| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Coğrafyanın Temel Kavramları | COĞ101 | 1 | 4 + 0 | 6,0 |
| Birim Bölüm | COĞRAFYA |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Serhat AY |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Serhat AY |
| Amaç |
Coğrafya ile ilgili temel kavramlar ve coğrafi düşünce sisteminin gelişimi ve önemi kavratılarak coğrafi düşüncenin çeşitli bilimsel ve felsefi düşüncelerle karşılaştırılması. |
| Ders İçeriği |
Temel kavramlar, coğrafi düşüncenin gelişim aşamaları, çeşitli bilimsel akımlar ve felsefi düşünceler ve insanın yaşadığı çevre ile ilişkilerinin incelenmesi. |
| Ders Kaynakları |
"Ali YİĞİT, 2005, Coğrafi Bakış Açısı, Çoğaltılmış Ders Notları, (58 sayfa) "
ARDEL,A.,1966, Coğrafya Nedir ve Nasıl Öğretilmelidir, TÜRK KÜLTÜRÜ:40, 373-376, Ankara Ali YİĞİT, 2005, Coğrafi Bakış Açısı, Çoğaltılmış Ders Notları, (58 sayfa) DOĞANAY,H. 1997, Coğrafya´ya Giriş-1, Genel Yöntemler, İlkeler ve Fiziki Coğrafyaya Giriş, Öz Eğitim yay. 17,İstanbul BARROWS,H.H. (çev.E.Tümertekin),1985, İnsan Ekolojisi Olarak Coğrafya, İ.Ü. ED.FAK. COĞR. DERG:1, 153-172, İstanbul DOĞANAY,H. 1993, Coğrafya´da Metodoloji, Genel Metodlar ve Özel Öğretim Metodları. MEB Öğretmen Kitapları Dizisi: 187, İstanbul. DOĞANAY,H. 1997, Coğrafya'ya Giriş-1, Genel Yöntemler, İlkeler ve Fiziki Coğrafyaya Giriş, Öz Eğitim yay. 17, İstanbul LACOSTE Yves, (çev. A.Arayıcı) 1998, Coğrafya Savaşmak İçindir. Özne Yayınları, İstanbul HAGGETT Peter. 1983, "A Modern Synthesis Geography" AN.Y: Harper & Row, p.606. ELİBÜYÜK, M. 1997, Coğrafyanın Önemi, Tanımı ve Sınıflandırılması, TÜRK KÜLTÜRÜ ARŞT: XXXIII/1-2, 59-90, Ankara JOHNSTON,R.J.; D. GREGORY & D. M. SMITH EDITED 1994, The Dictionary of Human Geography, 3rd ed., Oxford :Blackwell publishers, pp.220-223. JOHNSTON,R.J. 1983, Philosophy and Human Geography, London: Edward Arnold, PP.4-5. ÖZÇAĞLAR,A.2000, Coğrafyaya Giriş; Sistematik, Kavramlar, Yöntemler, Hilmi Usta Matbaacılık, Ankara. ÖZGÜÇ,N.-TÜMERTEKİN,E.2000, Coğrafya; Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar; Çantay Kitabevi, İst. TÜMERTEKİN,E, 1990, Çağdaş Coğrafi Düşüncenin oluşumu ve Paul Vidal de la Blache. İst. Üniv. Ed. Fak. Yay. No: 3603 İst. Arild Holt-Jensen (çev. Erdem Bekaroğlu, Ömer Faik Anlı, Hatice Turut, Suat Tuysuz), 2017. Coğrafya Tarihi, Felsefesi ve Temel Kavramları, Dördüncü Basım, İdil Yayıncılık. Osman Gümüşçü, 2017. Coğrafyaya Davet (Tarihçe, Kavramlar, Yapı, Sistematik, Kaynaklar, Metod). 4. Baskı, Yeditepe Yayınları |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 55 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %45 |
| Toplam | %45 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %55 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %45 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
15
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
20
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
30
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 5 | 13 | 65 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 3 | 6 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 5 | 8 | 40 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 1 | 2 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 4 | 4 | 16 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 2 | 4 | 8 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 4 | 1 | 4 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
| Final | Final | 12 | 1 | 12 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 3 | 1 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 164 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,43 | |||
| AKTS | 6,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Coğrafi Düşünce ve Gelenekler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü Problem Çözme |
| 2 | Coğrafya Biliminin Doğuşu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 3 | Antik Dönemde Coğrafya Bilimi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 4 | Orta Çağda Coğrafya Bilimi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 5 | Erken Modern Dönemde Coğrafya | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 6 | Modern Dönemde Coğrafya 1-Dernekler, Okullar ve Üniversitelerde Coğrafyanın Doğuşu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 7 | Modern Dönemde coğrafya 2 (Çevresel Determinizm) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 8 | Modern Dönemde coğrafya 3 (Bölgeselcilik) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 9 | Çağdaş Dönemde Coğrafya-Paradigma, Teori ve YöntemKaynak | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 10 | Pozitivist Coğrafya | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 11 | Hümanist Coğrafya | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 12 | Coğrafyada Eleştirel Yaklaşımlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 13 | Coğrafya Araştırmalarında Yeni Araçlar: Uydu Görüntüsü ve CBS | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| 14 | Geçmişten Günümüze Türkiye'de Coğrafyanın Gelişimi ve Etkileri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Temel bilimsel düşünceler ile felsefi akımların coğrafyaya yansımalarını karşılaştırır | Yazılı Sınav | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Coğrafyanın öncül kavramlarını ve terimlerini bilir | Yazılı Sınav | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Coğrafya biliminin tanımı ve konusunu açıklar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Coğrafi düşünce sistematiğini kavrayarak, yaşam şekli haline getirir | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Gösterim Grup Çalışması Saha / Arazi Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Temel bilimsel düşünceler ile felsefi akımların coğrafyaya yansımalarını karşılaştırır | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ;
| Coğrafyanın öncül kavramlarını ve terimlerini bilir | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
| Coğrafya biliminin tanımı ve konusunu açıklar | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ;
| Coğrafi düşünce sistematiğini kavrayarak, yaşam şekli haline getirir | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 4,5 | 4 | 4 | 4,25 | 4,25 | 4,25 | 4,5 | 4,25 | 4,25 | 3,5 | 4 | 4,5 | 3,75 |