Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri ve Politikaları | SAY407 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Hasan Tezcan UYSAL |
Ders Veren | Doç. Dr. Burhanettin UYSAL |
Amaç |
Genel sağlık sistemleri modellerini tanımlayabilmek. Hizmet arzı ve talebini oluşturan faktörleri öğrenebilmek. Ülkelerin sağlık sistemlerindeki karşılaştırabilmek. |
Ders İçeriği |
Karşılaştırmalı sağlık sistemleri dersinin içeriği; sağlık sisteminin tanımlanmasının, sağlık sisteminin amaçlarının, fonksiyonlarının, sağlık sistemlerinin karşılaştırılmasının nedenlerinin, yararlarının ve zorluklarının ortaya konulmasını, ülken sağlık sistemlerinin karşılaştırılması ve incelenmesi için bir çerçeve ortaya konulmasını, belli başlı ülke sağlık sistemlerinin karşılaştırılmasını ve incelenmesini ve sağlık sistemlerinde performansın analizi ve değerlendirmesini içermektedir. |
Ders Kaynakları |
Roemer M.I. (1991, 1993) National Health Systems of the World, Vol:1Countries (1991), Vol II: The Issues (1993), Oxford University Pres, London.
Fulcher D. (1974) Medical Care Systems: Public and Private Health Coverage in Selected Industrialized Countries, ILO Publications. Bruce J. Fried, Laura M. Gaydos, (2011) World Health Systems Challenges ans Perspectives, Aupha. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Toplam | 30 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %70 |
Toplam | %70 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %30 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %70 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 12 | 36 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 12 | 36 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 12 | 1 | 12 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 12 | 1 | 12 |
Final | Final | 12 | 1 | 12 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 12 | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,18 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sistem yaklaşımı, sağlık sistemi, sağlık sisteminin sınırları, üretim, varlık koruma, destek, yönetim | Ders |
2 | Makro çevre unsurları; teknoloji, ekonomi, ekoloji, sosyal-kültür, hukuk ve politika | Ders |
3 | Sağlık sistemlerinin sınıflandırılması | Ders |
4 | Ulusal sağlık sistemi türlerinin belirleyicileri | Ders |
5 | Serbest pazar ve refah yönelimli sağlık sistemleri | Ders |
6 | Kapsayıcı ve sosyalist sağlık sistemleri | Ders |
7 | Türk sağlık sistemi | Ders |
8 | Ara sınav | Ders |
9 | Türk sağlık sisteminin mali kaynakları, arz ve talep durumu | Ders |
10 | ABD, Meksika ve Kanada sağlık sistemi | Ders |
11 | Fransa, Almanya ve İngiltere sağlık sistemi | Ders |
12 | Küba, Çin ve Hindistan sağlık sistemi | Ders |
13 | Japan, Australia and the Netherlands healthcare system | Ders |
14 | Türk Sağlık Sisteminin diğer ülkelerle genel karşılaştırması | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Genel sağlık sistemleri modellerini tanımlayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Dünya ve Türkiye Sağlık sistemlerinin incelenmesi, sınıflandırılması ve karşılaştırılmasını yapabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Farklı ülke sağlık sistemlerinin avantaj ve dezavantajlı yönlerinin belirleyebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Sağlık sistemlerinin sınıflandırılmasını yapabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Hizmet arzı ve talebini oluşturan faktörleri açıklayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Genel sağlık sistemleri modellerini tanımlayabilir. | 4 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 5 | 4 | 3 | 3 | 0 | 5 | 3 | 0 | 4 |
Dünya ve Türkiye Sağlık sistemlerinin incelenmesi, sınıflandırılması ve karşılaştırılmasını yapabilir. | 4 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 5 | 4 | 3 | 3 | 0 | 5 | 3 | 0 | 4 |
Farklı ülke sağlık sistemlerinin avantaj ve dezavantajlı yönlerinin belirleyebilir. | 4 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 5 | 4 | 3 | 3 | 0 | 5 | 3 | 0 | 4 |
Sağlık sistemlerinin sınıflandırılmasını yapabilir. | 4 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 5 | 4 | 3 | 3 | 0 | 5 | 3 | 0 | 4 |
Hizmet arzı ve talebini oluşturan faktörleri açıklayabilir. | 4 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 5 | 4 | 3 | 3 | 0 | 5 | 3 | 0 | 4 |