Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ortaçağ Tarihi Kaynakları | TAR386 | 6 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK |
Amaç |
Bu dersin temel amacı, Ortaçağ tarih yazımında kullanılan birincil ve ikincil kaynak türlerini tanıtmak, bu kaynakların içeriklerini tarihî bağlam içinde yorumlayabilen, eleştirel bakış geliştirebilen bireyler yetiştirmektir. Öğrencilere kronikler (umumi ve bölgesel tarih kaynakları,) tabakat kitapları, vakayinameler, rihleler/seyahatnameler, coğrafya kitapları, bilim tarihi kaynakları (tıp, astronomi, kimya, fizik, astronomi, zooloji, ziraat vd.) gibi çeşitli kaynak türlerinin tanıtılması ve bu metinlerin tarihsel veriye dönüştürülme yöntemlerinin öğretilmesi hedeflenir. Ayrıca öğrencilerin Ortaçağ’a dair tarihsel araştırma yapabilmeleri için gerekli olan metin okuma, çözümleme, karşılaştırma ve değerlendirme becerilerini edinmeleri amaçlanmaktadır. Ders, öğrencileri farklı dil, kültür ve coğrafyalardan gelen kaynakları anlayabilecek düzeyde disiplinler arası yaklaşımlarla tanıştırırken; bilimsel araştırma yöntemleri, etik kurallar ve akademik sunum becerilerini de geliştirmeyi hedefler. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Ortaçağ tarih yazımında kullanılan birincil ve ikincil kaynak türlerini sistematik olarak tanıtarak öğrencilerin tarihî metinleri tarihî bağlamları içinde eleştirel ve disiplinlerarası bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerini amaçlamaktadır. Ders kapsamında genel ve bölgesel kronikler, tabakat kitapları, vakayinameler, rihleler/seyahatnameler, coğrafya ve kozmografya eserleri ile bilim tarihi kaynakları (tıp, astronomi, kimya, fizik, zooloji, ziraat, felsefe, hukuk, dinî ilimler vb.) ayrıntılı olarak incelenecek, bu kaynakların üretildiği farklı dil, kültür ve coğrafyalardaki tarihsel bağlamları ele alınacaktır. Tıp alanında İbn Sînâ, Râzî ve İbn Nefis; coğrafya ve seyahatnamelerde İbn Havkal, İbn Battûta ve el-İdrîsî; tarih ve sosyolojide İbnü’l-Esîr, İbn Haldûn ve Taberî; felsefe ve mantıkta Farabî, Gazâlî ve İbn Rüşd; edebiyat ve kültürde Kutrub, Ahfeş, Sibeveyh ve Cahiz; fizik ve doğa bilimlerinde İbn el-Heysem, El-Birûnî ve İbn Sina gibi önemli şahsiyetlerin eserleri üzerinden metin çözümleme, karşılaştırma ve kaynak eleştirisi teknikleri uygulamalı olarak gösterilecektir. Ayrıca öğrenciler, tarihî araştırmalar için gerekli olan akademik yöntemler, etik kurallar ve sunum becerileri konusunda da donanım kazanacak, böylece Ortaçağ tarihine dair zengin ve çok disiplinli bir kaynak repertuarını kullanarak tarihî veriyi bilimsel bir titizlikle yorumlama yetkinliği geliştireceklerdir. |
Ders Kaynakları |
İbn Sînâ - El-Kânûn fi’t-Tıbb
Râzî - El-Hâvî fi’t-Tıbb İbn Cülcül - Tabakatü’l-Atibba İbn Ebi Useybia - Uyunul Enba fi Tabakatil Atibba İbn Havkal - Sûretü’l-Arz İbn Battûta - Rihla el-İdrîsî - Nüzhetü'l-Müştak İbnü’l-Esîr - El-Kâmil fi’t-Tarih İbn Haldûn - El-Mukaddime el-Birûnî - Kitâb el-Hind Kıfti - İhbarü’l-Ulema Taberî - Tarihü’l-Taberî İbn Nedîm - El-Fihrist Carl Brockelmann - GAL (Geschichte der Arabischen Litteratur) Wolfdietrich Fischer - GAP (Grundriß der arabischen Philologie) Fuat Sezgin - GAS (Geschichte des Arabischen Schrifttums) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 15 |
Ödev (Sunum) | 15 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kavram olarak Ortaçağ | Ders |
2 | Ortaçağ Türk tarihi | Ders |
3 | Ortaçağ tarih yazımı | Ders |
4 | Ortaçağ tarihinin Arapça kaynakları | Ders |
5 | Ortaçağ tarihinin Farsça kaynakları | Ders |
6 | Ortaçağ tarihinin diğer dillerdeki kaynakları | Ders |
7 | Ortaçağ Tarihinin Bizans kaynakları | Ders |
8 | Ortaçağ tarihiyle ilgili biyografik kaynaklar | Ders |
9 | Ortaçağ coğrafya kitapları | Ders |
10 | Seyahatnameler | Ders |
11 | Ortaçağ tarih felsefesi | Ders |
12 | Ortaçağ siyaset düşüncesi | Ders |
13 | Ortaçağ tarihiyle ilgili Türkçe çalışmalar | Ders |
14 | Ortaçap tarihiyle ilgili diğer dillerdeki çalışmalar | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Mezunlar, Tarih ve Tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Mezunlar, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olurlar | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Mezunlar, Ortaçağ Tarihi Kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Mezunlar, Tarih ve Tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Mezunlar, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olurlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Mezunlar, Ortaçağ Tarihi Kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |