Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bilim Tarihi | TAR317 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim-Örgün |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilim tarihinin gelişimini ve bilimsel bilginin evrimini anlamalarını sağlamaktır. Bilimsel yöntemlerin kökenleri, farklı medeniyetlerde bilimsel düşüncenin gelişimi ve bilim insanlarının katkıları detaylı şekilde incelenecektir. Ders, bilimsel keşiflerin toplumsal, kültürel ve felsefi bağlamlarını ele alarak bilimin insanlık tarihindeki rolünü kavratmayı hedefler. Ayrıca, öğrencilerin bilim tarihine eleştirel ve çok disiplinli bir perspektiften yaklaşmaları sağlanacaktır. Böylece öğrenciler, modern bilimin temel dinamiklerini ve tarih boyunca yaşanan bilimsel dönüşümleri daha iyi değerlendirebileceklerdir. |
Ders İçeriği |
Bilim tarihine giriş ve temel kavramlar Antik uygarlıklarda bilimsel düşünce: Mısır, Mezopotamya, vd. Antik Yunan bilim ve felsefesi Helenistik dönemde bilimsel gelişmeler Roma İmparatorluğu’nda bilim ve teknoloji Orta Çağ İslam dünyasında bilimsel ilerlemeler İslam dünyasında önemli bilim insanları ve eserleri Orta Çağ Avrupa’sında bilim ve skolastik düşünce Rönesans dönemi bilimsel gelişmeleri Bilimsel devrim ve modern bilim yöntemleri 17. ve 18. yüzyıllarda bilimsel keşifler Sanayi Devrimi’nin bilim ve teknolojiye etkisi yüzyılda bilimsel paradigmalar ve gelişmeler Günümüz bilim tarihi tartışmaları ve çok disiplinli yaklaşımlar |
Ders Kaynakları |
George Sarton, Introduction to the History of Science
Yıldırım, Cemal. Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2001. Ronan, Colin A. Bilim Tarihi: Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi. Çev. Münir Ülgür. Ankara: TÜBİTAK Yayınları, 2003. Ural, Şafak. Bilim Tarihi I: İlkçağ, II: Ortaçağ, III: Modern Çağ. İstanbul: Ağaç Yayınları, 1994. Sarton, George. Antik Bilim ve Modern Uygarlık. Çev. Adnan Dosay & Halil Demir. İstanbul: Gündoğan Yayınları, 1995. Yüksel, Ahmet Turan. İslam’da Bilim Tarihi. Konya: Kitap Dünyası Yayınları, 2012. İhsanoğlu, Ekmeleddin. The House of Sciences: The First Modern University in the Muslim World. Oxford: Oxford University Press, 2019. İhsanoğlu, Ekmeleddin (ed.). Science, Technology and Learning in the Ottoman Empire: Western Influence, Local Institutions, and the Transfer of Knowledge. Hampshire: Ashgate Variorum, 2004. David C. Lindberg – The Beginnings of Western Science Thomas S. Kuhn – The Structure of Scientific Revolutions Herbert Butterfield – The Origins of Modern Science, 1300–1800 John Henry – The Scientific Revolution and the Origins of Modern Science Fuat Sezgin – İslam’da Bilim ve Teknik Aydın Sayılı – İslam Dünyasında Bilim ve Eğitim Tarihi İhsan Fazlıoğlu – Bilim Tarihi Sohbetleri Seyyid Hüseyin Nasr- İslam ve Bilim Ahmed Djebbar -İslâm Bilim Tarihi |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bilim tarihine giriş ve temel kavramlar | Ders |
2 | Antik uygarlıklarda bilimsel düşünce: Mısır, Mezopotamya, vd. | Ders |
3 | Antik Yunan bilim ve felsefesi | Ders |
4 | Helenistik dönemde bilimsel gelişmeler | Ders |
5 | Roma/Bizans İmparatorluğu’nda bilim ve teknoloji | Ders |
6 | Orta Çağ İslam dünyasında bilimsel ilerlemeler. | Ders |
7 | Orta Çağ Avrupa’sında bilim ve skolastik düşünce | Ders |
8 | Ara sınav | Ders |
9 | Bilimsel devrim ve modern bilim yöntemleri | Ders |
10 | 17 ve 18. yüzyıllarda bilimsel keşifler | Ders |
11 | Sanayi Devrimi’nin bilim ve teknolojiye etkisi | Ders |
12 | Sanayi Devrimi’nin bilim ve teknolojiye etkisi | Ders |
13 | 20. yüzyılda bilimsel paradigmalar ve gelişmeler | Ders |
14 | Günümüz bilim tarihi tartışmaları ve çok disiplinli yaklaşımlar | Ders |
15 | Final sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |