EN
  • Anasayfa
  • TAR371 Yeniçağ Avrupa Tarihi (2019 - 2020 / 5. Yarıyıl)
  • EN
TAR371 - Yeniçağ Avrupa Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yeniçağ Avrupa Tarihi TAR371 5 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü
Ders Veren Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ
Amaç

Bu ders, 15. ve 18. yüzyıllar arasında Avrupa’da yaşanan siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel dönüşümleri kapsamlı şekilde incelemeyi amaçlar. Öğrencilere, Rönesans, Reformasyon, Aydınlanma gibi önemli hareketlerin Avrupa tarihindeki etkilerini analiz etme becerisi kazandırılır. Ayrıca, Avrupa’nın modernleşme sürecini şekillendiren devlet yapıları, savaşlar ve keşifler gibi temel olgular eleştirel bir bakışla değerlendirilir.

Ders İçeriği

Yeniçağ Avrupa Tarihi dersi, Türk milletinin en fazla münasebet kurduğu ve tarihinin şekillendiği olaylarla gelişmeleri havi medeniyetlerden biri olan Avrupa’nın tarihini, coğrafyasını, ülkelerini, sosyal ve kültürel atılımlarını Yeniçağ döneminin zaman sınırlaması içerisinde konu almaktadır. Bahsi geçen zaman kesiti ise İstanbul’un fethedildiği 1453’ten Fransız İhtilali’nin meydana geldiği 1789 yılına kadar olan, günümüzün fikriyatını, anlayışını ve temel meselelerini doğrudan ya da dolaylı olarak etkilemiş birçok olayın yaşanmış olduğu 336 senedir. İlk haftalardaki dersler, Yeniçağ Avrupa’sını hazırlayan Ortaçağ’daki tarihî gelişmelerin anlatımına ayrılmıştır. Kavimler Göçü, Roma İmparatorluğu’nun bölünmesi ve Batı kanadının yıkılması, Avrupa uluslarının şekillenmesi, Feodalite ve Skolastik düşünce, Avrupa’nın siyasi konjonktürü gibi meseleler bu derslerde anlatılarak Yeniçağ Avrupa Tarihi’nin zemini hazırlanır. Sonraki derslerde Yeniçağ’ın başındaki dönüm noktası olan olaylar İstanbul’un fethiyle Bizans’ın yıkılışı, Amerika’nın keşfi, Büyük Coğrafya Keşifleri, Rönesans, Reform, Askerî Devrim, Aydınlanma Çağı ve düşünürleri gibi konular kronolojik olarak ele alınır ve bu gelişmelerin Avrupa ve dünya tarihine etkileri tartışılır. Bunların yanı sıra Modern Avrupa’nın kuruluna giden süreçte ülkelerin ve devletlerin şekillenmesi işlenerek Papalık, İngiltere, Fransa, Almanya, İtalya, İspanya, Portekiz, Lehistan, Felemenk, İskandinav ülkeleri ile çoğu günümüzde mevcut olmayan bazı küçük devletçikler ve şehir devletleri anlatılır. Yeniçağ zaman kesitinde meydana gelen önemli gelişmeler, olaylar, savaşlar, bilimsel atılımlar, literatüre geçen önemli yazınsal ve sanatsal aktiviteler de yine dersin konuları arasında yer almaktadır. Dersler işlenirken öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Bu ders, 15. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar Avrupa’nın siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmelerini inceler. Dersin başlangıcında Rönesans’ın Avrupa’da yarattığı entelektüel ve kültürel dönüşüm ele alınır. Reform hareketleri ve Protestanlık ile Katoliklik arasındaki mücadeleler detaylandırılır. Avrupa’da merkezi devletlerin güçlenmesi ve mutlak monarşilerin yükselişi incelenir. Keşifler çağı ve sömürgecilik faaliyetleri, ekonomik ve politik sonuçlarıyla tartışılır. Ders, Osmanlı ve Avrupa ilişkilerini ve diplomatik gelişmeleri de kapsar. Avrupa’daki sosyal yapılar, feodalizmden modern topluma geçiş süreçleri üzerinden değerlendirilir. Ticaret devrimi ve kapitalizmin ilk izleri üzerinde durulur. Bilim Devrimi ve Aydınlanma düşüncesinin Avrupa toplumuna etkileri ayrıntılı olarak işlenir. Avrupa’da savaşlar ve diplomasi pratiği, özellikle 30 Yıl Savaşı ve Westphalia Antlaşması üzerinde durulur. Fransa, İngiltere, İspanya, Hollanda gibi önemli devletlerin iç ve dış politikaları incelenir. Ders boyunca önemli tarihi figürlerin etkileri ve düşünce akımları analiz edilir. Sanat, edebiyat ve mimarideki gelişmeler kültürel tarih perspektifiyle ele alınır. Yeniçağ Avrupa’sında ekonomik yapılar, ticaret yolları ve şehirleşme incelenir. Toplumsal hareketler ve halk ayaklanmaları dersin önemli konuları arasındadır. Aile, kadın ve günlük yaşam alanları sosyal tarih perspektifiyle değerlendirilir. Avrupa’da eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeler tartışılır. Ders, Avrupa’nın küresel etkisini artırdığı sömürgecilik ve denizaşırı ilişkilerle sonlanır. Öğrenciler, Avrupa’nın bu dönemdeki dönüşümünü çok boyutlu olarak kavrayarak, modern Avrupa’nın temellerini anlamayı amaçlar. Öğrenciler, Avrupa tarihinin oluşumunu sağlayan olay ve vakaları öğrenir ve bunların çağımıza intikal ederken geçirdiği safhaları görerek bağlantı kurar. Sonuç olarak ders, tarihsel bilgiyle güncel konjonktürü bağdaştırabilen ve bunu tarihsel derinlikle yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Antonio de Herrera y Tordesillas – Historia general de los hechos de los Castellanos
