Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Merkez Teşkilatı Tarihi | TAR305 | 5 | 3 + 0 | 6,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Dersin hocası tarafından derste işlenecek konular ve kaynaklar önceden öğrencilere duyurularak hazırlıklı yapılması istenir; ancak ders bizzat hoca tarafından anlatılır ve sorular sorularak müzakereye açılır. |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İlhami YURDAKUL |
Ders Veren | |
Amaç |
Osmanlı geleneksel devlet teşkilatı bağlamında saray, sadrazamlık, şeyhülislamlık ve diğer üst düzey idareciler ve görevlerini anlamak, 19. yüzyılda devletin kurumsallaşma, ihtisaslaşma ve meclisleşme sürecinde yeniden inşasını kavramaktır. |
Ders İçeriği |
Dersin içeriğinde öncelikle devletin geleneksel teşkilat yapısının ortaya çıkışı, devlet Anlayışı, hanedanın ortaya çıkışı, Osmanlı veraset sistemi, tahta çıkış, padişah ve şehzadeler, Osmanlı merkez teşkilatı, divân-ı hümâyun ve diğer divanlar, Divan üyeleri, veziriazam, vezirler, kadı askerler, defterdar ve nişancı, Divan bürokrasisi ve divan kalemler, Osmanlı Saray Teşkilatı, Birun, Enderun, Kul sistemi, Harem-i hümayun gibi konular işlenir. Ardından II. Mahmud ve Tanzmiat reformları bağlamında eski kurumların tasfiyesi ve kurumların tesis süreci ve kurumlar izah edilir. |
Ders Kaynakları |
İlhami Yurdakul, Osmanlı İlmiye Merkez Teşkilatında Reform, İstanbul 2008; İstanbul 2017.
İlhami Yurdakul, İktidarın Ruhu, Osmanlıdan Cumhuriyete Kişizade İmtiyazları (Beşik Uleması, Siyaseten Katl, Müsadere), İstanbul 2022. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti'nin Saray Teşkilatı, Ankara 2014. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti'nin İlmiye Teşkilatı, Ankara 2014. Ali Akyıldız, Osmanlı Merkez Bürokrasisi, Ankara 2018. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 6,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kaynaklar ve dersin işlenme usulü hakkında bilgilendirme yapılacaktır. | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bu dersi alan öğrenciler Osmanlı Devleti'nin geleneksel kurumlarını, II. Mahmud sonrası bu kurumların yerine kurulan yeni kurumları tanır, geleneksel devlet yapısı ile modern devlet yapısı arasındaki farkları kavramış olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |