EN
TİB5042 - Ortaçağ İslam Dünyasında İslamî Bilginin Aktarımı
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Ortaçağ İslam Dünyasında İslamî Bilginin Aktarımı TİB5042 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN
Ders Veren Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN
Amaç

Ortaçağ'da İslami eğitimin ana bileşenleri, İslami bilgiye yüklenen anlam, eğitimin icra edildiği mekânlar, İslami ilimlerin tahsili, intikali ve eğitim kurumlarının desteklenmesi sürecinde aktörler, yönetici elitlerin, kadınların ve toplumun diğer kesimlerinin bu süreçteki yeri ve rolü, İslam’ın bilgiye verdiği yüksek değerin toplumsal ve kültürel yansımaları

Ders İçeriği

Klasik dönemde İslami bilginin nesiller arasında intikalindeki etkenlerden biri olan Rihle’nin mahiyeti, Medreselerin kurulmasından sonra rihlelerin devam etmesini sağlayan faktörler, ilmî müesseselerin İslamî ilimlerin aktarılmasındaki rolü ve bilginin topluma mâl edilme yöntemleri incelenir.

Ders Kaynakları Mesut Kaya-Sezai Engin, İslam İlim ve Düşünce Tarihinde Şerh Geleneği
Ortaçağ Kahire'sinde Bilginin İntikali - KLASİK YAYINLARI - Jonathan P. Berkey
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev (Sunum) 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 5 14 70
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 40 1 40
Final Final 55 1 55
Toplam İş Yükü (Saat) 193
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,57
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Bilginin oluşumunda akıl ve vahiy Tartışmalı Ders
2 Bilginin aktarılmasında rivayet ağı ve Sözlü Kültürü Tartışmalı Ders
3 Bilginin aktarılmasında Metinlerin Oluşması / İstinsahı Tartışmalı Ders
4 Bilginin aktarılmasında Hoca – Talep İlişkileri Tartışmalı Ders
5 Dini Kurumların Ortaya Çıkışı Tartışmalı Ders
6 Bilginin aktarılmasında medreselerin rolü Tartışmalı Ders
7 Bilginin aktarılmasında hankahların rolü Tartışmalı Ders
8 Bilginin aktarılmasında hastanelerin rolü Tartışmalı Ders
9 Bilginin aktarılmasında camilerin rolü Tartışmalı Ders
10 Bilginin aktarılmasında ders halkalarının rolü Tartışmalı Ders
11 Bilginin aktarılmasında kadınların rolü Tartışmalı Ders
12 Bilginin aktarılmasında ilmi seyahetler Tartışmalı Ders
13 Bilginin aktarılmasının izdüşümü olarak meşyehalar Tartışmalı Ders
14 Bilginin aktarılmasında himaye Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
İslam dünyasında bilginin aktarım yöntemlerini kavrar Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bilginin yayılmasında şerh ve kitapların rolünü kavrar Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
İslam dünyasında bilginin aktarım yöntemlerini kavrar 3 4 4 4 3 3 4 4 4 4 4 4
Bilginin yayılmasında şerh ve kitapların rolünü kavrar 4 3 3 4 4 4 3 3 3 4 4 4