Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Cumhuriyet Dönemi Sosyo-Kültürel Tarihi | TAR433 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Selma GÖKTÜRK ÇETİNKAYA |
Ders Veren | Doç. Dr. Selma GÖKTÜRK ÇETİNKAYA |
Amaç |
Türkiye Cumhuriyeti'nin sosyal, kültürel, eğitsel, ekonomik, sanat, spor, toplumsal gelişmeler gibi konularda geçirdiği süreçleri öğrenir. |
Ders İçeriği |
Türkiye Cumhuriyeti, İstiklal Harbi’nin yaşandığı günlerden başlayarak Türk milletinin gelişmesi için var gücüyle çalışmış, Osmanlı’dan devralınan kurumlar vasıtasıyla sosyo-kültürel hareketliliği arttırarak devam ettirmiştir. Bu konuda Cumhuriyet’in ilanıyla beraber başlayan inkılapların katkısının önemi kabul edilmelidir. Özellikle kadınlara verilen haklar, Medeni Kanun’un kabulü, Soyadı, Kılık Kıyafet İnkılapları ile sosyal alanda iyileşmeler yaşanırken açılan okulların gün geçtikçe artması, ilkokulun zorunlu hale gelmesi, Üniversite Reformunun sağlanması, Harp İnkılabının kabulü ile eğitim alanında büyük başarı sağlanmıştır. Modernleşmenin tesiri ile özellikle Batı yanlısı yaşam kurallarının gündelik hayata entegre edilmesi, kimi zaman toplumsal tepkileri doğursa da peyderpey uygulamaya geçilmiştir. Müzik, resim, heykel, mimari, tiyatro, sinema alanlarında yine Osmanlı’da inşa edilen yapının üzerine yenilerinin eklenmesi, eğitim konusunda yurt dışı ile bağlantılı bir hareketliliğin oluşması Türkiye’nin sanat alanındaki gelişmişliğine büyük katkı sağlamıştır. Devlet eliyle açılan fabrikalar, özel sektöre 1930’lu yıllar itibariyle sunulan destekler, ekonomik yönden Türkiye’yi hem üreten hem de çalışan gücü çoğaltan bir yere taşımıştır. Yine sportif faaliyetler Osmanlı Devleti’ndeki mevcut yapılanmaların üzerine eklenmiş, sporun her türünde yurt içinde ve yurt dışında büyük başarılar sağlanmıştır. Devlet eliyle sanatın her alanına, sportif faaliyetlere eğitimler yönüyle ve maddi açıdan yardımlar sağlanmış ve yeni sporcuların, sanatçıların yetişmesi gerçekleştirilmiştir. Modernleşen Türkiye’nin bir yandan da geleneklerine bağlılığının devam ettirmek istemesi, halkın kültürel ögelerini koruma altına almasını da beraberinde getirmiştir. “İnsanı yaşat ki devlet yaşasın” ilkesini Şeyh Edebali’den beri devam ettiren Türkiye’nin Osmanlı’dan devralınan toplumsal, sosyal ve kültürel yönleriyle devam ettirmesi büyük başarı olarak görülmelidir. |
Ders Kaynakları |
Seda Bayındır Uluskan, Atatürk'ün Sosyal ve Kültürel Politikaları, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2017.
Murat Bardakçı, Atatürk'ün Mutfağı, Turkuvaz Kitap, İstanbul 2022. Ayşe Yanardağ, Atatürk Devrimleri ve Diyanet İşleri Başkanlığı (1924-1938), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2018. Özdemir Nutku, Atatürk ve Cumhuriyet Tiyatrosu, Kaynak Yayınları, İstanbul 2018. Tuğba Belenli, Türklerde Sosyal Devlet ve Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nde Uygulanan Sosyal Politikalar, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2017. Efdal As, Cumhuriyeti Döneminde Ulaşım Politikaları, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2013. Nasrullah Uzman, Türkiye'nin Mülteci ve Muhacir Politikaları (1923-1947), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2018. Niyazi Altunya, Türkiye'de Eğitimin Son 100 Yılı, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul 2023. Önder Deniz, Demokrat Parti Dönemi Basında Sosyal Politika, Kriter Yayınları, İstanbul 2017. Ali Erken, Amerika ve Modern Türkiye'nin Oluşumu, Vakıfbank Kültür Yayınları, İstanbul 2020. Murat Turan, Modern Türkiye’de Siyasal ve Toplumsal Çalışmalar (1923-1950), Libra Kitap, İstanbul 2020. Zafer Toprak, Türkiye'de Yeni Hayat İnkılap ve Travma 1908-1928, Doğan Kitap, İstanbul 2019. Selma Göktürk Çetinkaya, "Atatürk Döneminde Çocuk Suçluluğunu Önlemeye Yönelik Bir Girişim: Çocukları Kurtarma Yurdu", 10. Uluslararası Atatürk Kongresi (8-9 Kasım 2023) Bildiri Kitapları, c. 3, ss. 2363-2391, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2024. Selma Göktürk Çetinkaya, "Demokrat Parti ve Türkiye Jokey Kulübü", XIX. Türk Tarih Kongresi (3-7 Ekim 2022) Bildiri Kitapları, c. 7, ss.955-989, TTK Yayınları, Ankara 2024. Selma (Göktürk) Çetinkaya, "İkinci Dünya Savaşı Yılları Politikalarının Halk Üzerindeki Etkileri Köy Enstitüleri Uygulaması Örneği", Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi , sa.49, 2015. Selma Göktürk Çetinkaya, "Refik Halit Karay’ın Anlatımında Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Yemek Kültürü", Aydın Gastronomy , cilt.4, sa.1, ss.55-62, 2020. Selma Göktürk