Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Tarihi Coğrafya | TAR417 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TARIG MOHAMED NOUR ALI |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi TARIG MOHAMED NOUR ALI |
Amaç |
-Bu ders, öğrencilerin coğrafi olaylar ile tarihsel gelişmeler arasındaki karşılıklı ilişkiyi anlamalarını ve coğrafi etkenlerin tarihî olayların şekillenmesi ve yönlendirilmesindeki etkisini analiz etmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
- Öğrencilere bu derste; tarihî coğrafya kavramı, gelişimi ve diğer beşerî bilimlerle olan ilişkisi tanıtılmaktadır. Coğrafyanın tarihî olayları nasıl etkilediği ve tarihî süreçlerin coğrafi mekânlarla nasıl iç içe geçtiği üzerinde durulmaktadır. Dersin başında, öğrenciler coğrafya ile tarih arasındaki etkileşimi kavramsal olarak öğrenirler. Özellikle tarihî olayların mekânsal dağılımı, çevresel faktörlerin toplumsal ve siyasî süreçlere etkisi detaylı biçimde ele alınmaktadır. Bu bağlamda Nil, Dicle-Fırat, İndus gibi nehir havzalarının medeniyetlerin doğuşundaki rolü, dağlık alanların savunma stratejilerindeki önemi ve iklim değişimlerinin göç hareketlerine olan etkisi incelenmektedir. Ders kapsamında, tarihî coğrafya çalışmalarında kullanılan yazılı ve görsel kaynaklar, eski haritalar, seyahatnameler, seyyah notları ve arkeolojik bulgular öğrencilere tanıtılır. Tarihî haritaların okunması, yorumlanması ve coğrafî bilgi sistemleri (GIS) ile tarihî verilerin nasıl analiz edilebileceği uygulamalı örneklerle açıklanmaktadır. Bu yöntem, öğrencilere yalnızca geçmişi anlamayı değil, aynı zamanda farklı disiplinlerle çalışabilme yetisi kazandırmaktadır. Tarih boyunca insanlık tarihini etkileyen büyük göçler, ticaret yolları ve askerî seferler bu derste coğrafî temelli olarak incelenmektedir. İpek Yolu, Baharat Yolu gibi güzergâhların ekonomik ve kültürel etkileri anlatılmakta; bu yolların hangi coğrafi şartlarda oluştuğu ve zamanla nasıl değiştiği açıklanmaktadır. Aynı şekilde Haçlı Seferleri, İslam fetihleri, Moğol istilaları gibi büyük tarihî hareketlerin coğrafi analizleri yapılmaktadır. Dersin bir diğer önemli konusu, tarihî coğrafya perspektifinden şehirleşme süreçleridir. Tarihî şehirlerin kurulum yeri seçimi, su kaynaklarıyla ilişkisi, ulaşım ağları ve doğal afetlerden korunma stratejileri örnekler üzerinden değerlendirilir. Mezopotamya, Anadolu, Mısır, Akdeniz Havzası gibi tarihî coğrafî bölgeler bölgesel analizle işlenmektedir. Öğrencilere, çevresel değişimlerin (örneğin kuraklık, sel, deprem) tarihî süreçleri nasıl etkilediği, uygarlıkların yükselme ve çöküşlerinde coğrafyanın nasıl belirleyici rol oynadığı gösterilmektedir. Ayrıca, coğrafya ile din, kültür ve siyaset arasındaki ilişki ele alınarak; dinî merkezlerin coğrafî dağılımı ve kutsal mekânların seçimi gibi konular işlenmektedir. Dersin sonunda öğrenciler; coğrafyanın sadece fiziksel bir alan değil, tarihî olayların anlaşılması için temel bir analiz aracı olduğunu kavrar. Bu sayede öğrencilere, diğer tarih derslerinde ve akademik çalışmalarda kullanabilecekleri disiplinlerarası bir perspektif kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
20
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
20
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
30
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
30
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 13 | 39 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tarihî Coğrafyaya Giriş: Kavramlar ve Temelle | Ders |
2 | Devletlerin Fetih Politikasında Coğrafi Bölgelerin Oynadığı Rol | Ders |
3 | Antik Çağdan Başlayarak Osmanlı Dönemine Kadar Kullanılan Yolların Bölgesel Olarak İncelenmesi; Devletlerin Büyümesinde Coğrafi Konumunun Önemi, Bölgelerin ve Ülkelerin Tarihsel Coğrafya Adları; Çeşitli Dillerde Kullanımları ve Bu Bölge ve Ülkelerin Günümüzdeki Adları | Ders |
4 | MÖ. II. Binyılda Anadolu Bölgeleri ve şehirleri; İnandıktepe ve Hattuşa(ş) | Ders |
5 | MÖ. II. Binyılda Anadolu şehirleri; Alacahöyük, Sapinuva, Sarissa, Alişar | Ders |
6 | MÖ. I. Binyıl Anadolu Bölge ve Kentleri; Geç Hitit Şehir Devletleri, Frig Krallığı | Ders |
7 | Urartu Krallığı ve Lydia Krallığı | Ders |
8 | Thrakia, Bithynia ve Mysia | Ders |
8 | Thrakia, Bithynia ve Mysia | Ders |
10 | Troas, Aiolis ve İonia | Ders |
11 | Karia, Lykia ve Lydia | Ders |
12 | Phrygia, Galatia, Paphlagonia | Ders |
13 | Pamphylia, Pisidia ve Kilikia | Ders |
14 | Lykaonia, İsauria ve Kappadokia | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |