| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Fıkıh Literatürü | TİB5015 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Ömer Faruk ATAN |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Fıkıh mezheplerinin tarihi gelişim paralelinde İslam hukukunun kaynak ve literatürünü tanıtmak. |
| Ders İçeriği |
İslam hukuk ekolleri/mezhebler, Uygulamada islam hukuku, Literatür |
| Ders Kaynakları |
Köse, Saffet, İslam Hukukuna Giriş, İstanbul, 2013
Ömer Faruk Atan, Hanefi Mezhebinde Muhtasarlar ve Metinler Ömer Faruk Atan, Anadolu’daki Hanefî Geleneğinin Şekillenmesinde Buharalı Mahbûbî Ailesi Fakihlerinin Etkileri |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 6 | 6 | 36 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 2 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 6 | 6 | 36 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 2 | 14 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Mensubu bulunan büyük fıkıh mezhepleri | Ders |
| 2 | Mensubu kalmamış fıkıh mezhepleri | Ders |
| 3 | Mehzheplerin ihtilaf sebepleri | Ders |
| 4 | Mehzepler arası ilişkiler ve ihtilaflar | Ders |
| 5 | Mezhepler arası ilişki bakımından müslüman | Ders |
| 6 | İfta | Ders |
| 7 | Fetvada hata, fetvanın değişmesi | Ders |
| 8 | Günümüz fıkıh problemlerinin çözümünde fetva faaliyetleri | Ders |
| 9 | Uyuşmazlıkların çözümü, Hisbe | Ders |
| 10 | Literatür, I) Füruu fıkıhla ilgili genel nitelikli eserler | Ders |
| 11 | II) Fıkhın özel alanlarıyla ilgili literatür, A) Ahkâmu'l-Kur'an, B) Ahkâm Hadisleri, C) el-Ahkâmu's-Sultaniyye | Ders |
| 12 | D) Siyer-uluslar arası hukuk, E) el-Eşbâh ve'n-Nezâir, Kavaid, Furûk, F) Nevazil | Ders |
| 13 | G) Fetva Mecmuaları/el-Fetâvâ, H) Edebu'l-kâdî/Kadâ, Şurût ve Sicillât, J) Emvâl-Harâc, K) Hiyel-Meharic | Ders |
| 14 | L) İlm-i hilâf, M) Tahrîcu'l-furû' ale'l-usûl, N) Vakıf, O) Istılahlar/Kavramlar, P) Tabakat/Biyografi R) İlmihal | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Fıkıh literatürüne dair kavramları tanımlar | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Farklı fıkıh ekolleri geleneğinde üretilen belli başlı fıkıh metin, şerh ve diğer eserleri, özellikleri ve kaynak hiyerarşisindeki yeri bağlamında tahlil edebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Farklı usul geleneğinde üretilen belli başlı fıkıh usulü eserlerini, özellikleri ve kaynak hiyerarşisindeki yeri bağlamında değerlendirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Başlıca fıkıh ekollerinin önemli hüküm ve fetva terimlerini tanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| İslam hukuku literatürüne kolayca ulaşmanın modern yöntem ve araçlarını kullanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fıkıh literatürüne dair kavramları tanımlar | 5 | 5 | 5 | - | - | - | 5 | - | - | 5 | - | - | ;
| Farklı fıkıh ekolleri geleneğinde üretilen belli başlı fıkıh metin, şerh ve diğer eserleri, özellikleri ve kaynak hiyerarşisindeki yeri bağlamında tahlil edebilir. | 5 | 5 | 5 | - | - | - | 5 | - | - | 5 | - | 5 | ;
| Farklı usul geleneğinde üretilen belli başlı fıkıh usulü eserlerini, özellikleri ve kaynak hiyerarşisindeki yeri bağlamında değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | 5 | - | - | ;
| Başlıca fıkıh ekollerinin önemli hüküm ve fetva terimlerini tanır. | 5 | 5 | 5 | - | 5 | - | 5 | - | - | 5 | - | - | ;
| İslam hukuku literatürüne kolayca ulaşmanın modern yöntem ve araçlarını kullanır. | 5 | 5 | 5 | - | - | - | 5 | - | - | 5 | - | - | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | - | 2 | - | 5 | - | 1 | 5 | - | 1 |