| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Çevre Psikolojisi | İMÇ223 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Sultan Ece ALTINOK ÇALIŞKAN |
| Ders Veren | Öğr. Elm. Gamze ÇOBAN |
| Amaç |
Fiziksel çevre ile ilgili olarak farkındalık düzeyinin arttırılması, hem toplumsal hem de kişisel ölçekteki davranışların anlaşılması hedeflenmekte ve bunun sonucunda, çevresel algının değerlendirilmesi ve yeni çevrelere yönelik doğru çalışmalar yapılabilmesi amaçlanmaktadır. |
| Ders İçeriği |
Çevre ile insan davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan-çevre etkileşimini inceleyen Çevre Psikolojisinin temel kabullerine göre, insan yapımı çevrelerde, kullanıcıların davranış biçimlerinin irdelenmesidir. Sosyal ortam, kişisel, kalabalık gibi çevre psikolojisi kavramların tanımlanmasını ve bunların iç mekânlarda insan psikolojisi üzerindeki etkisini inceleyerek insan algısını ve bunun sonucunda davranışını etkileyen fiziksel çevrenin, hem kişisel hem de sosyal ve kültürel açılardan tartışılmasıdır. |
| Ders Kaynakları |
Göregenli, Melek. (2010) Çevre Psikolojisi: İnsan-Mekan İlişkileri, Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Mengi, Ayşegül. (2007) Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi, İmge Kitabevi Yayınları. Ponting, Clive. (2008) Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü, Sabancı Üniversitesi Yayınları. Cüceloğlu, Doğan. (1991) İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Derse giriş, çevrenin tanımı ve bileşenleri. | Ders |
| 2 | Çevre psikolojisinin tanımı ve tarihçesi. | Ders |
| 3 | “Çevre dostu”/”çevreyi yıkıcı” davranışların anlamı ve sonuçları; çevre ile ilgili tutum ve davranışlar. | Ders |
| 4 | İnsan algısı ve tanıma yapısı, “Çevre Psikolojisi Açısından İnsan-Mekan İlişkileri”. | Ders |
| 5 | Çevre psikolojisinin araştırma alanları (gürültü, koku, renk, ışık, sıcaklık, ofis tasarımı, vs.). | Ders |
| 6 | Çevre psikolojisinin temel kabulleri ve araştırma metodları; ileride atılması gereken adımlar. | Ders |
| 7 | Çevre politikasında mimarlığın rolü. | Ders |
| 8 | Ara değerlendirme | Ders |
| 9 | Çevre-insan davranışında kültürel faktörler. | Ders |
| 10 | Toplumsal davranış ve toplumsal konum. | Ders |
| 11 | İnsan-çevre etkileşimindeki sosyal faktörler. | Ders |
| 12 | Toplumsal ilişkiyi düzenleyen fiziksel çevre sistemleri. | Ders |
| 13 | İnsan-çevre araştırmalarının iç mekan tasarımına yansıması. | Ders |
| 14 | Öğrenci sunumları | Ders |
| 15 | Örnekler üzerinde incelemeler. | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Çevre psikolojisinin temel konularını ve kavramlarını tanımlar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Fiziksel çevrenin ve etkilerinin bilincinde olur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| İnsan gereksinmeleri doğrultusunda fiziksel çevreyi kullanır. | Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Gereksinmeler doğrultusunda fiziksel çevreyi değiştirerek yeni tasarımlar yapar. | Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Fiziksel çevre ile ilgili bireysel ve toplumsal değişimlerde sorumluluk kazanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çevre psikolojisinin temel konularını ve kavramlarını tanımlar. | 5 | 3 | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | 5 | 2 | 2 | 2 | 4 | 1 | ;
| Fiziksel çevrenin ve etkilerinin bilincinde olur. | 5 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 4 | 1 | ;
| İnsan gereksinmeleri doğrultusunda fiziksel çevreyi kullanır. | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Gereksinmeler doğrultusunda fiziksel çevreyi değiştirerek yeni tasarımlar yapar. | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | ;
| Fiziksel çevre ile ilgili bireysel ve toplumsal değişimlerde sorumluluk kazanır. | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 3 | 1 | 4 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 4,8 | 3 | 3,2 | 4,2 | 1,8 | 1,6 | 1,4 | 3,6 | 1,8 | 2 | 1,4 | 2,8 | 1,2 |