| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Toplum Sağlığı ve Epidemiyolojisi | SAY207 | 3 | 2 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN |
| Amaç |
Toplum sağlığını etkileyen hastalık ve durumların kimde, nerede, ne zaman görüldüğünü (dağılım), nedenlerini ve risk faktörlerini (bireysel, çevresel, mesleksel ve sosyal belirleyiciler), ayrıca önleme ve kontrol politikalarını alanlara özgü (ana-çocuk/üreme sağlığı, kronik hastalıklar, kanser, bulaşıcı hastalıklar, ruh sağlığı, yaşlı sağlığı, iş sağlığı, çevre sağlığı ve beslenme ) örneklerle kavratmak; öğrencilerin kanıta dayalı koruyucu sağlık yaklaşımlarını politika ve uygulamaya çevirebilecek bilgi ve bakış açısını kazanmalarını sağlamaktır. |
| Ders İçeriği |
Epidemiyolojiye Giriş ve Tarihçesi Toplum Sağlığını Etkileyen Etmenler Araştırmaya Giriş ve Araştırma Yöntemleri Sağlık Ölçütleri Ana Çocuk Sağlığı ve Üreme Sağlığı Epidemiyolojisi Kronik Hastalıklar Epidemiyolojisi Kanser Epidemiyolojisi Bulaşıcı Hastalık Epidemiyolojisi Ruh Sağlığı Epidemiyolojisi Yaşlı Sağlığı ve Geriatrik Epidemiyoloji İş Sağlığı Epidemiyolojisi Beslenme Epidemiyoloji Çevre Sağlığı ve Çevre Epidemiyolojisi |
| Ders Kaynakları |
Epidemiyoloji, Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı Yayınları, Sabahat Tezcan
Halk Sağlığında Temel Bilgiler, Hacettepe Yayınları, Çağatay Güler ve Levent Akın Community and Public Health Nursing, Wolters Kluwer, Cherie Rector Epidemiyolojiye Giriş, Akademisyen Kitabevi, Emine Öncü ve Sümbüle Köksoy |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 4 | 4 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 14 | 14 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 14 | 14 |
| Final | Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Epidemiyolojiye Giriş ve Tarihçesi | Ders |
| 2 | Toplum Sağlığını Etkileyen Etmenler | Ders |
| 3 | Araştırmaya Giriş ve Araştırma Yöntemleri | Ders |
| 4 | Sağlık Ölçütleri-Sürveyans-Tarama | Ders |
| 10 | Ana Çocuk Sağlığı ve Üreme Sağlığı Epidemiyolojisi | Ders |
| 6 | Kronik Hastalıklar Epidemiyolojisi | Ders |
| 7 | Kanser Epidemiyolojisi | Ders |
| 8 | ARA SINAV | Ders |
| 7 | Bulaşıcı Hastalık Epidemiyolojisi | Ders |
| 10 | Ruh Sağlığı Epidemiyolojisi | Ders |
| 11 | Yaşlı Sağlığı ve Geriatrik Epidemiyoloji | Ders |
| 12 | İş Sağlığı Epidemiyolojisi | Ders |
| 13 | Beslenme Epidemiyolojisi | Ders |
| 14 | Çevre Sağlığı ve Çevre Epidemiyolojisi | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Epidemiyolojinin amacını ve kullanım alanlarını açıklayabilir. | |||
| Birincil-ikincil-üçüncül önleme yaklaşımlarını (aşılama, sağlığı geliştirme, tarama programları, erken tanı, rehabilitasyon) konu alanlarına uyarlayarak uygun müdahale seçeneklerini önerebilir ve gerekçelendirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Ajan-konak-çevre etkileşimi ve sosyal belirleyiciler çerçevesinde; yaş, cinsiyet, davranışsal, çevresel, mesleksel ve yapısal risk faktörlerini alanlara özgü olarak sınıflandırabilir ve ilişkilendirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Toplum sağlığı için önemli konuları epidemiyolojik bakış açısıyla değerlendirebilir. | |||
| Toplum sağlığının önemini ve ilkelerini açıklayabilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Epidemiyolojinin amacını ve kullanım alanlarını açıklayabilir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
| Birincil-ikincil-üçüncül önleme yaklaşımlarını (aşılama, sağlığı geliştirme, tarama programları, erken tanı, rehabilitasyon) konu alanlarına uyarlayarak uygun müdahale seçeneklerini önerebilir ve gerekçelendirebilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ;
| Ajan-konak-çevre etkileşimi ve sosyal belirleyiciler çerçevesinde; yaş, cinsiyet, davranışsal, çevresel, mesleksel ve yapısal risk faktörlerini alanlara özgü olarak sınıflandırabilir ve ilişkilendirebilir. | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ;
| Toplum sağlığı için önemli konuları epidemiyolojik bakış açısıyla değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Toplum sağlığının önemini ve ilkelerini açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Toplum sağlığı için önemli konuları epidemiyolojik bakış açısıyla değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,67 | 4,83 | 4,5 | 4,67 | 5 | 4,83 | 4,5 | 5 | 4,5 | 4,17 | 4,17 | 4,5 | 4,5 | 4,67 | 5 |