Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İlkçağ Tarihi Kaynakları | TAR249 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Lisans düzeyindeki İlkçağ Tarihi Kaynakları dersinin temel amacı, öğrencileri Antik Yakın Doğu, Yunan ve Roma uygarlıklarına ait yazılı, epigrafik, nümizmatik ve arkeolojik kaynak türleriyle tanıştırmaktır. Bu ders, söz konusu kaynakların nasıl ele alındığını, değerlendirildiğini ve tarihsel bir kanıt olarak yorumlandığını öğretmeyi hedefler. Farklı kaynak türlerinin bir tarihçi için taşıdığı önemin yanı sıra, bunların güçlü ve zayıf yönlerinin kritik bir bakış açısıyla analiz edilmesi amaçlanır. Öğrencilerin, birincil kaynakları kullanarak basit tarihsel sorulara yanıt arama ve akademik bir araştırma sorusu formüle etme becerisi kazanması teşvik edilir. Nihayetinde, ders, öğrencilerin İlkçağ tarih yazımı metodolojisi hakkında temel bir bilinç ve beceri düzeyine ulaşmalarını sağlamayı gaye edinir. |
Ders İçeriği |
Bu ders, tarih yazımının temelini oluşturan birincil kaynakların tanımlanması, sınıflandırılması ve eleştirel bir yöntemle analiz edilmesi üzerine odaklanır. İlkçağ tarihi çalışmalarında kullanılan başlıca kaynak türleri olan yazılı belgeler, arkeolojik buluntular, epigrafik malzeme ve nümizmatik kanıtlar derinlemesine incelenecektir. Ders, Mezopotamya medeniyetlerinden itibaren kil tabletlerin, çivi yazılı ve hiyeroglif metinlerin tarihçi için taşıdığı önemi vurgular. Antik Mısır'dan papirüsler, mezar kitabeleri ve resmi yazışma örnekleri belgesel kaynak olarak ele alınır. Öğrenciler, Hammurabi Kanunları veya Mısır Ölüler Kitabı gibi anıtsal metinlerin arkasındaki toplumsal ve siyasi bağlamı değerlendirmeyi öğrenir. Hitit çiviyazılı arşivlerinin Anadolu tarihine nasıl ışık tuttuğu tartışılacaktır. Arkeolojik kalıntıların, yazılı olmayan kanıtlar olarak tarihi yeniden inşa etmedeki kritik rolü üzerinde durulur. Bir şehrin katmanları (tel) olarak açığa çıkarılmasının veya bir seramik parçasının tarihlendirilmesinin metodolojisi anlatılır. Epigrafi biliminin temel prensipleri, antik Yunandan ve Roma'dan yazıt örnekleri üzerinden öğretilir. Bir yazıtın (kitabe) hangi ortamda, kimin için ve hangi amaçla yazıldığı soruları etrafında şekillenen eleştirel okuma teknikleri geliştirilir. Nümizmatik biliminin, sadece bir para koleksiyonculuğu değil, aynı zamanda ekonomik tarih, ticaret yolları ve siyasi propaganda aracı olarak değeri kavratılır. Bir sikkenin üzerindeki portre, yazı ve sembollerin kodları çözülerek tarihsel bir döneme ait ipuçları nasıl elde edilir, bu süreç gösterilir. Antik Yunan'da tarih yazımının doğuşu, Herodotos'un "sorgulama" (historia) yöntemi ve Thukydides'in daha analitik yaklaşımı karşılaştırmalı olarak işlenir. Roma tarihçiliğinde Livius, Tacitus ve Suetonius gibi yazarların eserleri birincil kaynak olarak incelenir ve onların yazım tarzlarındaki önyargılar ve amaçlar değerlendirilir. Edebi metinlerin – destanlar, şiirler, tiyatro oyunları – tarihsel bir kaynak olarak kullanılırken dikkat edilmesi gereken hususlar vurgulanır. Homeros'un İlyada'sının tarihsel arka planı veya bir Roma hicvinin toplumsal eleştirisi bu bağlamda ele alınır. Coğrafyacı Strabon'un "Geographika" veya Pausanias'ın "Yunanistan'ın Tasviri" gibi eserlerin tarihsel coğrafya ve topoğrafya çalışmalarındaki yeri tartışılır. Filolojik analizin, metinlerin orijinalliğinin, tarihlendirilmesinin ve aktarım sürecinin (metin tenkidi) anlaşılmasındaki hayati önemi gösterilir. Kronikler ve vakanüvis kayıtlarının olayları nasıl sıraladığı ve bu kayıtların güvenilirliği sorgulanır. Antik dünyada günlük yaşam, sosyal yapı ve ekonomik faaliyetler hakkında bilgi edinmek için ostraca (kırık çömlek parçaları) ve graffiti gibi sıradan yazılı materyallerin kullanımı öğretilir. Hukuki metinler, antlaşmalar ve mektuplar gibi resmi belgelerin incelenmesi, devletlerarası ilişkiler ve hukuk sistemleri hakkında nasıl bilgi sağladığı gösterilir. Dinî metinlerin (örneğin Eski Ahit) tarihsel bir kaynak olarak ele alınışı ve karşılaşılan metodolojik zorluklar irdelenir. Arkeolojik bağlam kavramı, bir eserin bulunduğu ortamın (locus) onun yorumlanması için neden vazgeçilmez olduğu açıklanır. Seramik tipolojisi ve stratigrafi gibi arkeolojik tarihleme yöntemlerinin temelleri öğretilir. Anıtsal mimari kalıntıların (tapınaklar, tiyatrolar, su kemerleri) bir toplumun teknik bilgisi, kaynakları ve sosyal örgütlenmesi hakkında nasıl kanıt sunduğu tartışılır. Heykeller, kabartmalar ve diğer sanat eserlerinin ikonografik analizinin, toplumların inanç sistemlerini, ideolojilerini ve estetik anlayışlarını anlamada nasıl kullanıldığı gösterilir. Antik dünyada bilim ve felsefe metinlerinin (Arşimet, Platon, Aristoteles) entelektüel tarih açısından önemi vurgulanır. Paleografinin, el yazması metinlerin okunması ve tarihlendirilmesindeki rolüne giriş yapılır. Papirüslerin ve parşömenlerin üretimi, korunması ve bu fiziksel koşulların metinlerin günümüze ulaşması üzerindeki etkisi değerlendirilir. Kütüphanelerin (İskenderiye, Bergama) antik bilginin toplanması, düzenlenmesi ve aktarılmasındaki merkezi işlevi anlatılır. Yazılı kaynakların yanlış yorumlanması veya kasıtlı tahrif edilmesi gibi durumların tarihsel analizi nasıl çarpıtabileceği üzerine vaka çalışmaları yapılır. Farklı kaynak türlerinin (yazılı ve maddi kültür) birbirini nasıl tamamlayabileceği veya çelişebileceği, çapraz referans yöntemi ile gösterilir. Örneğin, bir yazıtın anlattığı bir savaş, arkeolojik buluntularla doğrulanabilir mi, bu sorgulanır. Tarihsel bir hipotez oluşturma ve bu hipotezi birincil kaynaklarla test etme süreci uygulamalı olarak gösterilir. Kaynak eleştirisinin temel aşamaları olan özgünlük (orijinallik), tarihlendirme, yanlılık ve güvenilirlik analizleri üzerinde pratik yapılır. Öğrencilerden, belirli bir tarihsel soruya yanıt aramak için farklı kaynak türlerini bir arada kullanacakları kısa bir araştırma ödevi hazırlamaları beklenir. Sonuç olarak bu ders, öğrencilerin İlkçağ tarihi araştırmalarında kullanılan çeşitli kaynakları tanımalarını, bu kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirebilmelerini ve tarihsel argüman oluşturma sürecine aktif olarak katılmalarını sağlayacak bir metodolojik altyapı sunmayı amaçlamaktadır. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Eusebius - Chronicon Eutropius - Breviarium Ab Urbe Condita Gaius Suetonius Tranquillus - De Vita Caesarum Herodianus - Historia Tou Hyp Autokratoros Herodotos - Tarih Homeros - İlyada Homeros - Odysseia Josephus - Ioudaike Archaiologia Josephus - Peri Tou Ioudaikou Polemou Livius - Ab Urbe Condita Lukianos - Alethe Diegema Pausanias - Hellados Periegesis Philon - Ioudaike Archaiologia Plutarkhos - Bioi Paralleloi Polybios - Historiai Ptolemaios - Geographike Hyphegesis Quintus Curtius Rufus - Historiae Alexandri Magni Strabon - Geographika Tacitus - Annales Tacitus - Historiae Thukydides - Historia Tou Peloponnesiakou Polemou Velleius Paterculus - Historiae Romanae Vergilius - Aeneis Xenophon - Anabasis Xenophon - Hellenika . ÇALIŞMA ESERLER . A. H. M. Jones - The Later Roman Empire Adrian Goldsworthy - The Fall of the West Amélie Kuhrt - The Ancient Near East Arif Müfid Mansel - Ege ve Yunan Tarihi Averil Cameron - The Mediterranean World in Late Antiquity Bahaeddin Ögel - İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi Cahit Baltacı - Anadolu'da Roma Hakimiyeti Chester G. Starr - A History of the Ancient World Coşkun