| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Günümüz Kelam Problemleri | TİB5018 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüze yüze |
| EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Muhammet YURTKURAN |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersle öğrencinin günümüzde itikadî açıdan problem teşkil eden konular hakkında fikir sahibi olması ve bunların cevap ve çözümleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
| Ders İçeriği |
Din, bilim, demokrasi ve laiklik, Reenkarnasyon, satanizm, cin, şeytan, medyumculuk, ateizm, dini çoğulculuk, irtica, fundamentalizm, şiddet, terör ve din; küreselleşme ve din, gelenek, modernite, tecdid, reform ve İslam, transhümanizm, metaverse konuları tartışılmaktadır. |
| Ders Kaynakları |
İslam Düşünce Gelenekleri / Kelam – Felsefe – Tasavvuf. Ömer Türker.
Teolojik ve Felsefi Açıdan Din Bilim İlişkisi. Emre Dorman. Ateizm ve İslam Kelami Açıdan Modern Çağ Ateizminin Eleştirisi. İbrahim Coşkun Son İcadımız: Yapay Zeka ve İnsanlık Çağının Sonu. James Barrat Güncel Kelam Tartışmaları Doç. Dr. Enis Doko, Doç. Dr. Mehmet Bulgen M.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ VAKFI YAYINLARI, 2020) |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 4 | 1 | 4 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 4 | 1 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 3 | 1 | 3 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 36 | 1 | 36 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,49 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Yöntem | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 2 | Kelamda Bilgi ve Varlık Tasavvuru | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 3 | İslam Felsefesinde Bilgi ve Varlık Tasavvuru | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 4 | Nazari Tasavvufta Bilgi ve Varlık Tasavvuru | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 5 | Din-Bilim İlişkisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 6 | Ateizm | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 7 | Kötülük Problemi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 8 | Arasınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 9 | Deizm | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 10 | Agnostisizm | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 11 | Evrim Teorisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 11 | Evrim Teorisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 13 | Yapay Zeka ve Din | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 13 | Yapay Zeka ve Din | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 15 | Transhümanizm | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 16 | Final Sınavı | Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Günümüzde İslâm itikadı açısından problem teşkil eden konular hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Ateizm, materyalizm ve pozitivizm gibi din karşıtı akımların temel tezlerini tanır, bunlara karşı dinin nasıl bir duruşa sahip olması gerektiğini tartışır | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Problemlere hissî değil, objektif, eleştirel ve bütüncül bir tarzda bakar | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Günümüzde İslâm itikadı açısından problem teşkil eden konular hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ateizm, materyalizm ve pozitivizm gibi din karşıtı akımların temel tezlerini tanır, bunlara karşı dinin nasıl bir duruşa sahip olması gerektiğini tartışır | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | ;
| Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | ;
| Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | ;
| Problemlere hissî değil, objektif, eleştirel ve bütüncül bir tarzda bakar | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,2 | 4,2 | 3,8 | 4 | 4,2 | 4,6 | 3,4 | 3,4 | 3,2 |