EN
  • Anasayfa
  • SAY223 İlk Yardım (2025 - 2026 / 3. Yarıyıl)
  • EN
SAY223 - İlk Yardım
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İlk Yardım SAY223 3 1 + 1 5,0 Pdf
Birim Bölüm
SAĞLIK YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Sabahat COŞKUN (Yıl: 2025 - 2026)
Ders Veren Doç. Dr. Sabahat COŞKUN
Amaç

Acil durumlarda yapılması gereken ilk yardım yöntemlerini öğretmeyi amaçlar.

Ders İçeriği

İlk yardım ve ilk yardımın özelliklerine giriş; temel yaşam fonksiyonlarının değerlendirilmesi; solunum ve dolaşım sistemi; yaralanmalarda ilk yardım; kanamada ilk yardım; şok ve ilk yardım; yanıklar ve ilk yardım; zehirlenmeler ve ilk yardım; kırık ve burkulmalarda ilk yardım; temel yaşam desteğidir.

Ders Kaynakları H. Fazıl İNAN, Zülfinaz KURT, İlknur KUBİLAY. (2011). TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI EĞİTİM KİTABI. Erişim adresi: https://www.ilkyardim.org.tr/dokumanlar/Saglik-Bakanligi-Ilk-Yardim.pdf
Dramalı A., Kaymakçı Ş., Özbayır T., Yavuz M., Demir F., (2003):"Temel İlk Yardım Uygulamaları" Üçüncü ve Genişletilmiş Baskı
Kakillioğlu T., Kurt Z. ve Dalkılınç M. (2002): Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, Ankara
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Uygulama 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 14 14
Ödev 1 Ödev 1 1 14 14
Final Final 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 126
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,94
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin tanımı ve hedefleri, temel kavramlar, İlkyardımın tarihsel gelişimi Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
2 İlkyardımın tanımı, amaçları, ilkyardımın kuralları Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
3 CPR – Kardiyo Pumoner Resusitasyon Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
3 CPR – Kardiyo Pumoner Resusitasyon Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
5 Kanamalarda ilkyardım, ekstremite kopmalarında ilkyardım Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
6 Şokta ilkyardım, bilinci kapalı hastanın pozisyonu Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
7 Yaralanma çeşitleri, organ yaralanması, yaralanmalarda ilkyardım Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
8 Vaka çalışmaları Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
9 Yanıklar ve güneş çarpmasında ilkyardım, Donmalarda ilkyardım Suda boğulmalarda ilkyardım Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
10 Kemik kırıkları, çıkıklar ve burkulmalarda ilk yardım, bandaj ve atel uygulamaları Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
11 Yabancı cisim tıkanmalarında ilkyardım Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
12 Isırıklarda ilkyardım, zehirlenmelerde ilkyardım, böcek zehirlenmelerinde çevresel aciller Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
13 Hasta transportu, yaralı ve hasta taşıma metodlar Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
14 Depremde ilkyardım, Triyaj, Video gösterimi Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
İlk yardım ve acil yardımın anlamını ve önemini kavrayabilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Olay yeri güvenliği ve ilk değerlendirme yapar. Yazılı Sınav Vaka Çalışması Grup Çalışması Sözlü Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Temel yaşam desteğini yaş grubuna uygun yapabilir. Havayolu ve solunuma yönelik uygun ilk yardım girişimlerini uygular Yazılı Sınav Vaka Çalışması Grup Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Dolaşım bozukluğu, kanama ve şokta doğru yaklaşımı uygular Yazılı Sınav Vaka Çalışması Grup Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Yaralanmalarda, kırıklarda, yanıklarda, zehirlenmelerde ve kas-iskelet travmalarında uygun ilk yardımı uygular Yazılı Sınav Vaka Çalışması Grup Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
İlk yardım ve acil yardımın anlamını ve önemini kavrayabilir. 3 4 2 4 4 3 3 3 4 2 2 4 5 4 5
Olay yeri güvenliği ve ilk değerlendirme yapar. 3 4 2 4 4 3 3 3 4 2 2 4 5 4 5
Temel yaşam desteğini yaş grubuna uygun yapabilir. Havayolu ve solunuma yönelik uygun ilk yardım girişimlerini uygular 3 4 2 4 4 3 3 3 3 2 2 4 5 4 5
Dolaşım bozukluğu, kanama ve şokta doğru yaklaşımı uygular 3 4 2 4 4 2 3 3 3 2 2 4 5 4 5
Yaralanmalarda, kırıklarda, yanıklarda, zehirlenmelerde ve kas-iskelet travmalarında uygun ilk yardımı uygular 3 4 2 4 4 2 3 3 3 2 2 4 5 4 5
Ortalama Değer 3 4 2 4 4 2,6 3 3 3,4 2 2 4 5 4 5