| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hadis İlimleri I | TİB5019 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Fatma AYDIN |
| Ders Veren | Dr. Cihan ZEYBEK |
| Amaç |
Hadis ilimlerini oluşturan temel konuları tanıtıp teorik açıdan araştırıp incelemektir. |
| Ders İçeriği |
Rivayetü'l-Hadîs, Fıkhü'l-Hadîs, Garibü'l-Hadîs, Muhtelifü'l-Hadîs, Nasih ve Mensûh, Esbab Vurûdü'l-Hadîs, iLelü'l-Hadîs |
| Ders Kaynakları |
1- Şerhi İlel Tirmizî li İbn Recep el-Hanbeli/ Dr. Hamam mukaddimesi
2-Menhec İbn Esîr el-Cezerî fi Musannefihi: e'n-Nihayet fi Garibîl Hadisi ve'l-Eser/ Prof. Ahmed b. Muhammed el-Harrât
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 30 | 1 | 30 |
| Final | Final | 20 | 1 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,49 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | RİVAYETÜ'L-HADİS (Giriş) | |
| 2 | FIKHÜ'L-HADÎS (Giriş) | |
| 3 | GARÎBÜ'L-HADÎS (Giriş) | |
| 4 | MUHTELİFÜ'L-HADÎS (Giriş) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 5 | NASİH VE MENSÛH (Giriş) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 6 | ESBAB VURÜDİ'L-HADÎS (Giriş) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 7 | İLÜLÜ'L-HADÎS (Giriş) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 8 | Hadisteki İlletin sebepleri ve keşif yolları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 9 | Hadisteki İlletin kısımları ve el-Eşbâh fi'l-İleli konusu | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 10 | İlel ilmine dair bazı kural ve faydalar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 11 | Sika olup cerh kitaplarında zikredilmediği halde, bazı vakitlerde rivayet ettiği hadisleri zayıf görülen râviler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 12 | Sika olup, bazı mekânlarda tahammül veya rivayet ettiği hadisleri zayıf görülen raviler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 13 | Sika olup cerh kitaplarında zikredilmediği halde, bazı şeyhlerden rivayet ettiği hadisleri zayıf görülen raviler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 14 | Sika olup cerh kitaplarında zikredilmediği halde, bazı özel durumlarda rivayet ettiği hadisleri zayıf görülen raviler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hadis ilimlerine dair genel bir bakış, Eleştirel düşünce ve analiz yeteneği. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Ravi ve rivayete dair doğru analiz ve tasavvur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hadis ilimlerine dair genel bir bakış, Eleştirel düşünce ve analiz yeteneği. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | ;
| Ravi ve rivayete dair doğru analiz ve tasavvur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |