| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hasta ve Çalışan Hakları | SAY317 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Sabahat COŞKUN |
| Amaç |
Sağlık yönetimi öğrencilerinin, ulusal mevzuat ve etik ilkeler ışığında hasta ve çalışan haklarını bütüncül biçimde tanıması, koruması ve yönetsel süreçlere entegre etmesi; aydınlatılmış onam, mahremiyet/KVKK, kimlik doğrulama ve renkli kodlar ile malpraktis ve şikâyet yönetimi süreçlerini kanıta dayalı yaklaşımlarla tasarlayıp uygulayabilmesi; çocuk ve diğer özel gruplarla iletişimde etik duyarlılık geliştirmesi; hasta–sağlık çalışanı iletişimini güçlendirerek mobbing/şiddet risklerini azaltacak kurumsal önlemler alabilmesi; hekim ve diğer çalışan haklarını İSG/çalışan güvenliği perspektifiyle yöneterek kalite göstergeleri (KPI) ve sürekli iyileştirme döngüleri (PDSA) aracılığıyla hak temelli kurum kültürü ve güvenli bakım ortamı oluşturabilmesidir. |
| Ders İçeriği |
Hak ve İnsan Hakları Temelleri Hasta Hakları Kavramı ve Tarihçesi Hasta Hakları Yönetmeliği Hasta Güvenliği ve Tıbbi Uygulama Hataları (Malpraktis) Aydınlatılmış Onam, Mahremiyet/Kimlik Doğrulama ve Renkli Kodlar Hasta Şikâyet Yönetimi Çocuk Hastalar-İletişim ve İlgili Etik Sorunlar Çalışan Hakları ve Yönetmeliği Hekim Hakları Çalışan Güvenliği ve Mobbing Hasta–Sağlık Çalışanı İletişimi Hastayı Tanıma ve Özel Gruplar |
| Ders Kaynakları |
Sağlık Bakanlığı Mevzuatı
T.C. Sağlık Bakanlığı. (1998). Hasta Hakları Yönetmeliği (Resmî Gazete, 01.08.1998, Sayı 23420). https://dis.ogu.edu.tr/Storage/dis/Uploads/Hasta-Haklar%C4%B1-Y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.pdf Kişisel Verileri Koruma Kurumu. (2016/2025 derleme). 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu [Resmî metin PDF]. https://www.kvkk.gov.tr/SharedFolderServer/CMSFiles/ca752cda-c3df-4645-8d5e-e2a507e63200.pdf T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2020). Sağlıkta Kalite Standartları: Hastane (Sürüm 6) [PDF]. https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-64476/sks-hastane-surum-6-yayinlandi.html World Health Organization. (2021). Global patient safety action plan 2021–2030: Towards eliminating avoidable harm in health care. https://www.who.int/teams/integrated-health-services/patient-safety/policy/global-patient-safety-action-plan World Health Organization. (2021). Global patient safety action plan 2021–2030: Towards eliminating avoidable harm in health care. https://www.who.int/teams/integrated-health-services/patient-safety/policy/global-patient-safety-action-plan Sert, G. (2024). Hasta hakları: Uluslararası bildirgeler ve tıp etiği açısından (3. bs.). Seçkin Yayınları. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 14 | 14 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 14 | 14 |
| Final | Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,94 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Hak ve İnsan Hakları Temelleri | Ders |
| 2 | Hasta Hakları Kavramı ve Tarihçesi | Ders |
| 3 | Hasta Hakları Yönetmeliği | Ders |
| 4 | Hasta Güvenliği ve Tıbbi Uygulama Hataları (Malpraktis) | Ders |
| 5 | Aydınlatılmış Onam, Mahremiyet/Kimlik Doğrulama ve Renkli Kodlar | Ders |
| 6 | Hasta Şikâyet Yönetimi | Ders |
| 7 | Ara sınav | Ders |
| 8 | Çocuk Hastalar-İletişim ve İlgili Etik Sorunlar | Ders |
| 10 | Çalışan Hakları ve Yönetmeliği | Ders |
| 11 | Hekim Hakları | Ders |
| 12 | Çalışan Güvenliği ve Mobbing | Ders |
| 13 | Hasta–Sağlık Çalışanı İletişimi | Ders |
| 14 | Hastayı Tanıma ve Özel Gruplar | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| İletişim ve şikâyet yönetimini yürütebilir ve izleyebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Çalışan güvenliği ve mobbingle mücadele programı geliştirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Çalışan ve Hasta hakları ile ilgili temel kavramları değerlendirebilir. | |||
| Hasta hakları kavramının Türkiye`deki ve Dünya`daki tarihsel gelişim sürecini analiz edebilir. | |||
| Güvenli bakım süreçlerini tasarlayabilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çalışan ve Hasta hakları ile ilgili temel kavramları değerlendirebilir. | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |