Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kentleşme ve Sosyal Hizmet | SHİ223 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMETLER |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Emre Burak GÜNGÖR |
Ders Veren | |
Amaç |
Kenti tarihsel bir arka plan eşliğinde ve kuramsal yaklaşımlar paralelinde anlamak, kentleşme, kentlileşme ve göç ilişkisini küreselleşme doğrultusunda irdelemektir. Ayrıca, Türkiye’de yaşanan kentsel süreçler üzerinden kentteki birey ve grupların sorunlarını sosyal hizmet perspektifinden değerlendirmek, sosyal hizmet açısından yapabilirlikleri tartışmak, kentsel sorunlar ve çözümleri hakkında eleştirel düşünme pratiğini geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Kentleşme tanımının yapılması ve kentleşme ile ilgili temel kavramların açıklanması,Kentleşmeye yönelik kuramlar, Kırsal ve kentsel alanların farklılıkları,Dünyadaki ve Türkiye'deki kentleşmenin tarihsel arka planı, Kentleşmeyi ortaya çıkaran sebepler, Kentleşmenin ortaya çıkardığı sorunlar, Gecekondu kavramı ve Türkiye'de gecekondulaşma olgusu, Kentleşme ve toplumsal hareketlilik, Kentleşme politikaları, Kentteki toplumsal tabakalaşma sistemleri, Kentleşme ve sosyal hizmet, Kentleşme ve bu süreçte meydana gelen sorunlara yönelik sosyal hizmet müdahaleleri, Kentleşme ve bu süreçte meydana gelen sorunlara yönelik sosyal hizmet müdahalelerinin Önemi |
Ders Kaynakları |
Davies, B. (1968). Social needs and resources in local services: Wiley Online Library
Dominelli, L. (2018). Yeşil Sosyal Hizmet: Çevre Krizlerinden Çevresel Adalete (Çeviri Editörü: İçağasıoğlu Çoban, A., 1. Basım), Ankara:Nika Yayınevi Gencer, T. E. (2019). İnsan-mekân ilişkisinin bütüncül boyutu: Kent-mekân çalışmalarında sosyal hizmet gereksinimi Keleş, R.(2006). Kentleşme Politikası. İmge Yaynları: Ankara Tahire Erman (2004). Gecekondu Çalışmalarında ’Öteki’ Olarak Gecekondulu Kurguları, European Journal of Turkish Studies, https://ejts.revues.org/85 Özden, Pelin Pınar (2010). “Kentsel yenilemenin unutulan öğesi: Toplumsal yenilenme”, Türkiye Perspektifinden Kent Sosyolojisi Çalışmaları (der: Ö. Uğurlu, N.Ş. Pınarcıoğlu, A. Kanbak, M. Şiriner), Örgün yayıneci: İstanbul |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tanışma ve Derse Giriş (Dersin içeriğinin; amacının ve ana hatlarının tanıtılması) | Ders |
2 | Kent, Kentleşme, Kentlileşme Kavramları | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
3 | Kentlerin Tarihsel Gelişimi, Mekan ve Kent Kavramları; Kent-Sosyal Hizmet Bağlantısı | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
4 | Kent Kuramları | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
5 | Kentli Hakkı, Sosyal Adalet ve Kentte Adalet | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
6 | Kent Konseyleri, Katılım, Kentte Yapabilirlikler ve Nitelikli Boş Zaman | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
7 | Kentsel Sorunlar, Kentsel Dönüşüm ve Toplumsal Değişim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
8 | Göç ve Kentleşme | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
9 | Yoksulluk, İleri Marjinalizasyon, Dışlanma ve Kentleşme | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
10 | Suçluluk ve Kentleşme | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
11 | Toplumsal Cinsiyet ve Kentleşme | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
12 | Kentsel Alanda Kadınlar ve Çocuklar | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
13 | Kentsel Alanda Yaşlılar ve Engelliler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
14 | Kentsel Alanda Mülteciler ve Göçmenler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kentleşme sürecinin beraberinde getirdiği sorunları anlar. | Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Geleneksel kent ve çağdaş kent arasındaki ayrımı fark eder. | Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Kentleşme ile birlikte ortaya çıkan sosyal hizmet ihtiyaçlarını tanımlar. | Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Kent ve gecekondu bölgelerinde sosyal hizmet müdahalesini öğretir | Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
Çevresel ve toplumsal sorunlara yönelik duyarlılığın oluşturur ve bunlara çözüm sunmaya çalışır. | Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kentleşme sürecinin beraberinde getirdiği sorunları anlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Geleneksel kent ve çağdaş kent arasındaki ayrımı fark eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kentleşme ile birlikte ortaya çıkan sosyal hizmet ihtiyaçlarını tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kent ve gecekondu bölgelerinde sosyal hizmet müdahalesini öğretir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çevresel ve toplumsal sorunlara yönelik duyarlılığın oluşturur ve bunlara çözüm sunmaya çalışır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |