EN
  • Anasayfa
  • KMY5024 Uluslararası Politik Ekonomi (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
KMY5024 - Uluslararası Politik Ekonomi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Uluslararası Politik Ekonomi KMY5024 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
KAMU YÖNETİMİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS
Ders Veren Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS
Amaç

Bu dersin temel amacı, uluslararası ekonomi politiğin köklü bir disiplin olarak ortaya çıkışını ve gelişimini, onu şekillendiren temel dinamikleri ve bu dinamikleri anlamaya çalışan teorik yaklaşımları öğrencilere aktarmaktır. Ders, küresel ekonominin temel yapı taşları olan uluslararası para, ticaret, üretim, kalkınma ve finans gibi konuları derinlemesine analiz ederek, günümüz dünyasındaki ekonomik dönüşümleri ve yükselen yeni küresel düzeni eleştirel bir bakış açısıyla anlamlandırmayı hedefler. Öğrenciler, bu ders sayesinde siyasi güç ve ekonomik zenginlik arasındaki ayrılmaz ilişkiyi somut örnekler üzerinden inceleyebilme yetkinliği kazanacaklardır.

Ders İçeriği

Ders, uluslararası politik ekonominin temel konularına odaklanır. Başlangıçta uluslararası para sistemlerinin tarihsel evrimi ve günümüzdeki işleyişi ele alınacaktır. Ardından, uluslararası ticaretin teorik temelleri, serbest ticaret ve korumacılık tartışmaları incelenecektir. Uluslararası üretim başlığı altında küresel değer zincirleri, ulusötesi şirketler ve emeğin politik ekonomisi analiz edilecektir. Uluslararası kalkınma, kalkınma teorileri ve küresel eşitsizlikler perspektifinden değerlendirilirken, uluslararası finans bölümünde ise küresel finansal piyasalar, krizler ve küresel finansal yönetişim konuları tartışılacaktır.

Ders Kaynakları O’Brien, R., & Williams, M. (2021). Küresel politik ekonomi: Gelişimi ve dinamiği (H. Öztürkler, S. Nas, & M. Dağ, Çev.). Ankara: Orion Kitabevi. (Orijinal eser yayımlanma tarihi 2016)
Yalvaç, F., & Erçandırlı, Y. (Eds.). (2021). Eleştirel uluslararası politik ekonomi – I: Kuram ve sorunlar. Ankara: Nika Yayınevi.
Yalvaç, F., & Erçandırlı, Y. (Eds.). (2021). Eleştirel uluslararası politik ekonomi – II: Bölgesel dinamikler. Ankara: Nika Yayınevi.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev (Sunum) 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 40 1 40
Final Final 40 1 40
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 20 1 20
Toplam İş Yükü (Saat) 184
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,22
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Küresel Politik Ekonomi: Gelişimi ve Dinamiği Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
2 Uluslararası Politik Ekonomi’den Eleştirel Uluslararası Politik Ekonomi’ye: Temel Kavramlar ve Tartışmalar Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
3 Liberalizm ve uluslararası politik ekonomi; yönetişim ve demokrasi teşviki; finansal kapitalizmin yükselişi ve gelir eşitsizliği. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
4 Serbest ticaret ve eşitsiz gelişim; Güney’in yükselişi ve G20; güvenliğin eleştirel politik-ekonomi analizi. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
5 Antroposen, neoliberalizm ve ekoloji; sömürgeci hegemonya ve oryantalizmin politik ekonomisi; kentleşme, eğitim ve medyanın UPE’si. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
6 Bilişsel kapitalizm tartışmaları; küresel kapitalizmin kriz sonrası dönemi; kriz zamanlarında sınıf mücadelesi. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
7 Ekonomik gerileme, krizler ve hegemonik dönüşümler üzerine genel değerlendirme. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
8 ABD dış politikasının eleştirel politik ekonomisi; Avrupa entegrasyonu ve eleştirel politik ekonomi; Avrupa’nın diğer periferisi. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
9 Neoliberalizm ve azgelişmişliğin gelişmesi; Avrasya Birliği ve BRICS; Tayvan ve Uzakdoğu’da hegemonya mücadelesi. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
10 Çin’in neoliberal dönüşümü; Kuşak ve Yol Projesi’nin ekonomi-politiği; Ortadoğu’da sosyo-ekolojik çatışmalar. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
11 Körfez ülkelerinde göçmen emeği; Türkiye’nin Sahra-altı Afrika politikası; Suriye’nin sosyo-politik dönüşümü. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
12 Brezilya’da sermayenin ulusaşırı birikim süreçleri; Meksika dış politikasında değişim ve altemperyalizm. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
13 8–12. haftalarda işlenen konuların tamamlayıcı sunumları, öğrenci raporlarının sunulması ve tartışılması. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
14 Genel Değerlendirme: Dönemin genel değerlendirmesi, temel kavram ve tartışmaların gözden geçirilmesi, öğrenci geri bildirimleri. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, teorik bilgileri güncel küresel gelişmeler ve vaka analizleri ile ilişkilendirerek uygulayabilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, UPE’nin temel teorik yaklaşımlarını ayırt edebilir ve güncel olayları yorumlamak için kullanabilir. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, ticaret, finans, üretim gibi küresel ekonomik yapıların tarihsel gelişimini ve işleyişini açıklayabilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, küresel yönetişim, kalkınma, eşitsizlik ve çevre gibi karmaşık sorunlara eleştirel bakış geliştirebilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, akademik metinleri analiz edebilir, tutarlı ve kanıta dayalı argümanlar formüle edebilir, sözlü ve yazılı sunum yapabilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Öğrenciler, teorik bilgileri güncel küresel gelişmeler ve vaka analizleri ile ilişkilendirerek uygulayabilir. 5 4 4 4 4 4 3 3 3 4 4 4 3 4 4
Öğrenciler, UPE’nin temel teorik yaklaşımlarını ayırt edebilir ve güncel olayları yorumlamak için kullanabilir. 5 4 5 4 4 3 3 3 3 3 3 4 3 4 4
Öğrenciler, ticaret, finans, üretim gibi küresel ekonomik yapıların tarihsel gelişimini ve işleyişini açıklayabilir. 5 4 4 4 4 3 3 3 3 4 3 4 3 4 4
Öğrenciler, küresel yönetişim, kalkınma, eşitsizlik ve çevre gibi karmaşık sorunlara eleştirel bakış geliştirebilir. 5 4 4 4 4 4 3 3 3 4 3 4 3 4 4
Öğrenciler, akademik metinleri analiz edebilir, tutarlı ve kanıta dayalı argümanlar formüle edebilir, sözlü ve yazılı sunum yapabilir. 5 5 5 4 4 4 3 3 3 4 3 4 3 4 4
Ortalama Değer 5 4,2 4,4 4 4 3,6 3 3 3 3,8 3,2 4 3 4 4