Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sağlık Psikolojisi | SAY218 | 4 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Hasan Tezcan UYSAL |
Ders Veren | |
Amaç |
Amacı: Bu dersin amacı, psikolojinin bir alt dalı olan sağlık psikolojisi alanında kullanılan temel kavramların aktarılmasını hedeflemektedir. Bu doğrultuda öğrenci sağlıkta eşitsizlikler, sağlığı tehdit eden davranışlar (sigara içme, kötü beslenme, fazla alkol tüketimi gibi), sağlığın geliştirilmesi, hastalık bilişleri, stresin hastalık üstündeki etkileri, hastalık yaşantısı ( ağrı, HIV, kanser koroner kalp hastalığı, kadın ve erkek sağlığı ile ilgili konular) ve sağlık durumunun ölçülmene ilişkin farkındalık kazanır. |
Ders İçeriği |
Bu derste, öncelikle sağlık psikolojisinin tarihsel gelişimi, araştırma yöntemleri tanıtıldıktan sonra, sağlığın tanımı, sağlık ve hastalığın temelindeki biyolojik ve psikolojik faktörler, stres ve sağlık ilişkisi ve stresin yönetilmesinin önemi gibi konular ele alınacaktır. Daha sonra da sağlıkla ilişkili davranışlar başlığı altında doğru beslenme, obezite ve yeme bozuklukları, bağımlılık sorunları, tedaviye uyum ve işbirliği konularına girilecektir. Ayrıca kronik ve ölümcül hastalıkların psikolojisi ve sağlık psikologlarının kronik hastalıkları ya da ölümcül hastalıkları olan kişilere yönelik yaklaşımları ele alınacak konular arasındadır. Üzerinde durulacak diğer konular arasında da sağlık psikolojisinin günümüzdeki durumu ve geleceği, sağlık psikologlarının sağlık kurumlarında çalışan diğer sağlık ekibine yönelik uygulayabileceği programlar bulunmaktadır. |
Ders Kaynakları |
1.Sağlık Psikolojisi (Health Psychology) (5th Eds.) 5.Basımdan Çeviri. Ogden J. Çeviri Editörü:Prof.Dr. Gülay Dirik, Nobel Yayın, 2019
Sağlık Psikolojisi (Health Psychology) (5th Eds.) 5.Basımdan Çeviri. Ogden J. Çeviri Editörü:Prof.Dr. Gülay Dirik, Nobel Yayın, 2019
Sağlık Psikolojisi (Health Psychology) (5th Eds.) 5.Basımdan Çeviri. Ogden J. Çeviri Editörü:Prof.Dr. Gülay Dirik, Nobel Yayın, 2019
Psikoloji, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI,ISBN: 978-605-2278-54-3, ERZURUM, 2018 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 25 | 1 | 25 |
Final | Final | 35 | 1 | 35 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,10 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Psikoloji Kavramı ve Kapsamı | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Sağlık Psikolojisine Giriş | Tartışmalı Ders |
3 | Sağlık Psikolojisi Model ve Kuramları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Sağlıkta Eşitsizlikler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Sağlık İnançları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | Bağımlılık Yapan Davranışlar (sigara, alkol, kafein egzersiz bağımlılığı) | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | Beslenme ve Yeme Davranışı | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
8 | Egzersiz ve Cinsellik | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | Sağlığın Geliştirilmesi: Sağlık Davranışlarını Değiştirmek | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | Hastalık bilişleri, sağlık hizmetlerine erişim | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Stres ve Hastalık | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Hastalık Yaşantısı | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Erkek ve Kadın Sağlığı ile İlgili Konular | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | Sağlık Durumunun Ölçülmesi | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sağlık davranışlarını açıklamada kullanılan modelleri (Değişim Aşamaları Modeli, Sağlık Eylem Süreci Yaklaşımı, Sağlık İnanç Modeli ve Korunma Güdüsü Kuramı) yorumlayabilir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Stresin hastalık üstündeki etkilerine dair kanıtlanmış bulguları tanımlayabilir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Sağlık psikolojisi kavramını, Biyomedikal ve Biyopsikososyal Model arasındaki farkları tanımlayabilir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Sağlık Eşitsizlikleri ve belirleyicilerini (coğrafi konum, zaman, cinsiyet, sosyodemografik özellikler) açıklayabilir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Sağlığı tehdit eden davranışlara örneğin; sigara içme, çok fazla alkol tüketme, kötü beslenmeye neden başvurduğumuzu, bu davranışları değiştirmek için ne yapılabileceğini ve değiştirilmedikleri takdirde sağlığımız üstünde oluşabilecek sonuçları açıklayabilir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sağlık davranışlarını açıklamada kullanılan modelleri (Değişim Aşamaları Modeli, Sağlık Eylem Süreci Yaklaşımı, Sağlık İnanç Modeli ve Korunma Güdüsü Kuramı) yorumlayabilir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Stresin hastalık üstündeki etkilerine dair kanıtlanmış bulguları tanımlayabilir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Sağlık psikolojisi kavramını, Biyomedikal ve Biyopsikososyal Model arasındaki farkları tanımlayabilir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Sağlık Eşitsizlikleri ve belirleyicilerini (coğrafi konum, zaman, cinsiyet, sosyodemografik özellikler) açıklayabilir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Sağlığı tehdit eden davranışlara örneğin; sigara içme, çok fazla alkol tüketme, kötü beslenmeye neden başvurduğumuzu, bu davranışları değiştirmek için ne yapılabileceğini ve değiştirilmedikleri takdirde sağlığımız üstünde oluşabilecek sonuçları açıklayabilir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |