EN
  • Anasayfa
  • MAT6004 Bilgisayar Hesaplamalı Sayısal Matematik (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
MAT6004 - Bilgisayar Hesaplamalı Sayısal Matematik
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bilgisayar Hesaplamalı Sayısal Matematik MAT6004 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
MATEMATİK - DR
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Emrah HASPOLAT
Ders Veren
Amaç

Bu ders öğrencilere bilimsel hesaplamada yaygın olarak ihtiyaç duyulan çeşitli matematiksel analiz türlerini tanıtır. Sayısal analiz konusu matematiksel bir bakış açısıyla ele alınır ve uygun motivasyonlar ve dikkatli kanıtlarla bilimsel hesaplama yöntemlerinin eksiksiz bir analizini sunar.

Ders İçeriği

1. Sayısal hesaplama ve Hata analizi 2. Lineer cebirsel denklemler sistemi 3. İnterpolasyon 4. Sayısal türev ve integrasyon

Ders Kaynakları JAMES F. EPPERSON , AN INTRODUCTION TO NUMERICAL METHODS AND ANALYSIS, Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2013
MICHELLE SCHATZMAN, Numerical Analysis A Mathematical Introduction, CLARENDON PRESS OXFORD, 2002
J. Stoer and R. Bulirsch, Introduction to Numerical Analysis, Springer-Verlag, ISBN 0-387-90420-4.
JAMES F. EPPERSON , AN INTRODUCTION TO NUMERICAL METHODS AND ANALYSIS, Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2013
MICHELLE SCHATZMAN, Numerical Analysis A Mathematical Introduction, CLARENDON PRESS OXFORD, 2002
J. Stoer and R. Bulirsch, Introduction to Numerical Analysis, Springer-Verlag, ISBN 0-387-90420-4.
Açıldığı Öğretim Yılı 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
50
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Final Final 2 1 2
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 3 1 3
Toplam İş Yükü (Saat) 189
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,41
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Nümerik Analize Giriş Ders
2 Makine sayılarıı ve yuvarlama hataları Ders
3 Yarılama yöntemi, sabit nokta yöntemi Ders
4 Newton–Raphson yöntemi, Secant kirişler yöntemi Ders
5 İteratif yöntemler için hata analizi Ders
6 İnterpolasyon ve Lagrange Polinomları Ders
7 Bölünmüş farklarla interpolasyon Ders
8 Ara Sınav Problem Çözme
9 Sonlu farklarla interpolasyon Problem Çözme
10 Matris cebirinde iteratif yöntemler: Jacobi ve Gauss-Seidel yöntemler
11 Fonksiyon türevlerine yaklaşım ve Sayısal entegral Ders
11 Fonksiyon türevlerine yaklaşım ve Sayısal entegral Ders
13 Özdeğerlere yaklaşma: Power yöntemi, Householder yöntemi Ders
14 Genel Tekrar Ders Problem Çözme
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bilgisayarlarda sayıları nasıl temsil edildiğini ve bu durumların bilgisayarlardaki matematik hesaplamalarını nasıl etkilediğini öğrenir.
Bilgisayarların matematiksel denklemleri çözmesi ve matematiksel fonksiyonlara yaklaşması sonucu ortaya çıkan hataları ve yaklaşımları nasıl tanımladığımızı anlar.
Sayısal analiz uygulamalarının çeşitliliğini değerlendirir.
Bilgisayar dostu yaklaşımlar oluşturmak için bilgisayar algoritmaları uygulayabilme
Problemlere nümerik çözümler üretmek ve sonuçları analiz etmek için bilgisayar yazılımı ile çalışmak.
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Bilgisayarlarda sayıları nasıl temsil edildiğini ve bu durumların bilgisayarlardaki matematik hesaplamalarını nasıl etkilediğini öğrenir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4
Bilgisayarların matematiksel denklemleri çözmesi ve matematiksel fonksiyonlara yaklaşması sonucu ortaya çıkan hataları ve yaklaşımları nasıl tanımladığımızı anlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4
Sayısal analiz uygulamalarının çeşitliliğini değerlendirir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4
Bilgisayar dostu yaklaşımlar oluşturmak için bilgisayar algoritmaları uygulayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4
Problemlere nümerik çözümler üretmek ve sonuçları analiz etmek için bilgisayar yazılımı ile çalışmak. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4
Ortalama Değer 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4