EN
  • Anasayfa
  • COĞ307 Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
COĞ307 - Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri COĞ307 5 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
COĞRAFYA
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Ayşe OKUYUCU
Ders Veren Doç. Dr. Ayşe OKUYUCU
Amaç

Coğrafyanın asli öğesi olan bölge kavramının tüm ayrıntıları ile açıklanması ve farklı görüş açılarına göre bölge kavramının irdelenmesi ve bölge ile ilgili teorilerin kavratılması.

Ders İçeriği

Bölge kavramı, bölge ayırımın esasları, bölge ayrımında kullanılan kriterler, bölge çeşitlerinin açıklanması ve bölgeden uygulamada nasıl faydalanıldığı konularını içerir.

Ders Kaynakları Ali YİĞİT, 2007, Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri ve Yöntemleri, Çoğaltılmış ders notları, Sakarya (50 sayfa)
ERİNÇ,S; 1958, Bölge Sınırlandırmanın Esasları, İkinci İskan ve Şehircilik Haftası, 69-94
ERİNÇ,S; 1963, Tatbiki Coğrafya ve Planlama, İTÜ Şehircilik Konferansları(1962-63), 1-37
ERİNÇ,S; 1959, Bölge Planı Nasıl Yapılır, İ.Ü.Coğr. Enst. Derg, 10, 36-51, İstanbul
TUNÇDİLEK, N. 1996, Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri, İ:Ü. Dnz. Bil. Ve Coğr. Enst. Yay. İstanbul.
Özgüç, N., & Tümertekin, E. (2014). Coğrafya Geçmiş Kavramlar, Coğrafyacılar. Çantay Kitabevi.
Tümertekin, E. & Özgüç. N. (2010). Beşeri Coğrafya, İnsan, Kültür, Mekan. Çantay Kitabevi.
Özçağlar, A. (2003). Türkiye’de yapılan bölge ayrımları ve bölge planlamaya etkileri. Coğrafi Bilimler Dergisi, 2003, 1 (1), 3-18.
Taş, B. (2006). AB Uyum sürecinde Türkiye için yeni bir bölge kavramı: istatistiki bölge birimleri sınıflandırması (İBBS). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 185 - 194.
Açıldığı Öğretim Yılı 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 25
Kısa Sınav 1 15
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
100
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 10 20
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 10 10
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 25 1 25
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 15 1 15
Final Final 60 1 60
Toplam İş Yükü (Saat) 130
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,10
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş: Dersin amacı, kapsamı, içeriği ve kaynaklar Sözlü
2 Bölge kavramının tanımları ve tarihsel gelişimi Sözlü
3 Bölgesel coğrafyanın tanımı ve gelişim süreci Sözlü
4 Bölge Türleri: Homojen Bölge, Polarize Bölge, Plan Bölge Sözlü
5 Planlı Dönemde Gerçekleştirilen Bölgesel Planlama Çalışmaları Sözlü
6 Coğrafi bölgeler Sözlü
7 İstatistiki Bölgeler (NUTS Bölgeleri) Sözlü
8 Ara Sınav, Doğal Bölgeler 1 Sözlü
9 Doğal Bölgeler 2 Sözlü
10 Sosyo-kültürel Bölgeler Sözlü
11 Ekonomik Faaliyetlere Göre Bölgeler Beyin Fırtınası Sözlü
12 Ekonomik Büyüme/Kalkınma/ Bölgesel Kalkınma Sözlü
13 Az gelişmiş bölgeler ve Bölgesel kalkınma ajanları (BKA) Seminer Sözlü
14 Beş Yıllık Kalkınma Planları (BYKP) Sözlü
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bölge araştırmalarında kullanılan yöntemleri karşılaştırır
Bölgenin belirlenmesi, sınırlarının belirlenmesini açıklar
Bölge araştırmalarının nasıl yapıldığını bilir
Bölgenin konuya, ölçüte, ölçeğe ve zamana göre değişkenliğini tartışır
Bölgesel farklılıkların planlama ve diğer uygulama alanlarında önemini ayırt eder
Bölge araştırmalarında kullanılan yöntemleri karşılaştırır
Bölgenin belirlenmesi, sınırlarının belirlenmesini açıklar
Bölge araştırmalarının nasıl yapıldığını bilir
Bölgenin konuya, ölçüte, ölçeğe ve zamana göre değişkenliğini tartışır
Bölgesel farklılıkların planlama ve diğer uygulama alanlarında önemini ayırt eder
; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Bölge araştırmalarında kullanılan yöntemleri karşılaştırır 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 5 4 5
Bölgenin belirlenmesi, sınırlarının belirlenmesini açıklar 5 5 5 5 5 4 4 5 4 5 4 5 4 4
Bölge araştırmalarının nasıl yapıldığını bilir 5 5 4 4 5 5 4 5 4 4 5 5 5 5
Bölgenin konuya, ölçüte, ölçeğe ve zamana göre değişkenliğini tartışır 4 4 5 5 4 5 4 5 5 4 4 4 5 4
Bölgesel farklılıkların planlama ve diğer uygulama alanlarında önemini ayırt eder 4 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 4 4 4
Bölge araştırmalarında kullanılan yöntemleri karşılaştırır 5 4 4 4 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
Bölgenin belirlenmesi, sınırlarının belirlenmesini açıklar 4 5 5 5 5 5 4 4 4 4 4 4 4 4
Bölge araştırmalarının nasıl yapıldığını bilir 5 5 5 4 4 5 5 4 5 5 5 5 5 5
Bölgenin konuya, ölçüte, ölçeğe ve zamana göre değişkenliğini tartışır 5 5 4 5 5 4 4 5 5 5 5 5 4 4
Bölgesel farklılıkların planlama ve diğer uygulama alanlarında önemini ayırt eder 4 5 5 5 5 5 4 5 4 5 5 5 5 5
Ortalama Değer 4,6 4,7 4,6 4,6 4,8 4,7 4,4 4,8 4,6 4,6 4,5 4,6 4,5 4,5