EN
  • Anasayfa
  • SAY317 Hasta ve Çalışan Hakları (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
SAY317 - Hasta ve Çalışan Hakları
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Hasta ve Çalışan Hakları SAY317 5 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
SAĞLIK YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Sabahat COŞKUN (Yıl: 2025 - 2026)
Ders Veren Doç. Dr. Sabahat COŞKUN
Amaç

Sağlık yönetimi öğrencilerinin, ulusal mevzuat ve etik ilkeler ışığında hasta ve çalışan haklarını bütüncül biçimde tanıması, koruması ve yönetsel süreçlere entegre etmesi; aydınlatılmış onam, mahremiyet/KVKK, kimlik doğrulama ve renkli kodlar ile malpraktis ve şikâyet yönetimi süreçlerini kanıta dayalı yaklaşımlarla tasarlayıp uygulayabilmesi; çocuk ve diğer özel gruplarla iletişimde etik duyarlılık geliştirmesi; hasta–sağlık çalışanı iletişimini güçlendirerek mobbing/şiddet risklerini azaltacak kurumsal önlemler alabilmesi; hekim ve diğer çalışan haklarını İSG/çalışan güvenliği perspektifiyle yöneterek kalite göstergeleri (KPI) ve sürekli iyileştirme döngüleri (PDSA) aracılığıyla hak temelli kurum kültürü ve güvenli bakım ortamı oluşturabilmesidir.

Ders İçeriği

Hak ve İnsan Hakları Temelleri Hasta Hakları Kavramı ve Tarihçesi Hasta Hakları Yönetmeliği Hasta Güvenliği ve Tıbbi Uygulama Hataları (Malpraktis) Aydınlatılmış Onam, Mahremiyet/Kimlik Doğrulama ve Renkli Kodlar Hasta Şikâyet Yönetimi Çocuk Hastalar-İletişim ve İlgili Etik Sorunlar Çalışan Hakları ve Yönetmeliği Hekim Hakları Çalışan Güvenliği ve Mobbing Hasta–Sağlık Çalışanı İletişimi Hastayı Tanıma ve Özel Gruplar

Ders Kaynakları Sağlık Bakanlığı Mevzuatı
T.C. Sağlık Bakanlığı. (1998). Hasta Hakları Yönetmeliği (Resmî Gazete, 01.08.1998, Sayı 23420). https://dis.ogu.edu.tr/Storage/dis/Uploads/Hasta-Haklar%C4%B1-Y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.pdf
Kişisel Verileri Koruma Kurumu. (2016/2025 derleme). 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu [Resmî metin PDF]. https://www.kvkk.gov.tr/SharedFolderServer/CMSFiles/ca752cda-c3df-4645-8d5e-e2a507e63200.pdf
T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2020). Sağlıkta Kalite Standartları: Hastane (Sürüm 6) [PDF]. https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-64476/sks-hastane-surum-6-yayinlandi.html
World Health Organization. (2021). Global patient safety action plan 2021–2030: Towards eliminating avoidable harm in health care. https://www.who.int/teams/integrated-health-services/patient-safety/policy/global-patient-safety-action-plan
World Health Organization. (2021). Global patient safety action plan 2021–2030: Towards eliminating avoidable harm in health care. https://www.who.int/teams/integrated-health-services/patient-safety/policy/global-patient-safety-action-plan
Sert, G. (2024). Hasta hakları: Uluslararası bildirgeler ve tıp etiği açısından (3. bs.). Seçkin Yayınları.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Ödev (Sunum) 20
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 14 14
Ödev 1 Ödev 1 1 14 14
Final Final 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 126
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,94
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Hak ve İnsan Hakları Temelleri Ders
2 Hasta Hakları Kavramı ve Tarihçesi Ders
3 Hasta Hakları Yönetmeliği Ders
4 Hasta Güvenliği ve Tıbbi Uygulama Hataları (Malpraktis) Ders
5 Aydınlatılmış Onam, Mahremiyet/Kimlik Doğrulama ve Renkli Kodlar Ders
6 Hasta Şikâyet Yönetimi Ders
7 Ara sınav Ders
8 Çocuk Hastalar-İletişim ve İlgili Etik Sorunlar Ders
10 Çalışan Hakları ve Yönetmeliği Ders
11 Hekim Hakları Ders
12 Çalışan Güvenliği ve Mobbing Ders
13 Hasta–Sağlık Çalışanı İletişimi Ders
14 Hastayı Tanıma ve Özel Gruplar Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
İletişim ve şikâyet yönetimini yürütebilir ve izleyebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Çalışan güvenliği ve mobbingle mücadele programı geliştirebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Çalışan ve Hasta hakları ile ilgili temel kavramları değerlendirebilir.
Hasta hakları kavramının Türkiye`deki ve Dünya`daki tarihsel gelişim sürecini analiz edebilir.
Güvenli bakım süreçlerini tasarlayabilir.
;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Çalışan ve Hasta hakları ile ilgili temel kavramları değerlendirebilir. 3 - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer 3 - - - - - - - - - - - - - -