EN
  • Anasayfa
  • TAR313 Türk Demokrasi Tarihi (2024 - 2025 / 5. Yarıyıl)
  • EN
TAR313 - Türk Demokrasi Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Demokrasi Tarihi TAR313 5 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Selma GÖKTÜRK ÇETİNKAYA
Ders Veren Doç. Dr. Selma GÖKTÜRK ÇETİNKAYA
Amaç

Türkiye’de Osmanlı’dan Cumhuriyet’e demokrasinin geçirdiği süreçleri kavramak

Ders İçeriği

Lale Devrinden itibaren Osmanlı’da başlayan modernleşme çabaları, özellikle III. Selim dönemindeki ıslahat girişimleri ile çoğalmış, II. Mahmut Döneminde ise Sened-i İttifak ile padişahın yetkilerin sınırlandırılması, demokrasiye giden yolda önemli bir adım atılmasına yol açmıştır. Aynı dönemde gerçekleşen ıslahatlar, Türk demokrasisi için mühim bir atılım olmuştur. Sultan Abdülmecid ve Sultan Abdülaziz dönemlerini kapsayan Tanzimat Dönemi, gerek Tanzimat gerekse Islahat Fermanları ile demokrasinin yerleşmesi sağlanmıştır. Sultan Abdülaziz dönemine damga vuran Jön Türk Hareketi, bu dönemin sonunda II. Abdülhamid’in tahta çıkmasını sağlarken aynı zamanda Meşrutiyet’e geçişi de beraberinde getirmiştir. 1876-1878 arasında süregelen bu dönemin ardından 30 yıl devam eden “İstibdad Dönemi”, İttihat Terakki’nin doğduğu ve geliştiği süreç olmuştur. İttihatçıların hareketliliği neticesinde 1908’de yeniden uygulamaya konan Meşrutiyet’le beraber İttihatçıların yoğun tesiri, demokratik gelişmeleri de beraberinde getirmiştir. Ancak I. Dünya Savaşı’nın patlak vermesiyle beraber demokrasinin gelişimi durağanlaşmıştır. Savaşın ardından başlayan İstiklal Harbi, 1920’de TBMM’nin kurulması, 1921’de Teşkilat-ı Esasiye’nin ilanı ile devam ederken güçler birliğinin olması demokrasiye uymaması ile dikkat çekerken “Hakimiyet Kayıtsız Şartsız Milletindir” ilkesi, demokrasinin bir o kadar da uygulandığını göstermektedir. Lozan Antlaşmssı2nın öncesinde saltanatın kaldırılması, sonrasında Cumhuriyet’in ilanı ise demokrasi yolunda atılan önemli adımlardır. 1924’te Terakkiperver Cumhuriyet Partisi’nin, 1930’da Serbest Cumhuriyet Fırkası’nın kurulması, kısa süre de olsa demokrasinin çok partili hayatla girift hale gelişinin giriftliğini göstermesi yönüyle mühimdir. 1930 itibariyle tek partili hayata geri dönülen Türkiye’de İnönü döneminde Müstakil Grup kurulmuşsa da tek partili rejimin devam etmesi, demokrasiye uygun değildir. 1945’le beraber yeniden başlayan çok partili hayat, 1960, 1962, 1963, 1971, 1980, 28 Şubat 1997 ve 15 Temmuz 2016 Darbeleri ve Darbe Girişimleriyle sıkıntılı günler geçirmişse de genel itibariyle çok partili yaşamın süre gelmesi, demokrasinin işlemesinin garantisi olmuştur. Aynı zamanda TBMM’nin varlığı da demokrasinin süregelmesinde en mühim faktördür. Öte yandan 1925’te başlayan Takrir-i Sükun, 1987’ye değin devam eden Sıkıyönetim dönemleri ile birlikte ve sonrasında terör tesiriyle uygulanan OHAL süreçleri, demokrasiye uygun olmasa da demokrasinin yaşayabilmesi için gerekli görüldüğü de bilinmelidir.

Ders Kaynakları Faruk Ataay, Türkiye Demokrasi Tarihi 1789'dan Günümüze, Nika Yayınevi, Ankara 2020.
Tevfik Çavdar, Türkiye'nin Demokrasi Tarihi, İmge Kitabevi, Ankara 2008.
Halil İnalcık, Atatürk ve Demokratik Türkiye, Kırmızı Yayınları, İstanbul 2012.
Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, TİMAŞ Yayınları, İstanbul 2010.
Tanıl Bora, Cereyanlar, Türkiye'de Siyasi İdeolojiler, İletişim Yayınları, İstanbul 2017.
Bernard Lewis, Demokrasinin Türkiye Serüveni, YKY, İstanbul 2003.
Mehmet Ö. Alkan, Osmanlı'dan Günümüze Darbeler, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2016.
Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye 1945-1980, Hil Yayınevi, İstanbul 2010.
Metin Toker, Demokrasimizin İsmet Paşa'lı Yılları (1944-1973), Bilgi Yayınevi, Ankara 1990.
Feroz Ahmad, Bedia Turgay Ahmad, Türkiye'de Çok Partili Hayatın Açıklamalı Kronolojisi, Bilgi Basımevi, Ankara 1976.
Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2007.
Yasemin Doğaner, Türk Demokrasi Tarihinde Vatan Cephesi, Siyasal Kitabevi, Ankara 2013.
Cem Eroğul, Demokrat Parti Tarihi ve İdeolojisi, Yordam Kitap, İstanbul 2013.
Alpay Kabacalı, Türk Basınında Demokrasi, Kültür Bakanlığı Milli Kütüphane Basımevi, Ankara 1994.
H. Bayram Kaçmazoğlu, Demokrat Parti Dönemi Toplumsal Tartışmaları, Doğu Kitabevi, İstanbul 2012.
Suna Kili, A. Şeref Gözübüyük, Sened-i İttifak'tan Günümüze Türk Anayasa Metinleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2006.
İdris Küçükömer, Batılılaşmak & Düzenin Yabancılaşması, Profil Yayıncılık, İstanbul 2010.
Hikmet Özdemir, Atatürk'ten Günümüze Cumhurbaşkanı Seçimleri, Remzi Kitabevi, İstanbul 2007.
Sami Selçuk, Türkiye'nin Demokratik Dönüşümü, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 2001.
Oğuz Ünal, Türkiye'de Demokrasinin Doğuşu, Milliyet Yayınları, İstanbul 1994.
Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul 1993.
Şevket Süreyya Aydemir, İkinci Adam (3 cilt), Remzi Kitabevi, Ankara 2000.
Şevket Süreyya Aydemir, Menderes'in Dramı, Remzi Kitabevi, İstanbul 2010.
Şevket Süreyya Aydemir, İhtilalin Mantığı ve 27 Mayıs İhtilali, Remzi Kitabevi, İstanbul 1999.
Ahmet Gürkan, 1919-1973 Cumhuriyet, Meclis, Hükümetler, Başkanlar/27 Mayıs, 12 Mart, Güneş Matbaacılık, Ankara 1973.
Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Politikada 45 Yıl, İletişim Yayınları, İstanbul 2012.
Mehmet Turgut, Siyasetten Portreler, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2000.
Mustafa Albayrak, Türk Siyasi Tarihinde Demokrat Parti, Phoenix Yayınları, Ankara 2004.
Çağatay Okatan, Mektepten Meclis'e Atatürk ve Yol Arkadaşları, Babıali Kültür Yayıncılığı, İstanbul 2023.
Ahmet Ağaoğlu, Serbest Fırka Hatıraları, İletişim Yayınları, İstanbul 1994.
Falih Rıfkı Atay, Çankaya, Pozitif Yayınları, İstanbul 2010.
Işıl Çakan Hacıibrahimoğlu, Devrimci Meclis II. TBMM (1923-1927), Kırmızı Kedi Yayınevi, İstanbul 2021.
Mahmut Goloğlu, Tek Partili Cumhuriyet, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2017.
Mahmut Goloğlu, Milli Şef Dönemi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2012.
Mahmut Goloğlu, Demokrasiye Geçiş, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2013.
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 50
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
40
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
60
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 13 39
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 1 1 1
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 3 14 42
Final Final 1 1 1
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 127
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,98
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Demokrasi nedir? Demokrasinin Tarihsel Serüveni
2 Osmanlı Devleti'nde Demokrasi Anlayışı Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
4 Atatürk Döneminde Demokrasi ve Tek Parti Rejimi
4 İnönü Döneminde Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
5 Çok Partili Hayata Geçiş ve Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
6 Demokrat Parti Döneminde Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
7 Antidemokratik Bir Gelişme: 27 Mayıs Darbesi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
8 Ara Sınav Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
8 1960'lı Yıllarda Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
9 12 Mart Muhtırası ve Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
10 1970'li Yıllarda Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
11 12 Eylül ve Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
12 1980'li Yıllarda Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
13 1990'lı Yıllarda Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
14 2000'li Yıllarda Demokrasi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınav
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Demokrasinin ne demek olduğunu analiz eder.
Osmanlı Döneminde demokrasinin gelişimini öğrenir.
Cumhuriyet Döneminde demokrasinin gelişimini öğrenir.
Demokrasiye ara verilen dönemlerde neler olduğunu öğrenir
Seçimlerin demokrasideki önemini öğrenir
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Demokrasinin ne demek olduğunu analiz eder. 3 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Osmanlı Döneminde demokrasinin gelişimini öğrenir. 4 5 4 5 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4
Cumhuriyet Döneminde demokrasinin gelişimini öğrenir. 3 4 5 3 5 3 5 3 5 3 5 3 5 3
Demokrasiye ara verilen dönemlerde neler olduğunu öğrenir 5 3 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Seçimlerin demokrasideki önemini öğrenir 5 3 4 5 4 3 4 3 4 3 4 5 4 3
Ortalama Değer 4 4 4,4 4,4 4,2 3,8 4,2 3,8 4,2 3,8 4,2 4,2 4,2 3,8