EN
  • Anasayfa
  • COĞ101 Coğrafyanın Temel Kavramları (2025 - 2026 / 1. Yarıyıl)
  • EN
COĞ101 - Coğrafyanın Temel Kavramları
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Coğrafyanın Temel Kavramları COĞ101 1 4 + 0 6,0 Pdf
Birim Bölüm
COĞRAFYA
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Serhat AY
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Serhat AY
Amaç

Coğrafya ile ilgili temel kavramlar ve coğrafi düşünce sisteminin gelişimi ve önemi kavratılarak coğrafi düşüncenin çeşitli bilimsel ve felsefi düşüncelerle karşılaştırılması.

Ders İçeriği

Temel kavramlar, coğrafi düşüncenin gelişim aşamaları, çeşitli bilimsel akımlar ve felsefi düşünceler ve insanın yaşadığı çevre ile ilişkilerinin incelenmesi.

Ders Kaynakları "Ali YİĞİT, 2005, Coğrafi Bakış Açısı, Çoğaltılmış Ders Notları, (58 sayfa) "
ARDEL,A.,1966, Coğrafya Nedir ve Nasıl Öğretilmelidir, TÜRK KÜLTÜRÜ:40, 373-376, Ankara
Ali YİĞİT, 2005, Coğrafi Bakış Açısı, Çoğaltılmış Ders Notları, (58 sayfa)
DOĞANAY,H. 1997, Coğrafya´ya Giriş-1, Genel Yöntemler, İlkeler ve Fiziki Coğrafyaya Giriş, Öz Eğitim yay. 17,İstanbul
BARROWS,H.H. (çev.E.Tümertekin),1985, İnsan Ekolojisi Olarak Coğrafya, İ.Ü. ED.FAK. COĞR. DERG:1, 153-172, İstanbul
DOĞANAY,H. 1993, Coğrafya´da Metodoloji, Genel Metodlar ve Özel Öğretim Metodları. MEB Öğretmen Kitapları Dizisi: 187, İstanbul.
DOĞANAY,H. 1997, Coğrafya'ya Giriş-1, Genel Yöntemler, İlkeler ve Fiziki Coğrafyaya Giriş, Öz Eğitim yay. 17, İstanbul
LACOSTE Yves, (çev. A.Arayıcı) 1998, Coğrafya Savaşmak İçindir. Özne Yayınları, İstanbul
HAGGETT Peter. 1983, "A Modern Synthesis Geography" AN.Y: Harper & Row, p.606.
ELİBÜYÜK, M. 1997, Coğrafyanın Önemi, Tanımı ve Sınıflandırılması, TÜRK KÜLTÜRÜ ARŞT: XXXIII/1-2, 59-90, Ankara
JOHNSTON,R.J.; D. GREGORY & D. M. SMITH EDITED 1994, The Dictionary of Human Geography, 3rd ed., Oxford :Blackwell publishers, pp.220-223.
JOHNSTON,R.J. 1983, Philosophy and Human Geography, London: Edward Arnold, PP.4-5.
ÖZÇAĞLAR,A.2000, Coğrafyaya Giriş; Sistematik, Kavramlar, Yöntemler, Hilmi Usta Matbaacılık, Ankara.
ÖZGÜÇ,N.-TÜMERTEKİN,E.2000, Coğrafya; Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar; Çantay Kitabevi, İst.
TÜMERTEKİN,E, 1990, Çağdaş Coğrafi Düşüncenin oluşumu ve Paul Vidal de la Blache. İst. Üniv. Ed. Fak. Yay. No: 3603 İst.
Arild Holt-Jensen (çev. Erdem Bekaroğlu, Ömer Faik Anlı, Hatice Turut, Suat Tuysuz), 2017. Coğrafya Tarihi, Felsefesi ve Temel Kavramları, Dördüncü Basım, İdil Yayıncılık.
Osman Gümüşçü, 2017. Coğrafyaya Davet (Tarihçe, Kavramlar, Yapı, Sistematik, Kaynaklar, Metod). 4. Baskı, Yeditepe Yayınları
Açıldığı Öğretim Yılı 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 35
Ödev (Sunum) 20
Toplam 55
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %45
Toplam %45
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %55
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %45
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
15
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
20
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
30
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 5 13 65
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 3 6
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 5 8 40
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 2 1 2
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 4 4 16
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 2 4 8
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma Saha / Arazi Çalışması 4 1 4
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 8 1 8
Final Final 12 1 12
Uygulama 1 Uygulama 1 3 1 3
Toplam İş Yükü (Saat) 164
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 6,43
AKTS 6,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Coğrafi Düşünce ve Gelenekler Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü Problem Çözme
2 Coğrafya Biliminin Doğuşu Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
3 Antik Dönemde Coğrafya Bilimi Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
4 Orta Çağda Coğrafya Bilimi Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
5 Erken Modern Dönemde Coğrafya Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
6 Modern Dönemde Coğrafya 1-Dernekler, Okullar ve Üniversitelerde Coğrafyanın Doğuşu Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
7 Modern Dönemde coğrafya 2 (Çevresel Determinizm) Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
8 Modern Dönemde coğrafya 3 (Bölgeselcilik) Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
9 Çağdaş Dönemde Coğrafya-Paradigma, Teori ve YöntemKaynak Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
10 Pozitivist Coğrafya Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
11 Hümanist Coğrafya Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
12 Coğrafyada Eleştirel Yaklaşımlar Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
13 Coğrafya Araştırmalarında Yeni Araçlar: Uydu Görüntüsü ve CBS Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
14 Geçmişten Günümüze Türkiye'de Coğrafyanın Gelişimi ve Etkileri Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Sözlü
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Temel bilimsel düşünceler ile felsefi akımların coğrafyaya yansımalarını karşılaştırır Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Coğrafyanın öncül kavramlarını ve terimlerini bilir Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Coğrafya biliminin tanımı ve konusunu açıklar Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Coğrafi düşünce sistematiğini kavrayarak, yaşam şekli haline getirir Ödev / Proje Sunum / Seminer Gösterim Grup Çalışması Saha / Arazi Çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Temel bilimsel düşünceler ile felsefi akımların coğrafyaya yansımalarını karşılaştırır 4 4 4 3 4 3 4 5 5 4 3 4 4 4
Coğrafyanın öncül kavramlarını ve terimlerini bilir 5 5 4 3 4 5 5 5 3 4 4 3 4 3
Coğrafya biliminin tanımı ve konusunu açıklar 3 5 4 5 4 5 4 5 5 5 4 5 5 4
Coğrafi düşünce sistematiğini kavrayarak, yaşam şekli haline getirir 4 4 4 5 5 4 4 3 4 4 3 4 5 4
Ortalama Değer 4 4,5 4 4 4,25 4,25 4,25 4,5 4,25 4,25 3,5 4 4,5 3,75