Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yeniçağ Avrupa Tarihi | TAR371 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ |
Ders Veren | Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ |
Amaç |
Bu ders, 15. ve 18. yüzyıllar arasında Avrupa’da yaşanan siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel dönüşümleri kapsamlı şekilde incelemeyi amaçlar. Öğrencilere, Rönesans, Reformasyon, Aydınlanma gibi önemli hareketlerin Avrupa tarihindeki etkilerini analiz etme becerisi kazandırılır. Ayrıca, Avrupa’nın modernleşme sürecini şekillendiren devlet yapıları, savaşlar ve keşifler gibi temel olgular eleştirel bir bakışla değerlendirilir. |
Ders İçeriği |
Yeniçağ Avrupa Tarihi dersi, Türk milletinin en fazla münasebet kurduğu ve tarihinin şekillendiği olaylarla gelişmeleri havi medeniyetlerden biri olan Avrupa’nın tarihini, coğrafyasını, ülkelerini, sosyal ve kültürel atılımlarını Yeniçağ döneminin zaman sınırlaması içerisinde konu almaktadır. Bahsi geçen zaman kesiti ise İstanbul’un fethedildiği 1453’ten Fransız İhtilali’nin meydana geldiği 1789 yılına kadar olan, günümüzün fikriyatını, anlayışını ve temel meselelerini doğrudan ya da dolaylı olarak etkilemiş birçok olayın yaşanmış olduğu 336 senedir. İlk haftalardaki dersler, Yeniçağ Avrupa’sını hazırlayan Ortaçağ’daki tarihî gelişmelerin anlatımına ayrılmıştır. Kavimler Göçü, Roma İmparatorluğu’nun bölünmesi ve Batı kanadının yıkılması, Avrupa uluslarının şekillenmesi, Feodalite ve Skolastik düşünce, Avrupa’nın siyasi konjonktürü gibi meseleler bu derslerde anlatılarak Yeniçağ Avrupa Tarihi’nin zemini hazırlanır. Sonraki derslerde Yeniçağ’ın başındaki dönüm noktası olan olaylar İstanbul’un fethiyle Bizans’ın yıkılışı, Amerika’nın keşfi, Büyük Coğrafya Keşifleri, Rönesans, Reform, Askerî Devrim, Aydınlanma Çağı ve düşünürleri gibi konular kronolojik olarak ele alınır ve bu gelişmelerin Avrupa ve dünya tarihine etkileri tartışılır. Bunların yanı sıra Modern Avrupa’nın kuruluna giden süreçte ülkelerin ve devletlerin şekillenmesi işlenerek Papalık, İngiltere, Fransa, Almanya, İtalya, İspanya, Portekiz, Lehistan, Felemenk, İskandinav ülkeleri ile çoğu günümüzde mevcut olmayan bazı küçük devletçikler ve şehir devletleri anlatılır. Yeniçağ zaman kesitinde meydana gelen önemli gelişmeler, olaylar, savaşlar, bilimsel atılımlar, literatüre geçen önemli yazınsal ve sanatsal aktiviteler de yine dersin konuları arasında yer almaktadır. Dersler işlenirken öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Bu ders, 15. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar Avrupa’nın siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmelerini inceler. Dersin başlangıcında Rönesans’ın Avrupa’da yarattığı entelektüel ve kültürel dönüşüm ele alınır. Reform hareketleri ve Protestanlık ile Katoliklik arasındaki mücadeleler detaylandırılır. Avrupa’da merkezi devletlerin güçlenmesi ve mutlak monarşilerin yükselişi incelenir. Keşifler çağı ve sömürgecilik faaliyetleri, ekonomik ve politik sonuçlarıyla tartışılır. Ders, Osmanlı ve Avrupa ilişkilerini ve diplomatik gelişmeleri de kapsar. Avrupa’daki sosyal yapılar, feodalizmden modern topluma geçiş süreçleri üzerinden değerlendirilir. Ticaret devrimi ve kapitalizmin ilk izleri üzerinde durulur. Bilim Devrimi ve Aydınlanma düşüncesinin Avrupa toplumuna etkileri ayrıntılı olarak işlenir. Avrupa’da savaşlar ve diplomasi pratiği, özellikle 30 Yıl