EN
  • Anasayfa
  • TAR303 Osmanlı Tarihi (1453-1574) (2019 - 2020 / 5. Yarıyıl)
  • EN
TAR303 - Osmanlı Tarihi (1453-1574)
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Tarihi (1453-1574) TAR303 5 3 + 0 6,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Örgün ve Yüz-yüze
EBS Koordinatörü
Ders Veren Doç. Dr. Ahmet ÖNAL
Amaç

Bu derste öğrenciler, II. Mehmet’in İstanbul’u fethi (1453) ile başlayarak, klasik Osmanlı döneminin en parlak örneklerinden biri olan Kanuni Sultan Süleyman döneminin sonuna (1574) kadar uzanan siyasal ve toplumsal gelişmeleri kavrayacaklardır. Osmanlı’nın 15. ve 16. yüzyıllarda edindiği kurumsal yapılar, yönetim biçimleri ve bürokratik sistemler detaylı biçimde incelenecektir. Fetihler, savaş stratejileri ve diplomatik ilişkiler bağlamında Osmanlı askeri gücü analiz edilecektir. İstanbul’un fethi ve sonrasındaki imar faaliyetleri, kültürel dönüşüm süreçleriyle birlikte değerlendirilecektir. Osmanlı toplum yapısı, farklı etnik ve dini grupların ilişkileri bağlamında ele alınacaktır. Ekonomik sistem, vergi düzeni, ticaret yolları ve lonca faaliyetlerinin dönemin refah düzeyine etkileri tartışılacaktır. Kanuni Sultan Süleyman dönemindeki kültürel ve sanatsal gelişmeler (mimari, edebiyat, güzel sanatlar) incelenecektir. Hukuk alanındaki gelişmeler, örf ve âdet hukukundan Kanunnameler’e kadar uzanan süreç ile açıklanacaktır. Taşradan merkeze uzanan yönetim ilişkileri, sancak sistemi ve tımar düzeni detaylandırılacaktır. Osmanlı dış politikası, Venedik, Safevî ve Habsburglarla kurulan ilişkiler bağlamında değerlendirilecektir. İsyanlar, ayaklanmalar ve merkezi otoritenin bu tür muhalefetle baş etme yolları analiz edilecektir. Modern tarih yazıcılığı açısından kritik kaynaklar (osmanlı arşiv belgeleri, seyahatnameler, vakayinâmeler) değerlendirilecektir. Ders boyunca öğrencilerin, özgün kaynakları analiz edebilme ve tarihsel sorgulama yetenekleri geliştirilecektir. Osmanlı tarihiyle ilgili güncel akademik tartışmalar ve farklı yorum yaklaşımları tartışılacaktır. Bu ders, öğrencilere hem Osmanlı toplumunun temel dinamiklerini anlamaları hem de akademik düzeyde analiz yapma becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.

Ders İçeriği

II. Mehmed’in tahta çıkışı, İstanbul’un fethi öncesi hazırlıklar ve stratejiler. İstanbul’un Fethi (1453): Kuşatma süreci, surların yıkılması ve sonuçları. Fatih Dönemi’nde Balkanlar: Fetihler, yerleşim politikaları, Bizans sonrası yönetim. Fatih devri diğer siyasi gelişmeler, Çandarlı’nın tasfiyesi ve merkezi otorite. Fatih Sultan Mehmed’in şahsiyeti ve ölümü: Karakter analizi, sonrası siyasi dönüşümler. II. Bayezid dönemi siyasi olayları, iç politika ve dış ilişkiler. II. Bayezid dönemi gelişmeleri, babadan oğula siyasi ve toplumsal aktarım. Ara Sınav – kapsam: I–7. haftalar. II. Bayezid’in ölümü ve karakter portresi değerlendirmesi. Yavuz Sultan Selim dönemi Osmanlı–Safevî münasebetleri ve seferler. İslam birliğinin Osmanlı’ya geçişi, halifeliğin rolü ve Osmanlı’nın İslam dünyasındaki pozisyonu. Yavuz dönemi diğer gelişmeler, Selim’in ölümü ve politika değişimleri. Kanuni Dönemi ve Batı: Siyasi dengeler, Avrupa ile ilişkiler. Kanuni–Safevî ilişkileri ve diğer önemli sosyal/siyasi olaylar (1520–1574).

Ders Kaynakları İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Osmanlı Tarihi, Cilt 3/2: XVI Yüzyıl Ortasından XVII Yüzyıl Sonuna
J. W. Zinkeisen, Osmanlı İmparatorluğu Tarihi, I-VII, çev. Nilüfer Epçeli, İstanbul 2011
N. Jorga, Osmanlı İmparatorluğu Tarihi, I-V, çev. Nilüfer Epçeli, İstanbul 2005.
Mustafa Cezar-Midhat Sertoğlu vd., Mufassal Osmanlı Tarihi, I-VI, İstanbul 1958-1972
İsmail Hami Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, I-IV, İstanbul 1972
Halil İnalcık, Devlet-i ‘Aliyye, I-IV, İstanbul 2016.
Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600)
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 15 3 45
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 2 15 30
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 15 30
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 164
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 6,43
AKTS 6,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Fatih Sultan Mehmed’in saltanatının ilk yılları ve İstanbul’un fethi Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
2 İstanbul’un Fethi Akabinde Fatih Sultan Mehmed’in Siyasî ve Askerî Faaliyetleri Vaka Çalışması
3 İstanbul’un Fethi Akabinde Fatih Sultan Mehmed’in Siyasî ve Askerî Faaliyetler Seminer
4 Fatih'in İmparatorluğun Teşkilatlanmasına Dönük Faaliyetleri ve İstanbul’un İmarı Beyin Fırtınası
5 II. Bâyezid Devrinin Siyasî ve Askerî Faaliyetleri Vaka Çalışması
6 Yavuz Sultan Selim’in Taht Mücadelesi ve Safevîlerle Mücadele Küçük Grup Tartışması
7 Memlüklerle Mücadele, Yavuz Sultan Selim’in Diğer Faaliyetleri Küçük Grup Tartışması
8 Avrupa'da yeni gelişmeler, Ara Sınav
9 Kanunî Sultan Süleyman’ın Saltanatının İlk Yılları Grup Çalışması
10 Kanunî Sultan Süleyman Devrinde Avrupa'da Osmanlı-Habsburg Rekabeti
11 Kanunî Sultan Süleyman Devri Osmanlı-Safevî İlişkileri Sözlü
12 Kanunî Sultan Süleyman Devri Akdeniz ve Hint Okyanusu Politikaları Panel
13 Kanunî Sultan Süleyman’ın Son Yılları, Vefatı ve Şahsiyeti
14 II. Selim Devri Siyasî ve Askerî Faaliyetleri Benzetim
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, konuya dair şahsî bilgiye sahip olur.
Öğrenci, öğrendiklerini başkalarına öğretebilme birikimine sahip olur.
Öğrenci, konunun ana meselelerini öğrenir.
Öğrenci, öğrendiklerini, Türk ve dünya tarihi ile mukayese edebilir.
Öğrenci, konuya dair kaynak bilgisine sahip olur ve bu kaynaklara istinaden yeni bilgi üretebilir.
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, konuya dair şahsî bilgiye sahip olur. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci, öğrendiklerini başkalarına öğretebilme birikimine sahip olur. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci, konunun ana meselelerini öğrenir. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci, öğrendiklerini, Türk ve dünya tarihi ile mukayese edebilir. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci, konuya dair kaynak bilgisine sahip olur ve bu kaynaklara istinaden yeni bilgi üretebilir. - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -