| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Uluslararası Politik Ekonomi | KMY5024 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | KAMU YÖNETİMİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
| Ders Veren | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
| Amaç |
Bu dersin temel amacı, uluslararası ekonomi politiğin köklü bir disiplin olarak ortaya çıkışını ve gelişimini, onu şekillendiren temel dinamikleri ve bu dinamikleri anlamaya çalışan teorik yaklaşımları öğrencilere aktarmaktır. Ders, küresel ekonominin temel yapı taşları olan uluslararası para, ticaret, üretim, kalkınma ve finans gibi konuları derinlemesine analiz ederek, günümüz dünyasındaki ekonomik dönüşümleri ve yükselen yeni küresel düzeni eleştirel bir bakış açısıyla anlamlandırmayı hedefler. Öğrenciler, bu ders sayesinde siyasi güç ve ekonomik zenginlik arasındaki ayrılmaz ilişkiyi somut örnekler üzerinden inceleyebilme yetkinliği kazanacaklardır. |
| Ders İçeriği |
Ders, uluslararası politik ekonominin temel konularına odaklanır. Başlangıçta uluslararası para sistemlerinin tarihsel evrimi ve günümüzdeki işleyişi ele alınacaktır. Ardından, uluslararası ticaretin teorik temelleri, serbest ticaret ve korumacılık tartışmaları incelenecektir. Uluslararası üretim başlığı altında küresel değer zincirleri, ulusötesi şirketler ve emeğin politik ekonomisi analiz edilecektir. Uluslararası kalkınma, kalkınma teorileri ve küresel eşitsizlikler perspektifinden değerlendirilirken, uluslararası finans bölümünde ise küresel finansal piyasalar, krizler ve küresel finansal yönetişim konuları tartışılacaktır. |
| Ders Kaynakları |
O’Brien, R., & Williams, M. (2021). Küresel politik ekonomi: Gelişimi ve dinamiği (H. Öztürkler, S. Nas, & M. Dağ, Çev.). Ankara: Orion Kitabevi. (Orijinal eser yayımlanma tarihi 2016)
Yalvaç, F., & Erçandırlı, Y. (Eds.). (2021). Eleştirel uluslararası politik ekonomi – I: Kuram ve sorunlar. Ankara: Nika Yayınevi. Yalvaç, F., & Erçandırlı, Y. (Eds.). (2021). Eleştirel uluslararası politik ekonomi – II: Bölgesel dinamikler. Ankara: Nika Yayınevi. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 40 | 1 | 40 |
| Final | Final | 40 | 1 | 40 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 20 | 1 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 184 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,22 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Küresel Politik Ekonomi: Gelişimi ve Dinamiği | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 2 | Uluslararası Politik Ekonomi’den Eleştirel Uluslararası Politik Ekonomi’ye: Temel Kavramlar ve Tartışmalar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 3 | Liberalizm ve uluslararası politik ekonomi; yönetişim ve demokrasi teşviki; finansal kapitalizmin yükselişi ve gelir eşitsizliği. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 4 | Serbest ticaret ve eşitsiz gelişim; Güney’in yükselişi ve G20; güvenliğin eleştirel politik-ekonomi analizi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 5 | Antroposen, neoliberalizm ve ekoloji; sömürgeci hegemonya ve oryantalizmin politik ekonomisi; kentleşme, eğitim ve medyanın UPE’si. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 6 | Bilişsel kapitalizm tartışmaları; küresel kapitalizmin kriz sonrası dönemi; kriz zamanlarında sınıf mücadelesi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 7 | Ekonomik gerileme, krizler ve hegemonik dönüşümler üzerine genel değerlendirme. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 8 | ABD dış politikasının eleştirel politik ekonomisi; Avrupa entegrasyonu ve eleştirel politik ekonomi; Avrupa’nın diğer periferisi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 9 | Neoliberalizm ve azgelişmişliğin gelişmesi; Avrasya Birliği ve BRICS; Tayvan ve Uzakdoğu’da hegemonya mücadelesi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 10 | Çin’in neoliberal dönüşümü; Kuşak ve Yol Projesi’nin ekonomi-politiği; Ortadoğu’da sosyo-ekolojik çatışmalar. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 11 | Körfez ülkelerinde göçmen emeği; Türkiye’nin Sahra-altı Afrika politikası; Suriye’nin sosyo-politik dönüşümü. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 12 | Brezilya’da sermayenin ulusaşırı birikim süreçleri; Meksika dış politikasında değişim ve altemperyalizm. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 13 | 8–12. haftalarda işlenen konuların tamamlayıcı sunumları, öğrenci raporlarının sunulması ve tartışılması. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 14 | Genel Değerlendirme: Dönemin genel değerlendirmesi, temel kavram ve tartışmaların gözden geçirilmesi, öğrenci geri bildirimleri. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenciler, teorik bilgileri güncel küresel gelişmeler ve vaka analizleri ile ilişkilendirerek uygulayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenciler, UPE’nin temel teorik yaklaşımlarını ayırt edebilir ve güncel olayları yorumlamak için kullanabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenciler, ticaret, finans, üretim gibi küresel ekonomik yapıların tarihsel gelişimini ve işleyişini açıklayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenciler, küresel yönetişim, kalkınma, eşitsizlik ve çevre gibi karmaşık sorunlara eleştirel bakış geliştirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenciler, akademik metinleri analiz edebilir, tutarlı ve kanıta dayalı argümanlar formüle edebilir, sözlü ve yazılı sunum yapabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenciler, teorik bilgileri güncel küresel gelişmeler ve vaka analizleri ile ilişkilendirerek uygulayabilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ;
| Öğrenciler, UPE’nin temel teorik yaklaşımlarını ayırt edebilir ve güncel olayları yorumlamak için kullanabilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | ;
| Öğrenciler, ticaret, finans, üretim gibi küresel ekonomik yapıların tarihsel gelişimini ve işleyişini açıklayabilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | ;
| Öğrenciler, küresel yönetişim, kalkınma, eşitsizlik ve çevre gibi karmaşık sorunlara eleştirel bakış geliştirebilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | ;
| Öğrenciler, akademik metinleri analiz edebilir, tutarlı ve kanıta dayalı argümanlar formüle edebilir, sözlü ve yazılı sunum yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 4,2 | 4,4 | 4 | 4 | 3,6 | 3 | 3 | 3 | 3,8 | 3,2 | 4 | 3 | 4 | 4 |