EN
  • Anasayfa
  • SAY207 Toplum Sağlığı ve Epidemiyolojisi (2025 - 2026 / 3. Yarıyıl)
  • EN
SAY207 - Toplum Sağlığı ve Epidemiyolojisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Toplum Sağlığı ve Epidemiyolojisi SAY207 3 2 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
SAĞLIK YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Sabahat COŞKUN (Yıl: 2025 - 2026)
Ders Veren Doç. Dr. Sabahat COŞKUN
Amaç

Toplum sağlığını etkileyen hastalık ve durumların kimde, nerede, ne zaman görüldüğünü (dağılım), nedenlerini ve risk faktörlerini (bireysel, çevresel, mesleksel ve sosyal belirleyiciler), ayrıca önleme ve kontrol politikalarını alanlara özgü (ana-çocuk/üreme sağlığı, kronik hastalıklar, kanser, bulaşıcı hastalıklar, ruh sağlığı, yaşlı sağlığı, iş sağlığı, çevre sağlığı ve beslenme ) örneklerle kavratmak; öğrencilerin kanıta dayalı koruyucu sağlık yaklaşımlarını politika ve uygulamaya çevirebilecek bilgi ve bakış açısını kazanmalarını sağlamaktır.

Ders İçeriği

Epidemiyolojiye Giriş ve Tarihçesi Toplum Sağlığını Etkileyen Etmenler Araştırmaya Giriş ve Araştırma Yöntemleri Sağlık Ölçütleri Ana Çocuk Sağlığı ve Üreme Sağlığı Epidemiyolojisi Kronik Hastalıklar Epidemiyolojisi Kanser Epidemiyolojisi Bulaşıcı Hastalık Epidemiyolojisi Ruh Sağlığı Epidemiyolojisi Yaşlı Sağlığı ve Geriatrik Epidemiyoloji İş Sağlığı Epidemiyolojisi Beslenme Epidemiyoloji Çevre Sağlığı ve Çevre Epidemiyolojisi

Ders Kaynakları Epidemiyoloji, Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı Yayınları, Sabahat Tezcan
Halk Sağlığında Temel Bilgiler, Hacettepe Yayınları, Çağatay Güler ve Levent Akın
Community and Public Health Nursing, Wolters Kluwer, Cherie Rector
Epidemiyolojiye Giriş, Akademisyen Kitabevi, Emine Öncü ve Sümbüle Köksoy
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Ödev (Sunum) 20
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 4 4
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 14 14
Ödev 1 Ödev 1 1 14 14
Final Final 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Epidemiyolojiye Giriş ve Tarihçesi Ders
2 Toplum Sağlığını Etkileyen Etmenler Ders
3 Araştırmaya Giriş ve Araştırma Yöntemleri Ders
4 Sağlık Ölçütleri-Sürveyans-Tarama Ders
10 Ana Çocuk Sağlığı ve Üreme Sağlığı Epidemiyolojisi Ders
6 Kronik Hastalıklar Epidemiyolojisi Ders
7 Kanser Epidemiyolojisi Ders
8 ARA SINAV Ders
7 Bulaşıcı Hastalık Epidemiyolojisi Ders
10 Ruh Sağlığı Epidemiyolojisi Ders
11 Yaşlı Sağlığı ve Geriatrik Epidemiyoloji Ders
12 İş Sağlığı Epidemiyolojisi Ders
13 Beslenme Epidemiyolojisi Ders
14 Çevre Sağlığı ve Çevre Epidemiyolojisi Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Epidemiyolojinin amacını ve kullanım alanlarını açıklayabilir.
Birincil-ikincil-üçüncül önleme yaklaşımlarını (aşılama, sağlığı geliştirme, tarama programları, erken tanı, rehabilitasyon) konu alanlarına uyarlayarak uygun müdahale seçeneklerini önerebilir ve gerekçelendirebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Ajan-konak-çevre etkileşimi ve sosyal belirleyiciler çerçevesinde; yaş, cinsiyet, davranışsal, çevresel, mesleksel ve yapısal risk faktörlerini alanlara özgü olarak sınıflandırabilir ve ilişkilendirebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Toplum sağlığı için önemli konuları epidemiyolojik bakış açısıyla değerlendirebilir.
Toplum sağlığının önemini ve ilkelerini açıklayabilir.
; ; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Epidemiyolojinin amacını ve kullanım alanlarını açıklayabilir. 4 4 4 5 5 4 4 5 4 4 4 4 4 5 5
Birincil-ikincil-üçüncül önleme yaklaşımlarını (aşılama, sağlığı geliştirme, tarama programları, erken tanı, rehabilitasyon) konu alanlarına uyarlayarak uygun müdahale seçeneklerini önerebilir ve gerekçelendirebilir. 5 5 4 4 5 5 4 5 4 4 4 4 4 4 5
Ajan-konak-çevre etkileşimi ve sosyal belirleyiciler çerçevesinde; yaş, cinsiyet, davranışsal, çevresel, mesleksel ve yapısal risk faktörlerini alanlara özgü olarak sınıflandırabilir ve ilişkilendirebilir. 4 5 4 4 5 5 4 5 4 4 4 4 4 4 5
Toplum sağlığı için önemli konuları epidemiyolojik bakış açısıyla değerlendirebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5 5 5
Toplum sağlığının önemini ve ilkelerini açıklayabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Toplum sağlığı için önemli konuları epidemiyolojik bakış açısıyla değerlendirebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5 5 5
Ortalama Değer 4,67 4,83 4,5 4,67 5 4,83 4,5 5 4,5 4,17 4,17 4,5 4,5 4,67 5