Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz II | İST402 | 8 | 3 + 1 | 10,0 |
Birim Bölüm | İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Örgün eğitim. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer ALTINDAĞ |
Ders Veren | |
Amaç |
Çok değişkenli verilere ilişkin istatistiksel analiz yöntemlerinin öğretilmesi. |
Ders İçeriği |
Temel bileşenler analizi, faktör analizi, dikriminant analizi ve kümeleme analizi. |
Ders Kaynakları |
Johnson, R. A. ve Wichern, D. W. (2006). Applied Multivariate Statistical
Analysis, Prentice-Hall.
Tatlıdil, H. (1996). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz., Akademi Matbaası, Ankara. Alpar, R. (1997). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş I, Bağırhan Yayınevi, Ankara. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 10,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Temel bileşenler analizi ve kitle temel bileşenlerinin elde edilmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
2 | Çok değişkenli normallik durumunda temel bileşenlerin elde edilmesi ve standartlaştırılmış değişkenler için temel bileşenlerin elde edilmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
3 | Örneklem temel bileşenleri. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
4 | Temel bileşenlerin geometrik yorumu, küresellik testi ve temel bileşen sayısının belirlenmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
5 | Faktör analizi ve ortogonal faktör modeli. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
6 | Faktör analizinde tahmin ve temel bileşenler faktör yöntemi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
7 | En çok olabilirlik faktör tahmin yöntemi ve ortak faktör sayısının belirlenmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
8 | Faktör döndürme ve faktör değerleri hesabı. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
9 | Diskriminant analizi ve iki kitle için Fisher sınıflandırma yöntemi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
10 | Genel sınıflandırma problemi, iki kitle için sınıflandırma kuralları ve varyans-kovaryans matrisleri eşit iki çok değişkenli normal kitle için sınıflandırma. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
11 | Varyans-kovaryans matrisleri eşit olmayan iki çok değişkenli normal kitle için sınıflandırma ve sınıflandırma kurallarının değerlendirilmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
12 | Diskriminant analizine ilişkin örnek çözümleri. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
13 | Kümeleme analizi, benzerlik ölçüleri ve kümeleme yöntemleri. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
14 | Tek bağlantı, tam bağlantı, hiyerarşik olmayan kümeleme yöntemleri ve uygun küme sayısının belirlenmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Temel bileşen analizi sonuçlarını yorumlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Faktör analizinin nasıl uygulandığını öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Sınıflandırma ve ayırıcı analiz öğrenir ve hata oranlarını bulur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Kümeleme analizini öğrenir ve uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Çok değişkenli verilerin istatistiksel analizinin nasıl yapılacağına karar verebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Temel bileşen analizi sonuçlarını yorumlar. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
Faktör analizinin nasıl uygulandığını öğrenir. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
Sınıflandırma ve ayırıcı analiz öğrenir ve hata oranlarını bulur. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
Kümeleme analizini öğrenir ve uygular. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
Çok değişkenli verilerin istatistiksel analizinin nasıl yapılacağına karar verebilir. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
Ortalama Değer | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 |