Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Tarihi Coğrafya | TAR417 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TARIG MOHAMED NOUR ALI |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi TARIG MOHAMED NOUR ALI |
Amaç |
-Bu ders, öğrencilerin coğrafi olaylar ile tarihsel gelişmeler arasındaki karşılıklı ilişkiyi anlamalarını ve coğrafi etkenlerin tarihî olayların şekillenmesi ve yönlendirilmesindeki etkisini analiz etmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
- Öğrencilere bu derste; tarihî coğrafya kavramı, gelişimi ve diğer beşerî bilimlerle olan ilişkisi tanıtılmaktadır. Coğrafyanın tarihî olayları nasıl etkilediği ve tarihî süreçlerin coğrafi mekânlarla nasıl iç içe geçtiği üzerinde durulmaktadır. Dersin başında, öğrenciler coğrafya ile tarih arasındaki etkileşimi kavramsal olarak öğrenirler. Özellikle tarihî olayların mekânsal dağılımı, çevresel faktörlerin toplumsal ve siyasî süreçlere etkisi detaylı biçimde ele alınmaktadır. Bu bağlamda Nil, Dicle-Fırat, İndus gibi nehir havzalarının medeniyetlerin doğuşundaki rolü, dağlık alanların savunma stratejilerindeki önemi ve iklim değişimlerinin göç hareketlerine olan etkisi incelenmektedir. Ders kapsamında, tarihî coğrafya çalışmalarında kullanılan yazılı ve görsel kaynaklar, eski haritalar, seyahatnameler, seyyah notları ve arkeolojik bulgular öğrencilere tanıtılır. Tarihî haritaların okunması, yorumlanması ve coğrafî bilgi sistemleri (GIS) ile tarihî verilerin nasıl analiz edilebileceği uygulamalı örneklerle açıklanmaktadır. Bu yöntem, öğrencilere yalnızca geçmişi anlamayı değil, aynı zamanda farklı disiplinlerle çalışabilme yetisi kazandırmaktadır. Tarih boyunca insanlık tarihini etkileyen büyük göçler, ticaret yolları ve askerî seferler bu derste coğrafî temelli olarak incelenmektedir. İpek Yolu, Baharat Yolu gibi güzergâhların ekonomik ve kültürel etkileri anlatılmakta; bu yolların hangi coğrafi şartlarda oluştuğu ve zamanla nasıl değiştiği açıklanmaktadır. Aynı şekilde Haçlı Seferleri, İslam fetihleri, Moğol istilaları gibi büyük tarihî hareketlerin coğrafi analizleri yapılmaktadır. Dersin bir diğer önemli konusu, tarihî coğrafya perspektifinden şehirleşme süreçleridir. Tarihî şehirlerin kurulum yeri seçimi, su kaynaklarıyla ilişkisi, ulaşım ağları ve doğal afetlerden korunma stratejileri örnekler üzerinden değerlendirilir. Mezopotamya, Anadolu, Mısır, Akdeniz Havzası gibi tarihî coğrafî bölgeler bölgesel analizle işlenmektedir. Öğrencilere, çevresel değişimlerin (örneğin kuraklık, sel, deprem) tarihî süreçleri nasıl etkilediği, uygarlıkların yükselme ve çöküşlerinde coğrafyanın nasıl belirleyici rol oynadığı gösterilmektedir. Ayrıca, coğrafya ile din, kültür ve siyaset arasındaki ilişki ele alınarak; dinî merkezlerin coğrafî dağılımı ve kutsal mekânların seçimi gibi konular işlenmektedir. Dersin sonunda öğrenciler; coğrafyanın sadece fiziksel bir alan değil, tarihî olayların anlaşılması için temel bir analiz aracı olduğunu kavrar. Bu sayede öğrencilere, diğer tarih derslerinde ve akademik çalışmalarda kullanabilecekleri disiplinlerarası bir perspektif kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
Bîrûnî, el-Ḳānûnü’l-Mesʿûdî, Haydarâbâd 1954-56 Dionysius Periegetes. Description of the Known World. Translated by E.H. Bunbury. London: Macmillan, 1870. el-İdrîsî, Nüzhetü’l-Müştâḳ fî İḫtirâḳi’l-Âfâḳ. Eratosthenes. Geography: Fragments. Translated and edited by Duane W. Roller. Princeton: Princeton University Press, 2010 EVLİYÂ ÇELEBİ, (1935). Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi: Anadolu, Suriye, Hicaz. Maarif Vekâleti, Ankara. EVLİYÂ ÇELEBİ, (1935). Hamdullah Mustawfî, Nüzhetü’l-Kulûb Hamza el-İsfahânî, Târîḫu sinî mülûki’l-arż ve’l-enbiyâʾ Herodotus. The Histories. Translated by Aubrey de Sélincourt. London: Penguin Books, 2003. Ḥimyârî, İbn ʿAbdülmennâʿim. er-Ravżü’l-Miʿṭâr fî Haberü’l-Aḳṭâr; Ṣıfatu Cezîreti’l-Endelüs. Beyrut: Dârü Ṣâdır Hipparchus. Quoted in Ptolemy. Almagest. Translated by G.J. Toomer. Princeton: Princeton University Press, 1998. Ibn Jubayr, Riḥlat Ibn Jubayr, Dār al-Hilāl and Dār Bayrūt İbn Battûta, Rıhle İbn Fadlan, Rihle İbn Haldûn, The Muqaddima (trc. F. Rosenthal), London 1958 İbn Havkal, Suretü’l-Arz İbn Hurdâzbih, el-Mesâlik ve’l-memâlik İstahrî, Ebû İshak İbrâhim b. Muhammed el-Farisi, Mesâlikü’l-memâlik. nşr. M. J. de Goeje. Leiden: E.J. Brill, 1927. Kâtib Çelebi, Cihannümâ, İstanbul 1145 H Kazvînî, Ebû Yahyâ Zekeriyyâ b. Muhammed b. Mahmûd. Âsârü’l-bilâd ve ahbârü’l-ʿibâd. Beyrut: Dâru Sâdır, 3. Basım, 2011. Makdisî, Aḥsenü’t-teḳāsîm Mes‘ûdî, Ebü’l-Hasan Ali b. Hüseyin, et-Tenbîh ve’l-İşrâf, Kahire 1938. Mes‘ûdî, Mürûcü’ẕ-ẕeheb Nâṣır-ı Ḫusrev. Sefernâme Pausanias. Yunanistan’ın Tasviri Pîrî Reis, Kitâb-ı Bahriye Pomponius Mela. Description of the World (Dünyanın Tasviri) Ptolemy. Geography (Coğrafya) Sipâhîzâde Mehmed, Muhammed b. Ali el-Butsevî, Evdahu’l-mesâlik ilâ maʿrifeti’l-büldân ve’l- memâlik. Strabo. Geography (Coğrafya) Taberî, Ebü’l-Fazl, Târîḫ Yâkût el-Hamevî, Mu‘cemü’l-Büldân |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
20
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
20
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
30
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
30
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 13 | 39 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tarihî Coğrafyaya Giriş: Kavramlar ve Temeller | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Tarihî Coğrafyanın Ortaya Çıkışı ve Gelişimi | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Tarihî Coğrafya ile Coğrafya Tarihi Arasındaki Fark | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Tarihî Coğrafya Çalışmalarında Kullanılan Kaynaklar | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Uygarlıkların Doğuşunda Coğrafi Etkenlerin Rolü | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Tarihî Göçler ve Coğrafi Nedenleri | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Ticaret ve Antik Yolların Tarihî Coğrafyası | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Tarihî Haritaların Analizi | Ders Tartışmalı Ders |
10 | İslam Fetihlerinin Coğrafi Açıdan İncelenmesi | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Coğrafi Keşifler ve Küresel Etkileri | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Akdeniz’in Tarihî Coğrafyası | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Siyasi ve Coğrafi Sınırların Tarihî Evrimi | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Çevresel Değişimler ve Uygarlıkların Çök | Ders Tartışmalı Ders |
15 | Vaka Çalışmaları ve Uygulamalı Analizler | Ders Tartışmalı Ders |
16 | Final Sınavı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, tarihî coğrafyanın temel kavramlarını ve gelişimini açıklar | Ödev / Proje Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, tarihî olaylarda coğrafi etkenlerin rolünü analiz eder. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, tarihî haritaları yorumlayarak mekânsal değişimleri değerlendirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, tarihî süreçlerde nüfus hareketlerini coğrafi bakış açısıyla inceler. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, tarihî coğrafya verilerini güncel coğrafi bilgi sistemleri ile ilişkilendirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, tarihî coğrafyanın temel kavramlarını ve gelişimini açıklar | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
Öğrenci, tarihî olaylarda coğrafi etkenlerin rolünü analiz eder. | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | ;
Öğrenci, tarihî haritaları yorumlayarak mekânsal değişimleri değerlendirir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | ;
Öğrenci, tarihî süreçlerde nüfus hareketlerini coğrafi bakış açısıyla inceler. | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | ;
Öğrenci, tarihî coğrafya verilerini güncel coğrafi bilgi sistemleri ile ilişkilendirir. | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | ;
Ortalama Değer | 3,8 | 4,6 | 4,2 | 4 | 3,8 | 4,4 | 4,2 | 4,2 | 4,4 | 4,6 | 3,6 | 4 | 4,2 | 3,8 |