Bartolomé de las Casas – Historia de las Indias
Cesare Vecellio – Habiti antichi et moderni di tutto il mondo
Edward Hall – The Union of the Two Noble and Illustre Families of Lancaster and York
Francesco Guicciardini – Storia d’Italia
François de La Noue – Discours politiques et militaires
Gaspard de Saulx-Tavannes – Mémoires
Georg Spalatin – Chronik der Sachsen und Thüringer
Gregor Horst – Chronica der Bäpst
Henri Estienne – Apologie pour Hérodote
Jan Długosz – Annales seu cronicae incliti Regni Poloniae
Jean Froissart – Chroniques
Johann Carion – Chronica Carionis
Johann Sleidanus – Commentariorum de statu religionis et reipublicae
Lodovico Guicciardini – Descrittione di tutti i Paesi Bassi
Luis de Ávila y Zúñiga – Commentario del la guerra de Alemania
Marino Sanudo – Diarii
Michel de Montaigne – Journal de voyage en Italie
Niccolò Machiavelli – Istorie Fiorentine
Paolo Sarpi – Istoria del Concilio Tridentino
Philippe de Commynes – Mémoires
Pierre de Bourdeille (Sieur de Brantôme) – Vies des hommes illustres et grands capitaines français
Raphael Holinshed – Chronicles of England, Scotland, and Ireland
Sebastian Franck – Chronica, Zeitbuch und Geschichtsbibel
William Camden – Annales Rerum Anglicarum et Hibernicarum Regnante Elizabetha
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Alev Alatlı – Batı'ya Yön Veren Metinler (4 Cilt)
Ali Erbaş – Hristiyanlıkta Reform ve Protestanlık Tarihi
Antonio Di Vittorio – An Economic History of Europe
Carter Lindberg – Avrupa'da Reform Tarihi - Ortaçağ Avrupası'ndan Modern Avrupa'ya
Charles Seignobos – Avrupa Tarihi
David Arnold – Coğrafi Keşifler Tarihi
Emmanuelle Loyer – Avrupa'nın Kısa Kültür Tarihi
Fatih Burgun – Ortaçağ Avrupa Tarihi Üzerine
Halil İnalcık – Osmanlı ve Avrupa
Halil İnalcık – Rönesans Avrupası
Halil Yavaş – Ortaçağ Kilise Tarihi
Hamish Scott – Erken Modern Avrupa Tarihi, Toplumlar ve Ekonomiler
Hamish Scott – Erken Modern Avrupa Tarihi, Kiliseler, İnançlar ve Mezhepler
Hamish Scott – Erken Modern Avrupa Tarihi, Düşünce, Sanat ve Kültür
Henri Pirenne - Avrupa Tarihi
Henri Pirenne – Ortaçağ Avrupası’nın Ekonomik ve Sosyal Tarihi
Hüseyin Şahbaz – Coğrafi Keşifler
Ivan Bereno – 19. Yüzyıl Avrupa İktisat Tarihi
J. M. Roberts – Avrupa Tarihi
James Harvey Robinson – Batı Avrupa Tarihi
Johan Huizinga – Erasmus ve Reform Çağı
John Hirst – Avrupa Tarihi
John Merriman – Modern Avrupa Tarihi
Jules Michelet – Rönesans
Kolektif – Orta ve Yeniçağ’da Avrupa Tarihi
Merry E. Wiesner Hanks – Erken Modern Dönemde Avrupa 1450-1789
Murat Hanilçe – Coğrafi Keşifler
Muammer Gül – Ortaçağ Avrupa Tarihi
Nazan Karakaş Özür – Keşifler & Yeni Dünya Düzeninde Coğrafya
Nazan Karakaş Özür – Keşifler ve Coğrafya - 15. ve 16. Yüzyıl Keşifleri
Norman Davies – Avrupa Tarihi
Nurcihan İslamoğlu – Neden Avrupa Tarihi
Pınar Ülgen – Orta Çağ Avrupa Tarihi
Önder Kaya – Avrupa Tarihi Üzerine Yazılar
Özlem Genç – Orta Çağ Avrupa Tarihi
Pınar Ülgen – Orta Çağ Avrupası’nda Gündelik Yaşam
R. H. C. Davis – Orta Çağ Avrupa Tarihi
Selim Hilmi Özkan – Avrupa Tarihi
Simon Jenkins – Kısa Avrupa Tarihi, Antik Çağ’dan Günümüze
Steven Beller – Avusturya Tarihi
Susan Wise Bauer – Rönesans Dünyası
Umberto Eco – 16. Yüzyıl
Walter H. Pater - Rönesans
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 50
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
100
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 15 3 45
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 2 15 30
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 15 30
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 164
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 6,43
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Ortaçağ’da Avrupa
2 İstanbul’un Fethinden Augsburg Antlaşması’na kadar Avrupa Tarihi
3 Rönesans
4 Reform
5 Coğrafya Keşifleri
6 Habsburg Hegemonyası
7 İspanya, Portekiz ve Hollanda
8 Ara Sınav
9 Kraliçe Elizabeth ve İngiltere’nin Yükselişi
10 XIV. Louis ve Fransa
11 XVII. ve XVIII. Yüzyıllarda Avusturya
12 Rusya'nın Yükselişi
13 Prusya'nın Yükselişi
14 Final Sınavı
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Avrupa’nın Yeniçağ’daki siyasi, askeri, sosyal, ekonomik tarihine dair konularla ilgili bilgi sahibi olur.
;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Avrupa’nın Yeniçağ’daki siyasi, askeri, sosyal, ekonomik tarihine dair konularla ilgili bilgi sahibi olur. - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -