Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yeniçağ Osmanlı Tarihi Araştırmaları | TAR319 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin temel amacı, öğrencileri 15. yüzyılın ikinci yarısından 18. yüzyılın sonlarına kadar olan Yeniçağ döneminde Osmanlı İmparatorluğu'nu akademik bir bakış açısıyla incelemeye ve araştırma yöntemlerini uygulamalı olarak öğrenmeye teşvik etmektir. Derste, Osmanlı siyasi kurumlarının işleyişi, sosyo-ekonomik yapılar, kültürel hayat ve imparatorluğun diğer devletlerle olan ilişkileri ele alınarak kapsamlı bir tarihsel perspektif kazandırılması hedeflenir. Özgün araştırma yapabilmeleri için öğrencilere arşiv belgeleri, kronikler ve modern akademik çalışmalar gibi birincil ve ikincil kaynaklar tanıtılacak ve bunları eleştirel bir gözle analiz etme becerisi kazandırılacaktır. Aynı zamanda, Osmanlı tarihyazımındaki farklı ekol ve yorumlar tartışılarak, öğrencilerin olayları çok yönlü değerlendirme kapasiteleri geliştirilecektir. Nihai hedef, öğrencilerin belirli bir araştırma sorusu etrafında, akademik normlara uygun, bilimsel bir tarih metni üretebilme yeterliliğine ulaşmalarını sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, lisans seviyesindeki öğrencilere Yeniçağ Osmanlı tarihini (yaklaşık 1453-1789) akademik bir perspektifle araştırma becerisi kazandırmayı hedefler ve derste ilk olarak, Osmanlı tarihyazımının evrimi, Batı merkezci yaklaşımların eleştirisi ve yerli kaynaklara dayalı modern eğilimler detaylı bir şekilde incelenerek sağlam bir teorik alt yapı inşa edilir. Ardından, öğrencilerin birincil kaynaklara erişim yollarını öğrenmeleri için Başbakanlık Osmanlı Arşivi'nin tasnif sistemleri, katalogların kullanımı ve dijitalleştirilmiş kaynakların çevrimiçi veri tabanları üzerinden nasıl tarandığı uygulamalı olarak gösterilir. Osmanlı paleografyasına giriş yapılarak, 'siyakat', 'divani' ve 'rika' gibi temel yazı çeşitleri tanıtılır ve bu yazı türlerinin okunmasındaki zorluklar ile çözüm yolları, orijinal belge örnekleri (berat, ferman, mühimme defteri kaydı gibi) üzerinden adım adım öğretilir. Kroniklerin (örneğin Aşıkpaşazade, Neşri, Solakzade) nasıl eleştirel bir bakışla okunması gerektiği, yazarlarının kimlikleri, yazılma amaçları ve olaylara yaklaşımları bağlamında tartışmaya açılır ve seyahatnamelerin (Busbecq gibi) Osmanlı toplumu hakkında nasıl bir bakış sunduğu değerlendirilir. Dersin ana teması olarak, merkezi otorite ile taşra yönetimi arasındaki ilişki, timar sisteminin işleyişi, âyanlık kurumunun yükselişi ve bu süreçte yaşanan dönüşümler, kanunnameler ve şer'iyye sicilleri gibi kaynaklar ışığında irdelenir. Ekonomik tarih araştırmaları için şehir tarihi çalışmalarında sıklıkla kullanılan avarız defterleri, mukataa kayıtları ve narh defterlerinin nasıl analiz edileceği örneklerle açıklanır ve sosyal tarih perspektifi kazandırmak amacıyla, toplumun farklı katmanlarındaki bireylerin gündelik yaşamları, aile yapıları ve sosyal hareketlilikleri, vaka kayıtları ve tereke defterleri üzerinden yorumlanır. Öğrencilerin belirli bir araştırma sorusu geliştirmeleri teşvik edilir ve bu soruyu cevaplamak için gereken kaynak taraması, literatür değerlendirmesi ve hipotez oluşturma süreçleri birebir danışmanlık yoluyla şekillendirilir. Araştırma etiği, intihalden kaçınma ve akademik dürüstlük ilkeleri vurgulanarak, alıntı yapma ve kaynak gösterme kuralları (Chicago veya APA stili) Osmanlı tarihi çalışmalarına özgü örneklerle öğretilir. Seminer formatında işlenen dersin her haftasında, öğrencilerden seçtikleri bir birincil kaynağı (bir belge veya bir kronik pasajı) çözümleyerek sunmaları ve bu sunum üzerinden sınıf içi tartışma yürütmeleri beklenir. Dönem sonunda ise, öğrencilerin derste edindikleri tüm bilgi ve becerileri sentezleyerek, yaklaşık 20-25 sayfalık, özgün bir araştırma makalesi (term paper) yazmaları istenir ve bu makale, araştırma sorusunun netliği, kaynak kullanımındaki yetkinlik, analizin derinliği ve akademik yazım kurallarına uygunluk kriterlerine göre değerlendirilir. Celali İsyanları, Kadıların rolü, İstanbul'un iaşesi gibi somut örnek olaylar üzerinden tarih yazımındaki farklı yorumlar karşılaştırılır ve nihayetinde bu ders, öğrenciyi sadece bir tarih okuyucusu olmaktan çıkarıp, eleştirel düşünebilen, arşiv malzemesine hâkim ve akademik üretim yapabilen bir araştırmacı adayı haline getirmeyi amaçlar. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Anonim - Tevârîh-i Âl-i Osmân Âşıkpaşazâde - Tevârîh-i Âl-i Osmân Aziz Mahmud Hüdayi - Vakıât Gelibolulu Mustafa Âli - Künhü'l-Ahbâr Hasan Beyzâde - Hasan Beyzâde Tarihi Hezarfen Hüseyin Efendi - Tenkîhu't-Tevârîh Hoca Sâdeddin Efendi - Tâcü't-Tevârîh İbrahim Peçevî - Peçevî Tarihi İdris-i Bitlisî - Heşt Behişt Kâtip Çelebi - Fezleke Kâtip Çelebi - Tuhfetü'l-Kibar fî Esfâri'l-Bihâr Koçi Bey - Koçi Bey Risalesi Lütfi Paşa - Âsafnâme Mustafa Naîmâ - Târîh-i Naîmâ Mustafa Selânikî - Târîh-i Selânikî Nişancı Mehmed Paşa - Târih-i Nişancı Oruç Bey - Tevârîh-i Âl-i Osmân Silahdar Fındıklılı Mehmed Ağa - Silahdar Tarihi Solakzâde Mehmed Hemdemî - Solakzâde Tarihi Şehrizade Mehmed Said Efendi - Tarih-i Saîd Efendi Tâcîzâde Cafer Çelebi - Mahrûse-i İstanbul Fetihnâmesi Topçular Kâtibi Abdülkadir Efendi - Topçular Kâtibi Tarihi Tursun Bey - Târîh-i Ebü'l-Feth Uzunçarşılı İbrahim Hakkı - Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı Vecîhî Hüseyin Efendi - Târih-i Vecîhî Yazıcıoğlu Ali - Tevârîh-i Âl-i Osmân Yusuf Nâbî - Tuhfetü'l-Harameyn Zeyrekzâde Mehmed Emin Efendi - Cevâhirü'l-Menâkıb Zinkeisen, Johann Wilhelm - Geschichte des Osmanischen Reiches in Europa . ÇALIŞMA ESERLER . Ágoston, Gábor - Guns for the Sultan Military Power and the Weapons Industry in the Ottoman Empire Aksan, Virginia H - The Early Modern Ottomans Remapping the Empire (Ortak Editör) Artuk, İbrahim - Osmanlı Sikkeleri Tarihi Barkey, Karen - Bandits and Bureaucrats The Ottoman Route to State Centralization Busbecq, Ogier Ghiselin de - Turkish Letters Darling, Linda T - Revenue-Raising and Legitimacy in Early Ottoman History Douglass, Paul E - The Ottomans and the West The Early Modern World Faroqhi, Suraiya - Osmanlı Dünyasında Üretim, Ticaret ve Kentler Faroqhi, Suraiya - Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir? Faroqhi, Suraiya - The Ottoman Empire and the World Around It Fleischer, Cornell H - Bureaucrat and Intellectual in the Ottoman Empire The Historian Mustafa Âli Gibb, H A R - Islamic Society and the West Goffman, Daniel - The Ottoman Empire and Early Modern Europe Göçek, Fatma Müge - East Encounters West France and the Ottoman Empire in the Eighteenth Century Hathaway, Jane - The Arab Lands under Ottoman Rule 1516-1800 İnalcık, Halil - Fatih Devri Üzerinde Tetkikler ve Vesikalar İnalcık, Halil - Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600) İnalcık, Halil - Tanzimat ve Bulgar Meselesi İslamoglu-İnan, Huri - State and Peasant in the Ottoman Empire Agrarian Law and Peasant Society İslamoğlu, Huri - Osmanlı İmparatorluğu'nda Devlet ve Köylü Kafadar, Cemal - Between Two Worlds The Construction of the Ottoman State Kafadar, Cemal - İki Dünya Arasında Osmanlı Devletinin Kuruluşu Kunt, Metin - The Sultan's Servants The Transformation of Ottoman Provincial Government, 1550–1650 Kütükoğlu, Mübahat S - Osmanlı-İngiliz İktisâdî Münâsebetleri (1580-1838) Mantran, Robert - Istanbul dans la seconde moitié du XVIIe siècle Necipoğlu, Gülru - Architecture, Ceremonial, and Power The Topkapi Palace in the Fifteenth and Sixteenth Centuries Özbaran, Salih - Bir Osmanlı Kimliği Portekizli Bir Casus Olan Antonio'nun Kitabı Özbaran, Salih - Yemen'den Basra'ya Osmanlı Arşiv Belgelerinde Pamuk, Şevket - Osmanlı Ekonomisi ve Dünya Kapitalizmi Peirce, Leslie P - The Imperial Harem Women and Sovereignty in the Ottoman Empire Sahillioğlu, Halil - Kuruluş Yüzyıllarında Osmanlı Para Tarihi Sakaoğlu, Necdet - Osmanlı Türk Eğitim Tarihi Shaw, Stanford J - History of the Ottoman Empire and Modern Turkey Volume 1 Empire of the Gazis Tezcan, Baki - The Second Ottoman Empire Political and Social Transformation in the Early Modern World Woodhead, Christine - Süleyman the Magnificent and His Age The Ottoman Empire in the Early Modern World (Metin Kunt ile Editör) Zilfi, Madeline C - The Politics of Piety The Ottoman Ulema in the Postclassical Age (1600-1800) Zinkeisen, Johann Wilhelm - Geschichte des Osmanischen Reiches in Europa Zinkeisen, Johann Wilhelm - Osmanlı İmparatorluğu Tarihi . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |