EN
  • Anasayfa
  • TİB5023 Klasik Arap Şiiri I (2022 - 2023 / . Yarıyıl)
  • EN
TİB5023 - Klasik Arap Şiiri I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Klasik Arap Şiiri I TİB5023 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Adnan ARSLAN
Ders Veren Doç. Dr. Adnan ARSLAN
Amaç

Klasik Arap şiirinin birinci ve ikinci cahiliyeden başlamak üzere, İslamî dönemleri de içerecek şekilde ortaya çıkışını, hakkında ileri sürülen görüşleri ve yapılan tartışmaları, her dönemin belli başlı şairlerini ele alıp incelemek ve bu konularla ilgili değerlendirme yapabilme becerisi kazandırmaktır.

Ders İçeriği

Bu derste İslam öncesi klasik dönemden başlayarak Abbasiler Döneminin sonlarına kadar Arap coğrafyasında ve Arapların yaşadığı diğer bölgelerde ortaya koydukları manzum eserler okunup değerlendirilecek, şiir temaları ve şekilsel ve muhteva bakımından şiirin geçirdiği değişim ve dönüşümler ele alınacaktır.

Ders Kaynakları Kenan Demirayak, Arap Edebiyat Tarihi Serisi
Hannâ el-Fâhûrî, Târîhu’l-edebi’l-arabî, yer yok, tarihsiz
Butrus el-Bustânî, Udebâu’l-Arab,Beyrut,1989
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ödev 1 25
Ödev 2 25
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
100
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 5 14 70
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 10 5 50
Ödev 1 Ödev 1 10 1 10
Ödev 2 Ödev 2 1 1 1
Final Final 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 175
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 6,86
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Cahiliye şiirinin genel durumu Tartışmalı Ders
2 Cahiliye şiirinin temaları ile ilgili genel bilgiler Tartışmalı Ders
3 Övünç ve kahramanlık temaları Tartışmalı Ders
4 Siyasi Şiir Tartışmalı Ders
5 Methiye Tartışmalı Ders
6 Önde gelen klasik arap şairleri hakkında genel bilgiler. Tartışmalı Ders
7 Cahiliye şiirinde tabiat teması Tartışmalı Ders
8 Klasik arap şiirinde gazel Tartışmalı Ders
9 Arap Şiiirinde Mütenebbi Tartışmalı Ders
10 Arap Şiirinde Ebû Temmâm Tartışmalı Ders
11 Arap Şiirinde İbnü'r-Rûmî Tartışmalı Ders
12 Arap Şiirinde İbn Fâris Tartışmalı Ders
13 Arap Şiirinde Ebû Nüvâs Tartışmalı Ders
14 Arap Şiirine Genel Bir Bakış Beyin Fırtınası
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Arap toplumunun birinci cahiliye döneminde şiirin durumu hakkında bilgi ve fikir sahibi olmak; Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
İkinci cahiliye döneminde şiirin başlıca temalarını öğrenip bunlar ışığında Arap toplumunu siyasal, sosyal ve kültürel olarak değerlendirmek; Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bu dönemin şaheserleri kabul edilen şiirlerin başlıcalarını tanımak, ilk şiir örneklerinin ortaya çıkışı konusundaki tezleri eleştirel bir bakışla analiz etmek; Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Cahiliye şiirinin tarihsel gerçekliği etrafında gerçekleşen tartışmaları mukayeseli olarak değerlendirmek; Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
İslami Dönem şiirinin cahiliye şiirinden ayrıldığı hususlar hakkında bilgi sahibi olup gözlem yapabilmek; Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Arap toplumunun birinci cahiliye döneminde şiirin durumu hakkında bilgi ve fikir sahibi olmak; 4 5 5 2 4 4 - - 3 4 5 -
İkinci cahiliye döneminde şiirin başlıca temalarını öğrenip bunlar ışığında Arap toplumunu siyasal, sosyal ve kültürel olarak değerlendirmek; 3 3 4 2 2 2 - - 3 2 2 -
Bu dönemin şaheserleri kabul edilen şiirlerin başlıcalarını tanımak, ilk şiir örneklerinin ortaya çıkışı konusundaki tezleri eleştirel bir bakışla analiz etmek; 3 3 2 2 2 2 - - 3 2 2 -
Cahiliye şiirinin tarihsel gerçekliği etrafında gerçekleşen tartışmaları mukayeseli olarak değerlendirmek; 3 2 2 2 2 2 - - 3 3 2 -
İslami Dönem şiirinin cahiliye şiirinden ayrıldığı hususlar hakkında bilgi sahibi olup gözlem yapabilmek; 3 2 2 2 2 2 - - 3 3 2 -