EN
  • Anasayfa
  • TAR484 Yerel Tarih Araştırmaları (2024 - 2025 / 8. Yarıyıl)
  • EN
TAR484 - Yerel Tarih Araştırmaları
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yerel Tarih Araştırmaları TAR484 8 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Halim DEMİRYÜREK
Ders Veren Prof. Dr. Halim DEMİRYÜREK
Amaç

Bu dersin amacı, öğrencilerin yerel tarih araştırmalarının yöntem ve tekniklerini öğrenerek, belirli bir bölgenin tarihî gelişimini derinlemesine inceleyebilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, arşiv belgeleri, sözlü tarih ve saha çalışması gibi kaynakları kullanarak özgün tarihî veriler toplayıp analiz etmeyi öğreneceklerdir. Ayrıca, yerel tarih bilincini geliştirerek, bölgesel kimlik ve kültürün tarih içindeki yerini kavramaları hedeflenir.

Ders İçeriği

Bu ders, yerel tarih araştırmalarının önemi ve tarih bilimine katkılarını tanıtmakla başlar. Yerel tarih kavramı ve yerel tarihçilik biliminin temel özellikleri açıklanır. Ders kapsamında bölgesel tarih ile genel tarih arasındaki ilişki ele alınır. Yerel tarih araştırmalarında kullanılan temel kaynak türleri tanıtılır. Arşiv belgeleri, resmi kayıtlar ve nüfus defterleri incelenir. Sözlü tarih yöntemlerinin yerel tarih çalışmaları için önemi üzerinde durulur. Saha araştırması yapma teknikleri ve gözlem yöntemleri öğretilir. Yerel tarih çalışmasında etnografik yaklaşımlar anlatılır. Dönemsel olarak yerel tarih yazımının Türkiye’deki gelişimi incelenir. Osmanlı döneminden Cumhuriyet dönemine kadar yerel tarih kaynaklarının çeşitliliği ele alınır. Yerel tarih çalışmasında kullanılabilecek harita ve coğrafi bilgiler tanıtılır. Yerel arşivlerin yapısı, içerikleri ve erişim yöntemleri öğretilir. Ders süresince yerel tarih araştırmalarında karşılaşılan zorluklar ve çözümleri tartışılır. Yerel tarih yazımında kaynak eleştirisi yöntemleri üzerinde durulur. Sözlü tarih görüşmelerinin planlanması, kaydedilmesi ve analiz edilmesi anlatılır. Öğrencilere yerel tarih çalışmaları için röportaj teknikleri öğretilir. Yerel tarih araştırmalarında etik kuralların önemi vurgulanır. Araştırma projelerinde doğru veri toplama ve kayıt tutma teknikleri aktarılır. Yerel tarih çalışmaları için kullanılabilecek dijital kaynaklar tanıtılır. Ders kapsamında Türkiye’nin farklı bölgelerinden yerel tarih araştırması örnekleri incelenir. Öğrenciler kendi seçtikleri bir yerel alan üzerine araştırma yapmaya teşvik edilir. Yerel tarih araştırmalarında kullanılan bibliyografya oluşturma yöntemleri anlatılır. Ders boyunca çeşitli yerel tarih makaleleri ve monograflar okunur ve tartışılır. Yazılı kaynakların yanı sıra mimari eserler, mezar taşları ve anıtlar da yerel tarih verisi olarak değerlendirilir. Yerel tarih araştırmalarında fotoğraf, gazete ve dergi gibi matbu kaynakların kullanımı öğretilir. Bölgesel müzeler ve kültür merkezlerinin yerel tarih açısından önemi açıklanır. Ders, yerel tarih çalışmalarının bölgesel kimlik ve kültür üzerindeki etkilerini tartışır. Yerel tarih araştırmalarının toplumsal hafızanın korunmasındaki rolü üzerinde durulur. Tarihsel olayların yerel düzeyde nasıl algılandığı ve yorumlandığına ilişkin örnekler verilir. Yerel tarih yazımında dil ve anlatım teknikleri öğretilir. Öğrencilerden saha çalışmalarını rapor haline getirmeleri istenir. Araştırma sonuçlarının sunumu ve bilimsel yazım kuralları anlatılır. Yerel tarih alanında yapılmış önemli akademik çalışmalar tanıtılır. Bölgesel tarih konferansları ve sempozyumları takip edilerek katılım önerilir. Yerel tarih projeleri için finansman kaynakları ve başvuru yöntemleri öğretilir. Dijital ortamda yerel tarih arşivlerinin oluşturulması ve kullanımı tartışılır. Dersin uygulamalı kısmında saha gezileri ve yerel kaynak ziyaretleri düzenlenir. Öğrenciler, yerel tarih araştırmaları kapsamında çeşitli veri toplama yöntemlerini uygularlar. Ders sonunda öğrencilerin yerel tarih konusunda eleştirel düşünme ve analiz yapma becerileri gelişir. Genel olarak ders, öğrencilerin kendi bölgelerinin tarihini derinlemesine inceleyerek tarih bilimine katkıda bulunmalarını hedefler.

