| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri | COĞ307 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | COĞRAFYA |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Ayşe OKUYUCU (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Ayşe OKUYUCU |
| Amaç |
Coğrafyanın asli öğesi olan bölge kavramının tüm ayrıntıları ile açıklanması ve farklı görüş açılarına göre bölge kavramının irdelenmesi ve bölge ile ilgili teorilerin kavratılması. |
| Ders İçeriği |
Bölge kavramı, bölge ayırımın esasları, bölge ayrımında kullanılan kriterler, bölge çeşitlerinin açıklanması ve bölgeden uygulamada nasıl faydalanıldığı konularını içerir. |
| Ders Kaynakları |
Ali YİĞİT, 2007, Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri ve Yöntemleri, Çoğaltılmış ders notları, Sakarya (50 sayfa)
ERİNÇ,S; 1958, Bölge Sınırlandırmanın Esasları, İkinci İskan ve Şehircilik Haftası, 69-94 ERİNÇ,S; 1963, Tatbiki Coğrafya ve Planlama, İTÜ Şehircilik Konferansları(1962-63), 1-37 ERİNÇ,S; 1959, Bölge Planı Nasıl Yapılır, İ.Ü.Coğr. Enst. Derg, 10, 36-51, İstanbul TUNÇDİLEK, N. 1996, Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri, İ:Ü. Dnz. Bil. Ve Coğr. Enst. Yay. İstanbul. Özgüç, N., & Tümertekin, E. (2014). Coğrafya Geçmiş Kavramlar, Coğrafyacılar. Çantay Kitabevi. Tümertekin, E. & Özgüç. N. (2010). Beşeri Coğrafya, İnsan, Kültür, Mekan. Çantay Kitabevi. Özçağlar, A. (2003). Türkiye’de yapılan bölge ayrımları ve bölge planlamaya etkileri. Coğrafi Bilimler Dergisi, 2003, 1 (1), 3-18. Taş, B. (2006). AB Uyum sürecinde Türkiye için yeni bir bölge kavramı: istatistiki bölge birimleri sınıflandırması (İBBS). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 185 - 194. Krugman, P. (1991). Artan Getiriler ve Ekonomik Coğrafya. Siyasi Ekonomi Dergisi, 99(3), 483–499. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 25 |
| Kısa Sınav 1 | 15 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 10 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 10 | 20 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 25 | 1 | 25 |
| Final | Final | 60 | 1 | 60 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,10 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Dersin amacı, kapsamı, içeriği ve kaynaklar | Sözlü |
| 2 | Bölge kavramının tanımları ve tarihsel gelişimi | Sözlü |
| 3 | Bölgesel coğrafyanın tanımı ve gelişim süreci | Sözlü |
| 4 | Bölge Türleri: Homojen Bölge, Polarize Bölge, Plan Bölge | Sözlü |
| 5 | Planlı Dönemde Gerçekleştirilen Bölgesel Planlama Çalışmaları | Sözlü |
| 6 | Coğrafi bölgeler | Sözlü |
| 7 | İstatistiki Bölgeler (NUTS Bölgeleri) | Sözlü |
| 8 | Doğal Bölgeler 1 | Sözlü |
| 9 | Doğal Bölgeler 2 | Sözlü |
| 10 | Sosyo-kültürel Bölgeler | Sözlü |
| 11 | Ekonomik Faaliyetlere Göre Bölgeler | Beyin Fırtınası Sözlü |
| 12 | Ekonomik Büyüme/Kalkınma/ Bölgesel Kalkınma | Sözlü |
| 13 | Az gelişmiş bölgeler ve Bölgesel kalkınma ajanları (BKA) | Seminer Sözlü |
| 14 | Beş Yıllık Kalkınma Planları (BYKP) | Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Bölgesel coğrafyanın temel kavramlarını, ilkelerini ve tarihsel gelişimini açıklar. | Sunum / Seminer | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Farklı bölgesel sınıflandırma yaklaşımlarını karşılaştırır ve değerlendirme yapar | Sunum / Seminer | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Bir bölgenin doğal, ekonomik, sosyal ve kültürel özelliklerini analiz eder | Sunum / Seminer | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Bölgesel planlama ve kalkınma süreçlerinde coğrafi bilgilerin rolünü yorumlar | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Bölgesel farklılıkların sürdürülebilir kalkınma ve politika üretiminde nasıl dikkate alınması gerektiğini tartışır | Sunum / Seminer | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bölgesel coğrafyanın temel kavramlarını, ilkelerini ve tarihsel gelişimini açıklar. | 5 | 2 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 5 | 3 | 1 | ;
| Farklı bölgesel sınıflandırma yaklaşımlarını karşılaştırır ve değerlendirme yapar | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | ;
| Bir bölgenin doğal, ekonomik, sosyal ve kültürel özelliklerini analiz eder | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | ;
| Bölgesel planlama ve kalkınma süreçlerinde coğrafi bilgilerin rolünü yorumlar | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | ;
| Bölgesel farklılıkların sürdürülebilir kalkınma ve politika üretiminde nasıl dikkate alınması gerektiğini tartışır | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 3,6 | 3,2 | 1,6 | 3,4 | 3,2 | 2,2 | 2,8 | 3,2 | 2 | 2,6 | 3,8 | 3,4 | 2,4 |