Savaşı ve Westphalia Antlaşması üzerinde durulur. Fransa, İngiltere, İspanya, Hollanda gibi önemli devletlerin iç ve dış politikaları incelenir. Ders boyunca önemli tarihi figürlerin etkileri ve düşünce akımları analiz edilir. Sanat, edebiyat ve mimarideki gelişmeler kültürel tarih perspektifiyle ele alınır. Yeniçağ Avrupa’sında ekonomik yapılar, ticaret yolları ve şehirleşme incelenir. Toplumsal hareketler ve halk ayaklanmaları dersin önemli konuları arasındadır. Aile, kadın ve günlük yaşam alanları sosyal tarih perspektifiyle değerlendirilir. Avrupa’da eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeler tartışılır. Ders, Avrupa’nın küresel etkisini artırdığı sömürgecilik ve denizaşırı ilişkilerle sonlanır. Öğrenciler, Avrupa’nın bu dönemdeki dönüşümünü çok boyutlu olarak kavrayarak, modern Avrupa’nın temellerini anlamayı amaçlar. Öğrenciler, Avrupa tarihinin oluşumunu sağlayan olay ve vakaları öğrenir ve bunların çağımıza intikal ederken geçirdiği safhaları görerek bağlantı kurar. Sonuç olarak ders, tarihsel bilgiyle güncel konjonktürü bağdaştırabilen ve bunu tarihsel derinlikle yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Antonio de Herrera y Tordesillas – Historia general de los hechos de los Castellanos Bartolomé de las Casas – Historia de las Indias Cesare Vecellio – Habiti antichi et moderni di tutto il mondo Edward Hall – The Union of the Two Noble and Illustre Families of Lancaster and York Francesco Guicciardini – Storia d’Italia François de La Noue – Discours politiques et militaires Gaspard de Saulx-Tavannes – Mémoires Georg Spalatin – Chronik der Sachsen und Thüringer Gregor Horst – Chronica der Bäpst Henri Estienne – Apologie pour Hérodote Jan Długosz – Annales seu cronicae incliti Regni Poloniae Jean Froissart – Chroniques Johann Carion – Chronica Carionis Johann Sleidanus – Commentariorum de statu religionis et reipublicae Lodovico Guicciardini – Descrittione di tutti i Paesi Bassi Luis de Ávila y Zúñiga – Commentario del la guerra de Alemania Marino Sanudo – Diarii Michel de Montaigne – Journal de voyage en Italie Niccolò Machiavelli – Istorie Fiorentine Paolo Sarpi – Istoria del Concilio Tridentino Philippe de Commynes – Mémoires Pierre de Bourdeille (Sieur de Brantôme) – Vies des hommes illustres et grands capitaines français Raphael Holinshed – Chronicles of England, Scotland, and Ireland Sebastian Franck – Chronica, Zeitbuch und Geschichtsbibel William Camden – Annales Rerum Anglicarum et Hibernicarum Regnante Elizabetha . ÇALIŞMA ESERLER . Alev Alatlı – Batı'ya Yön Veren Metinler (4 Cilt) Ali Erbaş – Hristiyanlıkta Reform ve Protestanlık Tarihi Antonio Di Vittorio – An Economic History of Europe Carter Lindberg – Avrupa'da Reform Tarihi - Ortaçağ Avrupası'ndan Modern Avrupa'ya Charles Seignobos – Avrupa Tarihi David Arnold – Coğrafi Keşifler Tarihi Emmanuelle Loyer – Avrupa'nın Kısa Kültür Tarihi Fatih Burgun – Ortaçağ Avrupa Tarihi Üzerine Halil İnalcık – Osmanlı ve Avrupa Halil İnalcık – Rönesans Avrupası Halil Yavaş – Ortaçağ Kilise Tarihi Hamish Scott – Erken Modern Avrupa Tarihi, Toplumlar ve Ekonomiler Hamish Scott – Erken Modern Avrupa Tarihi, Kiliseler, İnançlar ve Mezhepler Hamish Scott – Erken Modern Avrupa Tarihi, Düşünce, Sanat ve Kültür Henri Pirenne - Avrupa Tarihi Henri Pirenne – Ortaçağ Avrupası’nın Ekonomik ve Sosyal Tarihi Hüseyin Şahbaz – Coğrafi Keşifler Ivan Bereno – 19. Yüzyıl Avrupa İktisat