| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Çevre-İnsan İlişkileri ve Başlıca Problemler | COĞ5007 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | COĞRAFYA - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim. |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serpil MENTEŞE (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ebubekir KARAKOCA |
| Amaç |
Çevrebilimleri konusunda temel kavramları ve teorik çerçeveyi öğrenmesi insan ve doğa arasındaki ilişkiyi çevrenin korunması ve sürdürülebilirliği bağlamında değerlendirebilmesi; mevcut ya da gelecekte ortaya çıkabilecek çevre sorunları konusunda çözümler üretebilmesi beklenmektedir. |
| Ders İçeriği |
Bu ders kapsamında öğrencilerin insan faaliyetleri ile doğal çevre arasındaki ilişkiyi öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Ders, insan ve çevre etkileşimi konularında teorik bilgiyi derinleştirmek için planlanmıştır. |
| Ders Kaynakları |
ÇEPEL, N. 1996. Çevre Koruma ve Ekoloji Terimleri Sözlüğü, TEMA Vakfı Yayınları, No: 6, İstanbul.
GÜNEY, E. 2002. Genel Çevre Kirlenmesi, Çantay Kitabevi, İstanbul. ERİNÇ, S. 1984. Ortam Ekolojisi ve Degradasyonal Ekosistem Değişiklikleri, İstanbul Üniversitesi Yayınları No: 3213, İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enstitüsü Yayınları No: 1, İstanbul. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
40
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
40
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
20
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 6 | 18 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 7 | 21 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 6 | 10 | 60 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 5 | 25 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 5 | 5 | 25 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 3 | 1 | 3 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 3 | 1 | 3 |
| Final | Final | 3 | 1 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,92 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin kapsamı, içeriği, amacı ve kazanımlarının anlatımı ve öğrenim hedeflerinin belirtilmesi. | Gösterim |
| 2 | Coğrafi açıdan İnsan-çevre etkileşimi. | Gösterim |
| 3 | Çevre-Doğa politikası. | Gösterim |
| 4 | Biyofiziksel çevrenin tanımlanması. | Gösterim |
| 5 | Çevre tarihi | Gösterim |
| 6 | Nüfus-üretim-tüketim ve teknoloji ilişkisi | Gösterim |
| 7 | İnsanın çevre üzerindeki etkileri: Ormanlardaki değişim. | Gösterim |
| 8 | Ara Sınav+ İnsanın çevre üzerindeki etkileri: Toprak ve Su | Gösterim |
| 9 | İnsanın çevre üzerindeki etkileri: Su kaynaklarındaki azalma. | Gösterim |
| 10 | İnsanın çevre üzerindeki etkileri: küresel İklim değişikliği | Gösterim |
| 11 | İnsanın çevre üzerindeki etkileri: Kentleşme ve çevresel değişim. | Gösterim |
| 12 | Çevrenin korunması, korunan alanlar ve çevrenin geleceği. | Gösterim |
| 13 | Çevre Politikaları | Gösterim |
| 14 | Genel değerlendirme | Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| çevrebilimleri konusunda temel kavramları ve teorik çerçeveyi öğrenmesi | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Sürdürülebilirliğin yaşama uygulanması. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| mevcut ya da gelecekte ortaya çıkabilecek çevre sorunları konusunda çözümler üretebilmesi | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| çevrebilimleri konusunda temel kavramları ve teorik çerçeveyi öğrenmesi | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
| Sürdürülebilirliğin yaşama uygulanması. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
| mevcut ya da gelecekte ortaya çıkabilecek çevre sorunları konusunda çözümler üretebilmesi | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 4,67 | 4,33 | 5 | 4,67 | 4,33 | 4 | 4,67 | 4,33 | 4,33 | 5 |