| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Arap Dili ve Hadis | TİB5034 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Fatma AYDIN |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Arap dilinin dil ve üslup özelliklerini, edebi sanatlarını, anlatım özelliklerini bilmenin hadisleri doğru anlama üzerindeki tesirini göstermek. |
| Ders İçeriği |
Hadis-dil ilişkisi, hadislerin doğru anlaşılmasında etkili olan dil unsurları, hadislerde mecaz, kinaye, mübalağa, istiare, icaz ve cevamiu'l-kelim örnekleri, lafzın delaleti ve zamirlerin mercii gibi dil meselelerinin hadisleri anlama üzerindeki tesirleri. |
| Ders Kaynakları |
AYDIN FATMA (2019). ARAP DİLİNİN HADİSLERİ ANLAMAYA ETKİSİ. ULUSLARARASI SOSYAL ARAŞTIRMALAR DERGİSİ, 12(67), 1023-1041., Doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3791
Radî, Şerîf (ts.). el-Mecâzâtü’n-nebeviyye. Kum: Menşûrât-ı Mektebeti Busayratî. Ramehürmüzî, Ebû Muhammed Hasan b. Abdurrahman b. Hallâd (ts.). el-Emsâlü'l-hadis. İstanbul: el-Mektebetü'l-İslâmiyye. Ünalan, Abdullah (2009). Hadislerde Metaforik Kullanım. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, , c. XI, S. 1, s. 107-140 Köktaş, Yavuz (2002). Hadislerin Anlaşılmasında Belâgat İlminin Önemi. Dinî Araştırmalar, c. IV, S. 12, s. 125-144. Köktaş, Yavuz (2002). Hadislerin Anlaşılmasında Mecâz Bilgisi: eş-Şerîf er-Radî ve el-Mecâzâtü’n-Nebeviyye. EKEV Akademi Dergisi, c. III, S. 2, s. 175-189. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 5 | 6 | 30 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 5 | 25 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 12 | 1 | 12 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 12 | 1 | 12 |
| Ödev 2 | Ödev 2 | 12 | 1 | 12 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 193 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,57 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | HADİS-DİL İLİŞKİSİ | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 2 | HADİSLERİ ANLAMADA ETKİLİ OLAN DİL UNSURLARI | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 3 | Arap dilinde ve hadislerde mecaz | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| 3 | Hadislerde mecaz ve istiare kullanımına örnekler | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| 3 | Hadislerde mecaz ve istiare kullanımına örnekler | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| 5 | Hadislerde kinayeli ifade örnekleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 5 | Hadislerde kinayeli ifade örnekleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 7 | Hadislerde îcâz örnekleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim |
| 8 | Cevâmiu'l-kelim olan hadisler | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 9 | Mübalağa üslubu kullanılan hadisler | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 9 | Mübalağa üslubu kullanılan hadisler | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 11 | Arap dilinin bir özelliği olarak zamirler ve onların aidiyeti meselesi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| 12 | Hadislerde temsili anlatım örnekleri | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 13 | Hadislerde lafzın âm, murâdın hâs oluşu ile ilgili örnekler | Ders Beyin Fırtınası |
| 14 | Lafız-mana ilişkisi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hadis-Arap dili ilişkisini kavrar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Arap dilini bilmenin hadisleri doğru anlama üzerindeki etkisini anlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Arapça dil ve üslup özelliklerinin, edebi sanatlarının kullanıldığı örnek hadisler görür. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hadis-Arap dili ilişkisini kavrar. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 4 | ;
| Arap dilini bilmenin hadisleri doğru anlama üzerindeki etkisini anlar. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 4 | ;
| Arapça dil ve üslup özelliklerinin, edebi sanatlarının kullanıldığı örnek hadisler görür. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 4 |