Çetinkaya, "Türk El Sanatları Tanıtma Derneği ve Faaliyetleri (1953-1960)", Milli Kültür Araştırmaları Dergisi , cilt.4, sa.1, ss.101-113, 2020. Salih Akkaş, Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi Kültür Ve Müzik Politikaları (1923-2000), Son Çağ Yayınları, Ankara 2023. Nadir Yurtoğlu, Demokrat Parti Dönemi Tarım Politikaları ve Siyasi, Sosyal, Ekonomik Hayata Tesirleri (1950-1960), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2017. Kudret Emiroğlu, Gündelik Hayatımızın Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2021. Sevilay Özer, Demokrat Parti'nin Köy ve Köylü Politikaları, Berikan Yayınevi, Ankara 2013. İlbeyi Özer, Demokrat Parti Dönemi Siyasi ve Sosyal Hayat, İskenderiye Kitap, İstanbul 2015. Cihan Aktaş, Tanzimat'tan Günümüze Kılık Kıyafet ver İktidar, Nehir Yayınları, İstanbul 1989. Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, Pegem Akademi Yayıncılık, İstanbul 2010. Emel Doğramacı, Atatürk'ten Günümüze Sosyal Değişmede Türk Kadını, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 1993. Doğan Duman, Türkiye'de İslamcılık, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir 1999. H. Bayram Kaçmazoğlu, Demokrat Parti Dönemi Toplumsal Tartışmaları, Birey Yayıncılık, İstanbul 1998. Leyla Kaplan, Cemiyetler ve Siyasi Teşkilatlarda Türk Kadını 1908-1960, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 1998. Hıfzı Topuz, 100 Soruda Türk Basın Tarihi, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1973. Şaziye Karlıklı, Defne Tozan, Cumhuriyet Kıyafetleri, GSD Yayınları, İstanbul 1998. Bengü Aydın Dikmen, İnkılabı Nakşedecek Resimler, Tek Parti Döneminde Resim ve Siyaset, İletişim Yayınları, İstanbul 2023. Aylin Tekiner, Atatürk Heykelleri: Kült, Estetik, Siyaset, İletişim Yayınları, İstanbul 2010. Sezer Tansuğ, Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul 1996. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 50 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
40
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
60
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 13 | 3 | 39 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Atatürk Döneminde Sosyo-Kültürel Dinamikler | |
2 | Atatürk Döneminde Eğitim, Sağlık, Sanat | |
3 | II. Dünya Savaşı döneminde ekonomik sıkıntılar | |
4 | II. Dünya Savaşı Döneminin Sosyo-Kültürel Gelişmeleri | |
5 | Demokrat Parti Döneminde Sosyal Gelişmeler | |
6 | Demokrat Parti Döneminde Eğitim, Sağlık, Sanat, Ekonomi | |
7 | Askeri Vesayet Döneminde Sosyal Hayat | |
8 | Ara Sınav | Ders |
8 | 1961 Anayasası ve Sosyal Hayata Etkisi | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
9 | 1961-1971 arası dönemde sosyal ve kültürel yaşam | |
10 | 1971-1980 arasında yaşanan sosyal gelişmeler | |
11 | 1980 ve sosyo-kültürel yapıya etkisi | |
12 | 1980-1990 arasında sosyal hayatın dinamikleri | |
14 | 1990'lı yıllarda Türkiye’de sosyo-kültürel gelişmeler | Ders |
15 | 1990'lı yıllarda Türkiye'de eğitim, sağlık, ekonomi | Ders |
16 | Yarı Yıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türkiye Cumhuriyeti'nin Osmanlı Devleti'nden miras aldığı sosyal, kültürel, eğitsel, sanatsal ve ekonomik alanlardaki mirasını öğrenir. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türkiye’nin kültürel ve eğitim alanında geçirdiği evreleri öğrenir. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türkiye’nin sanat alanındaki gelişmişliğini öğrenir. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türkiye’nin spor ve ekonomik gelişmeleri hakkında bilgi sahibi olur. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türkiye’de geleneklerin (düğünler, yemekler, masallar, türküler, kıyafetler) devamlılığını ve sürdürülebilirliğini öğrenir. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye Cumhuriyeti'nin Osmanlı Devleti'nden miras aldığı sosyal, kültürel, eğitsel, sanatsal ve ekonomik alanlardaki mirasını öğrenir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | ;
Türkiye’nin kültürel ve eğitim alanında geçirdiği evreleri öğrenir. | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | ;
Türkiye’nin sanat alanındaki gelişmişliğini öğrenir. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
Türkiye’nin spor ve ekonomik gelişmeleri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | ;
Türkiye’de geleneklerin (düğünler, yemekler, masallar, türküler, kıyafetler) devamlılığını ve sürdürülebilirliğini öğrenir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4,4 | 4,4 | 4,2 | 4 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 3,8 | 3,8 | 4 | 4,4 |