektörler ve güneş pilleri | Ders |
| 14 | Kristal büyütme ve epitaksi, ince filmler | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Yarıiletkenlerin Fiziğinin Kavranması | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| İleri Düzeyde P-N ekleminin ve fiziğinin öğrenilmesi | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| İleri Düzeyde transistör yapılarının öğrenilmesi | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Fotodiyotların ve fotodedektörlerin öğrenilmesi | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Lazer, ledler ve mikrodalga diyotların öğrenilmesi | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yarıiletkenlerin Fiziğinin Kavranması | 4 | 2 | 4 | 1 | 3 | 4 | 1 | 4 | 1 | 1 | ;
| İleri Düzeyde P-N ekleminin ve fiziğinin öğrenilmesi | 2 | 2 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | ;
| İleri Düzeyde transistör yapılarının öğrenilmesi | 2 | 2 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | ;
| Fotodiyotların ve fotodedektörlerin öğrenilmesi | 2 | 2 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 | ;
| Lazer, ledler ve mikrodalga diyotların öğrenilmesi | 2 | 2 | 4 | 1 | 1 | 3 | 2 | 3 | 1 | 1 | ;
| Ortalama Değer | 2,4 | 2 | 4 | 1 | 1,4 | 2,2 | 1,4 | 3,2 | 1 | 1 |