EN
  • Anasayfa
  • TAR386 Ortaçağ Tarihi Kaynakları (2024 - 2025 / 6. Yarıyıl)
  • EN
TAR386 - Ortaçağ Tarihi Kaynakları
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Ortaçağ Tarihi Kaynakları TAR386 6 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK
Amaç

Bu dersin temel amacı, Ortaçağ tarih yazımında kullanılan birincil ve ikincil kaynak türlerini tanıtmak, bu kaynakların içeriklerini tarihî bağlam içinde yorumlayabilen, eleştirel bakış geliştirebilen bireyler yetiştirmektir. Öğrencilere kronikler (umumi ve bölgesel tarih kaynakları,) tabakat kitapları, vakayinameler, rihleler/seyahatnameler, coğrafya kitapları, bilim tarihi kaynakları (tıp, astronomi, kimya, fizik, astronomi, zooloji, ziraat vd.) gibi çeşitli kaynak türlerinin tanıtılması ve bu metinlerin tarihsel veriye dönüştürülme yöntemlerinin öğretilmesi hedeflenir. Ayrıca öğrencilerin Ortaçağ’a dair tarihsel araştırma yapabilmeleri için gerekli olan metin okuma, çözümleme, karşılaştırma ve değerlendirme becerilerini edinmeleri amaçlanmaktadır. Ders, öğrencileri farklı dil, kültür ve coğrafyalardan gelen kaynakları anlayabilecek düzeyde disiplinler arası yaklaşımlarla tanıştırırken; bilimsel araştırma yöntemleri, etik kurallar ve akademik sunum becerilerini de geliştirmeyi hedefler.

Ders İçeriği

Bu ders, Ortaçağ tarih yazımında kullanılan birincil ve ikincil kaynak türlerini sistematik olarak tanıtarak öğrencilerin tarihî metinleri tarihî bağlamları içinde eleştirel ve disiplinlerarası bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerini amaçlamaktadır. Ders kapsamında genel ve bölgesel kronikler, tabakat kitapları, vakayinameler, rihleler/seyahatnameler, coğrafya ve kozmografya eserleri ile bilim tarihi kaynakları (tıp, astronomi, kimya, fizik, zooloji, ziraat, felsefe, hukuk, dinî ilimler vb.) ayrıntılı olarak incelenecek, bu kaynakların üretildiği farklı dil, kültür ve coğrafyalardaki tarihsel bağlamları ele alınacaktır. Tıp alanında İbn Sînâ, Râzî ve İbn Nefis; coğrafya ve seyahatnamelerde İbn Havkal, İbn Battûta ve el-İdrîsî; tarih ve sosyolojide İbnü’l-Esîr, İbn Haldûn ve Taberî; felsefe ve mantıkta Farabî, Gazâlî ve İbn Rüşd; edebiyat ve kültürde Kutrub, Ahfeş, Sibeveyh ve Cahiz; fizik ve doğa bilimlerinde İbn el-Heysem, El-Birûnî ve İbn Sina gibi önemli şahsiyetlerin eserleri üzerinden metin çözümleme, karşılaştırma ve kaynak eleştirisi teknikleri uygulamalı olarak gösterilecektir. Ayrıca öğrenciler, tarihî araştırmalar için gerekli olan akademik yöntemler, etik kurallar ve sunum becerileri konusunda da donanım kazanacak, böylece Ortaçağ tarihine dair zengin ve çok disiplinli bir kaynak repertuarını kullanarak tarihî veriyi bilimsel bir titizlikle yorumlama yetkinliği geliştireceklerdir.

Ders Kaynakları İbn Sînâ - El-Kânûn fi’t-Tıbb
Râzî - El-Hâvî fi’t-Tıbb
İbn Cülcül - Tabakatü’l-Atibba
İbn Ebi Useybia - Uyunul Enba fi Tabakatil Atibba
İbn Havkal - Sûretü’l-Arz
İbn Battûta - Rihla
el-İdrîsî - Nüzhetü'l-Müştak
İbnü’l-Esîr - El-Kâmil fi’t-Tarih
İbn Haldûn - El-Mukaddime
el-Birûnî - Kitâb el-Hind
Kıfti - İhbarü’l-Ulema
Taberî - Tarihü’l-Taberî
İbn Nedîm - El-Fihrist
Carl Brockelmann - GAL (Geschichte der Arabischen Litteratur)
Wolfdietrich Fischer - GAP (Grundriß der arabischen Philologie)
Fuat Sezgin - GAS (Geschichte des Arabischen Schrifttums)
Açıldığı Öğretim Yılı 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 20
Ödev 1 15
Ödev (Sunum) 15
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Kavram olarak Ortaçağ Ders
2 Ortaçağ Türk tarihi Ders
3 Ortaçağ tarih yazımı Ders
4 Ortaçağ tarihinin Arapça kaynakları Ders
5 Ortaçağ tarihinin Farsça kaynakları Ders
6 Ortaçağ tarihinin diğer dillerdeki kaynakları Ders
7 Ortaçağ Tarihinin Bizans kaynakları Ders
8 Ortaçağ tarihiyle ilgili biyografik kaynaklar Ders
9 Ortaçağ coğrafya kitapları Ders
10 Seyahatnameler Ders
11 Ortaçağ tarih felsefesi Ders
12 Ortaçağ siyaset düşüncesi Ders
13 Ortaçağ tarihiyle ilgili Türkçe çalışmalar Ders
14 Ortaçap tarihiyle ilgili diğer dillerdeki çalışmalar Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Mezunlar, Tarih ve Tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Mezunlar, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olurlar Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Mezunlar, Ortaçağ Tarihi Kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. - - - - - - - - - - - - - -
Mezunlar, Tarih ve Tarih araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler - - - - - - - - - - - - - -
Mezunlar, eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisine sahip olurlar - - - - - - - - - - - - - -
Mezunlar, Ortaçağ Tarihi Kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -