| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Türkiye Fiziki Coğrafyası | COĞ309 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | COĞRAFYA |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serpil MENTEŞE (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Serpil MENTEŞE |
| Amaç |
Türkiye’nin fiziki coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları kavratmak ve Türkiye’nin jeolojik yapısı, jeomorfolojik özellikleri, iklimi, bitki örtüsü, toprakları, akarsuları, gölleri ve zoocoğrafyası gibi fiziki coğrafya özelliklerini incelemektir. |
| Ders İçeriği |
Türkiye’nin genel coğrafi konumu ve özellikleri; Türkiye’nin genel jeolojik yapısı; Türkiye’nin tektonik özellikleri; Türkiye’nin jeomorfolojik özellikleri; Türkiye’nin morfolojik birimleri; Türkiye’nin iklimi, Türkiye’nin hidrografik özellikleri, Türkiye'nin vejetasyon coğrafyası, Türkiye'nin zoocoğrafyası. |
| Ders Kaynakları |
Ardos, M. 1984. Türkiye ovalarının jeomorfolojisi. C I, II.
Şahin, C. 2002. Türkiye fiziki coğrafyası |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
20
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
20
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
60
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 14 | 56 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 14 | 56 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,65 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Türkiye’nin coğrafi konumu, önemi ve sonuçları. | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 2 | Türkiye’nin genel jeolojik ve tektonik özellikleri. | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 3 | Türkiye’de dağ oluşum hareketleri: Orojenik hareketler, horst ve graben sistemleri. | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 4 | Türkiye’de epirojenik hareketler ve volkanizma. | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 5 | Türkiye’nin plato sahaları, özellikleri, oluşumlarına göre platolarımız. | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 6 | Türkiye ovaları | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 7 | Türkiye iklimi: Genel özellikler | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 8 | Türkiye'de etkili olan iklim tipleri | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 9 | Ara Sınav + Türkiye’de iklim yerşekilleri ilişkileri. | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 10 | Türkiye'nin Zoocoğrafyası | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 11 | Türkiye’nin toprakları | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 12 | Türkiye’nin tatlısu potansiyeli ve akarsular. | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 13 | Türkiye’nin gölleri, denizleri ve sulak alanları. | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 14 | Türkiye’nin bitki coğrafyası. | Tartışmalı Ders Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Türkiye karasını oluşturan tektonik olayları sistematik şekilde öğrenirler. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Doğal ortam – insan ilişkileri bakımından özel öneme sahip iklim özelliklerinin detaylandırılmış yönlerini, | Sunum / Seminer | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Anadolu’da ana yerşekilleri olan dağlar, plato ve ovaların nasıl oluştuğunu, dağılışlarını , bunların özelliklerini öğrenirler. | Sunum / Seminer | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türkiye karasını oluşturan tektonik olayları sistematik şekilde öğrenirler. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | ;
| Doğal ortam – insan ilişkileri bakımından özel öneme sahip iklim özelliklerinin detaylandırılmış yönlerini, | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Anadolu’da ana yerşekilleri olan dağlar, plato ve ovaların nasıl oluştuğunu, dağılışlarını , bunların özelliklerini öğrenirler. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 2,33 | 2,67 | 2,67 | 3 | 3 | 2,67 | 2,33 | 2,33 | 3 | 3 | 2,33 | 2,67 | 3 | 3 |