Ders Kaynakları ÇALIŞMA ESERLER
Ali Yıldırım – Tarih Araştırmalarında Yöntem
Alistair Thomson – Moving Stories: Migration and Oral History
Ayşe Gül Altınay – Sözlü Tarih ve Toplumsal Bellek
Barbara Tuchman – Practicing History
Cahit Telci – Arşiv Belgeleriyle Yerel Tarih Okumaları
Carol Kammen – On Doing Local History
Cem Emrence – Osmanlı’da Mahalle ve Kimlik
Cemal Kafadar – Tarih ve Toplum
David E. Kyvig & Myron A. Marty – Nearby History: Exploring the Past Around You
Dipesh Chakrabarty – Provincializing Europe
Doğan Avcıoğlu – Türkiye’nin Düzeni
Elizabeth Tonkin – Narrating Our Pasts
Enver Konukçu – Mahalle: Osmanlı’da Toplumsal Yapı ve Yerel Kimlik
Eric Hobsbawm – The Invention of Tradition
Feyza Çoruhlu – Yerel Kültürlerin İzinde
Fikret Sarıcaoğlu – Osmanlı'da Arşiv ve Yerel Kayıtlar
Graham Smith – Doing Oral History
Halil Berktay – Tarih ve Toplum Yazıları
Halil İnalcık – Osmanlı’da Toplum ve Ekonomi
Hamit Pehlivanlı – Yerel Tarih ve Araştırma Yöntemleri
Hikmet Özdemir – Yerelden Küresele Tarih
Hülya Canbakal – Osmanlı’da Toplumsal Tarih
İbrahim Ethem Atnur – Yerel Tarihin Kaynakları
Kemal Karpat – Osmanlı’dan Günümüze Kimlik ve Siyaset
Ludmilla Jordanova – History in Practice
M. Metin Hülagü – Yerel Tarih Yazımı Üzerine
Martha Howell & Walter Prevenier – From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods
Mehmet Yavuz Erler – Yerel Tarih Araştırmaları
Murat Çulcu – Anadolu’nun Yerel Tarihi
Mustafa Akdağ – Türkiye’nin İktisadi ve İçtimai Tarihi
Osman Köse – Tarihi Belgeler Işığında Yerel Tarih
Ömer Turan – Sözlü Tarih ve Anlatı
Robert Perks & Alistair Thomson – The Oral History Reader
Simon Gunn – History and Cultural Theory
Süleyman Beyoğlu – Osmanlı Yerel İdareleri
Taha Toros – Adana Basın Tarihi ve Yerel Kültür
Thomas Cauvin – Public History: A Textbook of Practice
Yılmaz Kurt – Osmanlı’da Kırsal Hayat
Yusuf Halaçoğlu – Osmanlı'da Etnik Yapı
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
50
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 14 2 28
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 12 1 12
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 127
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,98
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Öğrencilere yerel tarih dersinin Konusu Amacı ve Sınırları Hakkında Bilgi verilmesi, Yerel tarihin tanımı Ders
2 Yerel Tarih alanında yapılan araştırmaların tanıtılması, bir literatür denemesi Ders
3 Tarihin alanı üzerinde bir gezinti makro alanlardan yanı başımızdaki tarihe yerel tarihin boyutları Ders
4 Türkiye’de ve dünya’da yerel tarih çalışmalarının tarihçesi Ders
5 Yerel tarihin izlerinin peşinde ve öykü anlatma; tarihsel izleri bulmak, tarihsel izlerin kullanımı, becerilerin edinilmesi, algıların keskinleştirilmesi Ders
6 Yerel tarih araştırmalarında kaynak sorunu yayınlanmış belgeler, kitaplar ve makaleler, yüksek lisans doktora tezleri, gazeteler, resmi belgeler, ephemera, ticaretle ilgili tarihçeler, şehir rehberleri, haritalar Ders
7 Yayınlanmamış belgeler arşivler ve yazma koleksiyonları, yayınlanmamış kayıtların bulunması ve kullanılması, nüfus sayımı kayıtları, yerel kayıtlar Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Fotoğraf ve yerel tarih, fotoğrafı okumak ve yorumlamak, yanı başımızdaki görsel malzeme kaynağı Ders
10 Sözlü tarih çalışmaları ve yerel tarih; Yaşam öykülerinden yerel tarihe, tarihin yaşayan tanıkları Ders
11 Yerel tarih ve halkbilim, giyim kuşam-geleneksel mutfak kültürü, geleneksel sporlar, etnomüzikoloji, yöresel müzik ve halkoyunları, etnobotanik, gelenek ve görenekler, geleneksel el sanatları, halk edebiyatı, yerel tarih ve dil bilim Ders
12 Tarihi kent dokularının yaşatılması ve geliştirilmesi, yerel tarih ve kent tarihi müzelerine doğru Ders
13 Yerel tarihin bir öğretim yaklaşımı olarak tarih derslerinde kullanımı Ders
14 Bir yerel tarih çalışması hazırlama programı denemesi. Ders
15 Dünyadaki Meşhur Yerel Tarihçiler Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, yerel tarih kavramını tanımlar ve genel tarih içerisindeki yerini analiz eder. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, arşiv belgeleri, sözlü tarih ve saha çalışmaları gibi yerel tarih araştırma yöntemlerini etkin biçimde uygular. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, seçtiği bir bölgenin tarihî gelişimini belgeler ve kaynaklarla destekleyerek ortaya koyar. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, yerel tarih çalışmaları sırasında karşılaştığı verileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, yerel tarih bilgisini toplumsal hafıza, kimlik ve kültürel miras bağlamında yorumlayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, yerel tarih kavramını tanımlar ve genel tarih içerisindeki yerini analiz eder. 3 4 5 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Öğrenci, arşiv belgeleri, sözlü tarih ve saha çalışmaları gibi yerel tarih araştırma yöntemlerini etkin biçimde uygular. 4 3 4 3 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Öğrenci, seçtiği bir bölgenin tarihî gelişimini belgeler ve kaynaklarla destekleyerek ortaya koyar. 4 5 4 5 3 4 3 4 3 4 5 4 5 4
Öğrenci, yerel tarih çalışmaları sırasında karşılaştığı verileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 5 4 5 4 5 4 3 4 5 4 3 4 5 4
Öğrenci, yerel tarih bilgisini toplumsal hafıza, kimlik ve kültürel miras bağlamında yorumlayabilir. 3 4 5 4 3 4 3 4 3 4 5 4 5 4
Ortalama Değer 3,8 4 4,6 3,8 3,8 4 3,4 4 3,8 4 4,2 4 4,6 4