Özgünel - Arkeolojik Kazı ve Araştırmaların Tarihsel Gelişimi Cyril Mango - The Oxford History of Byzantium Donald Kagan - The Peloponnesian War Edith Hamilton - The Greek Way Ekrem Akurgal - Anadolu Uygarlıkları Ekrem Memiş - Eskiçağ Türkiye Tarihi Fikret Işıltan - Anadolu'nun Fethi Haluk Abbasoğlu - Antik Çağ'da Anadolu'da Günlük Yaşam Hayrullah Kansu - Eski Önasya Tarihi Hittite - Eski Anadolu'da Hititler Ian Shaw - The Oxford History of Ancient Egypt J. B. Bury - History of the Later Roman Empire J. M. Roberts - The Penguin History of the World John B. Bury - A History of Greece John Julius Norwich - Byzantium: The Early Centuries M. I. Finley - The World of Odysseus Marc Van De Mieroop - A History of the Ancient Near East Mary Beard - SPQR: A History of Ancient Rome Mehmet Ali Kaya - Eski Anadolu Tarihi Mehmet Özsait - Eskiçağ Tarihi ve Arkeolojisi Michael Grant - The Rise of the Greeks Michael H. Crawford - Sources for Ancient History Mustafa Hamdi Sayar - Doğu Akdeniz'de Ticaret N. G. L. Hammond - A History of Greece Nezih Başgelen - Arkeoloji ve Geçmişin İzleri Oğuz Tekin - Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş Orhan Bingöl - Antik Çağ Heykeltıraşlığı Peter Brown - The World of Late Antiquity Peter Garnsey - The Roman Empire: Economy, Society and Culture Ramazan Özgan - Roma Portre Sanatı Refik Duru - Neolitik'ten Demir Çağı'na Robin Lane Fox - The Classical World Sedat Alp - Hitit Çağı'nda Anadolu Suat A. Ünal - Eski Önasya'da Yazı ve Dil Susan Wise Bauer - The History of the Ancient World Şevket Dönmez - Eskiçağ'da Karadeniz Tahsin Özgüç - Kültepe-Kanesh Thomas R. Martin - Ancient Greece Turhan Kaçar - Roma İmparatorluk Dönemi Tarihi Veli Sevin - Eski Anadolu ve Trakya Will Durant - The Life of Greece . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tarih Ve Tarih Yazımına Giriş | Tartışmalı Ders |
2 | Birincil Ve İkincil Kaynakların Tanımı | Tartışmalı Ders |
3 | Yazılı Kaynaklar Tabletler Ve Papirüsler | Tartışmalı Ders |
4 | Arkeolojik Kaynaklar Ve Malzeme Kültürü | Tartışmalı Ders |
5 | Epigrafi Yazıtlar Ve Kitabeler | Tartışmalı Ders |
6 | Nümizmatik Sikkeler Ve Tarihsel Analiz | Tartışmalı Ders |
7 | Edebi Kaynaklar Destanlar Ve Tarihsel Metinler | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Tarihsel Eleştiri Ve Kaynak Doğrulama | Tartışmalı Ders |
10 | Antik Yakın Doğu Tarih Kaynakları | Tartışmalı Ders |
11 | Antik Yunan Tarih Yazımı Ve Kaynakları | Tartışmalı Ders |
12 | Roma Tarihçiliği Ve Resmi Belgeler | Tartışmalı Ders |
13 | Kronikler Ve Vakanüvisler | Tartışmalı Ders |
14 | Arkeolojik Kazı Raporlarını Okuma | Tartışmalı Ders |
15 | Tarihsel Bir Araştırma Önerisi Geliştirme | Tartışmalı Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İlkçağ Tarihi Kaynak Türlerini Tanımlar | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Birincil Kaynakları Eleştirel Analiz Eder | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Epigrafik Ve Nümizmatik Bulguları Yorumlar | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Arkeolojik Kanıtları Tarihsel Bağlamda Değerlendirir | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Tarihsel Argümanları Kaynaklarla Destekler | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İlkçağ Tarihi Kaynak Türlerini Tanımlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Birincil Kaynakları Eleştirel Analiz Eder | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Epigrafik Ve Nümizmatik Bulguları Yorumlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Arkeolojik Kanıtları Tarihsel Bağlamda Değerlendirir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Tarihsel Argümanları Kaynaklarla Destekler | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |