EN
  • Anasayfa
  • İST402 Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz II (2025 - 2026 / 8. Yarıyıl)
  • EN
İST402 - Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz II İST402 8 3 + 1 10,0 Pdf
Birim Bölüm
İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Örgün eğitim.
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ömer ALTINDAĞ
Ders Veren
Amaç

Çok değişkenli verilere ilişkin istatistiksel analiz yöntemlerinin öğretilmesi.

Ders İçeriği

Temel bileşenler analizi, faktör analizi, dikriminant analizi ve kümeleme analizi.

Ders Kaynakları Johnson, R. A. ve Wichern, D. W. (2006). Applied Multivariate Statistical Analysis, Prentice-Hall.
Tatlıdil, H. (1996). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz., Akademi Matbaası, Ankara.
Alpar, R. (1997). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş I, Bağırhan Yayınevi, Ankara.
Açıldığı Öğretim Yılı 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 10,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Temel bileşenler analizi ve kitle temel bileşenlerinin elde edilmesi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
2 Çok değişkenli normallik durumunda temel bileşenlerin elde edilmesi ve standartlaştırılmış değişkenler için temel bileşenlerin elde edilmesi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
3 Örneklem temel bileşenleri. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
4 Temel bileşenlerin geometrik yorumu, küresellik testi ve temel bileşen sayısının belirlenmesi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
5 Faktör analizi ve ortogonal faktör modeli. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
6 Faktör analizinde tahmin ve temel bileşenler faktör yöntemi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
7 En çok olabilirlik faktör tahmin yöntemi ve ortak faktör sayısının belirlenmesi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
8 Faktör döndürme ve faktör değerleri hesabı. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
9 Diskriminant analizi ve iki kitle için Fisher sınıflandırma yöntemi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
10 Genel sınıflandırma problemi, iki kitle için sınıflandırma kuralları ve varyans-kovaryans matrisleri eşit iki çok değişkenli normal kitle için sınıflandırma. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
11 Varyans-kovaryans matrisleri eşit olmayan iki çok değişkenli normal kitle için sınıflandırma ve sınıflandırma kurallarının değerlendirilmesi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
12 Diskriminant analizine ilişkin örnek çözümleri. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
13 Kümeleme analizi, benzerlik ölçüleri ve kümeleme yöntemleri. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
14 Tek bağlantı, tam bağlantı, hiyerarşik olmayan kümeleme yöntemleri ve uygun küme sayısının belirlenmesi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Temel bileşen analizi sonuçlarını yorumlar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Faktör analizinin nasıl uygulandığını öğrenir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Sınıflandırma ve ayırıcı analiz öğrenir ve hata oranlarını bulur. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Kümeleme analizini öğrenir ve uygular. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Çok değişkenli verilerin istatistiksel analizinin nasıl yapılacağına karar verebilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Temel bileşen analizi sonuçlarını yorumlar. 5 4 1 1 1 1 1 2 4 3 3 4 4 3 2
Faktör analizinin nasıl uygulandığını öğrenir. 5 4 1 1 1 1 1 2 4 3 3 4 4 3 2
Sınıflandırma ve ayırıcı analiz öğrenir ve hata oranlarını bulur. 5 4 1 1 1 1 1 2 4 3 3 4 4 3 2
Kümeleme analizini öğrenir ve uygular. 5 4 1 1 1 1 1 2 4 3 3 4 4 3 2
Çok değişkenli verilerin istatistiksel analizinin nasıl yapılacağına karar verebilir. 5 4 1 1 1 1 1 2 4 3 3 4 4 3 2
Ortalama Değer 5 4 1 1 1 1 1 2 4 3 3 4 4 3 2