Tarihi J. M. Roberts – Avrupa Tarihi James Harvey Robinson – Batı Avrupa Tarihi Johan Huizinga – Erasmus ve Reform Çağı John Hirst – Avrupa Tarihi John Merriman – Modern Avrupa Tarihi Jules Michelet – Rönesans Kolektif – Orta ve Yeniçağ’da Avrupa Tarihi Merry E. Wiesner Hanks – Erken Modern Dönemde Avrupa 1450-1789 Murat Hanilçe – Coğrafi Keşifler Muammer Gül – Ortaçağ Avrupa Tarihi Nazan Karakaş Özür – Keşifler & Yeni Dünya Düzeninde Coğrafya Nazan Karakaş Özür – Keşifler ve Coğrafya - 15. ve 16. Yüzyıl Keşifleri Norman Davies – Avrupa Tarihi Nurcihan İslamoğlu – Neden Avrupa Tarihi Pınar Ülgen – Orta Çağ Avrupa Tarihi Önder Kaya – Avrupa Tarihi Üzerine Yazılar Özlem Genç – Orta Çağ Avrupa Tarihi Pınar Ülgen – Orta Çağ Avrupası’nda Gündelik Yaşam R. H. C. Davis – Orta Çağ Avrupa Tarihi Selim Hilmi Özkan – Avrupa Tarihi Simon Jenkins – Kısa Avrupa Tarihi, Antik Çağ’dan Günümüze Steven Beller – Avusturya Tarihi Susan Wise Bauer – Rönesans Dünyası Umberto Eco – 16. Yüzyıl Walter H. Pater - Rönesans |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Avrupa’da Orta Çağ’dan Yeniçağ’a geçiş ve Rönesans’ın doğuşu | Tartışmalı Ders |
2 | Rönesans’ın kültürel, sanatsal ve bilimsel etkileri | Tartışmalı Ders |
3 | Reform hareketleri ve Protestanlığın yükselişi | Tartışmalı Ders |
4 | Katolik Reformu ve din savaşları | Tartışmalı Ders |
5 | 30 Yıl Savaşı ve Westphalia Antlaşması | Tartışmalı Ders |
6 | Merkezi devletlerin yükselişi ve mutlak monarşi dönemi | Tartışmalı Ders |
7 | Keşifler Çağı ve sömürgecilik faaliyetleri | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Avrupa’da ekonomik dönüşümler: Ticaret devrimi ve kapitalizmin ilk izleri | Tartışmalı Ders |
10 | Bilim Devrimi ve Aydınlanma düşüncesi | Tartışmalı Ders |
11 | Avrupa’da savaşlar, diplomasi ve uluslararası ilişkiler | Tartışmalı Ders |
12 | Fransa, İngiltere, İspanya ve Hollanda’nın iç ve dış politikaları | Tartışmalı Ders |
13 | Toplumsal yapı ve sosyal hareketler | Tartışmalı Ders |
14 | Kültür, sanat ve edebiyatta gelişmeler | Tartışmalı Ders |
15 | Avrupa’da eğitim ve teknolojideki gelişmeler | Tartışmalı Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yeniçağ Avrupa’sındaki siyasal, sosyal ve kültürel dönüşümleri açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Rönesans, Reform ve Aydınlanma hareketlerinin tarihsel etkilerini analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Avrupa'da mutlak monarşilerin yükseliş sürecini değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Keşifler Çağı'nın Avrupa ekonomisi ve sömürgecilik üzerindeki etkilerini tartışabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yeniçağ’da Avrupa devletleri arasındaki diplomatik ve askeri ilişkileri karşılaştırabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yeniçağ Avrupa’sındaki siyasal, sosyal ve kültürel dönüşümleri açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Rönesans, Reform ve Aydınlanma hareketlerinin tarihsel etkilerini analiz edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Avrupa'da mutlak monarşilerin yükseliş sürecini değerlendirebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Keşifler Çağı'nın Avrupa ekonomisi ve sömürgecilik üzerindeki etkilerini tartışabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Yeniçağ’da Avrupa devletleri arasındaki diplomatik ve askeri ilişkileri karşılaştırabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |