Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ortaçağ Kültür ve Medeniyeti Tarihi | TAR220 | 4 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TARIG MOHAMED NOUR ALI |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi TARIG MOHAMED NOUR ALI |
Amaç |
Bu dersin amacı, Orta Çağ’da Doğu ve Batı uygarlıklarında ortaya çıkan kültürel, dini, sosyal ve entelektüel yapıların tarihsel bağlamda incelenmesini sağlamak; öğrencilerin Orta Çağ medeniyetlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilecek bir tarihsel bakış açısı kazanmalarını sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Bu derste öğrencilere, Doğu ve Batı’daki uygarlıkların Orta Çağ boyunca oluşturduğu kültürel, entelektüel, dini, siyasi ve ekonomik yapılar tanıtılmaktadır. Ders, Orta Çağ’ın kronolojik ve coğrafi sınırlarının tanımlanmasıyla başlamakta, ardından "Orta Çağ" kavramının farklı tarih yazım geleneklerindeki algılanış biçimleri ele alınmaktadır. Öğrenciler; Bizans İmparatorluğu, İslam Halifelikleri, Batı Hristiyan dünyası, Selçuklular ve sonrasında Moğollar gibi başlıca Orta Çağ uygarlıklarının kültürel dinamiklerini incelemektedir. Kültürler arası etkileşimler, bilgi, din ve sanat geleneklerinin sınırları aşarak nasıl aktarıldığı üzerinde özellikle durulmaktadır. Tercüme hareketleri, medrese ve manastır gibi eğitim kurumları aracılığıyla gerçekleşen bilimsel aktarım ve çok dilli bilginlerin rolü temel temalardandır. Orta Çağ toplumlarının dini dünya görüşü ayrıntılı olarak ele alınmakta; kozmoloji, ritüeller ve dinin gündelik yaşam üzerindeki etkisi tartışılmaktadır. Dini seçkinlerin rolü, Hristiyan ve İslam dünyasında din-devlet ilişkileri, manastır hareketleri, tasavvuf ve mezhepsel ayrışmalar gibi konulara odaklanılmaktadır. Sanat ve mimari, dersin bir diğer önemli odağını oluşturmaktadır. Avrupa’daki Romanesk ve Gotik mimari, İslam sanatında geometri ve hat sanatı, Orta Asya ve Anadolu’daki üslup sentezleri görsel kaynaklar ve tarihsel metinler üzerinden analiz edilmektedir. Tarıma dayalı ekonomik sistemler, ticaret ağları ve şehirlerin rolü de ders kapsamında ele alınmaktadır. Feodal yapılar, toprak mülkiyeti, loncalar ve Bağdat, Konstantinopolis, Venedik, Semerkand gibi önemli merkezlerin ekonomik ve kültürel etkileri öğrencilerle birlikte analiz edilmektedir. Kadınlar, toplumsal cinsiyet rolleri ve aile yapıları üzerinden Orta Çağ toplumları farklı açılardan değerlendirilmektedir. Aynı zamanda Avrupa'da skolastik düşünce, İslam dünyasında felsefe ve bilim gibi entelektüel gelenekler ile antik mirasın nasıl korunduğu ve geliştirildiği de tartışılmaktadır. Dersin sonunda öğrenciler; sadece savaşlar ve siyasetten ibaret olmayan, zengin ve çok yönlü bir Orta Çağ dünyası anlayışı kazanmakta; modern dünyaya miras kalan kültürel etkileri de değerlendirebilmektedir. |
Ders Kaynakları |
BALIVET, Michel, Ortaçağ’da Türkler, Haçlılardan Osmanlılara (11.-15. Yüzyıllar), (çev. Ela Güntekin),
BALTACI, Cahit, İslâm Medeniyeti Tarihi, şın, Haçlı Seferleri, Dünya Yayınları, İstanbul 1987. DEMİRKENT, Işın, Haçlı Seferleri Tarihi. KARAKÖSE, Hasan, Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı, Gibbon, Edward. Roma İmparatorluğu'nun Çöküşü ve Çöküşünün Tarihi. 1776. Kurtz, S. R. Medieval Culture. University of Chicago Press, 1983. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Ortaçağ tarihi dersi kapsamı ve kaynaklar, Tarih Çağları ve Çağlar İçinde Ortaçağ: Ortaçağ'ın Tanımı, Sınırları, Önemli Olayları | Ders |
2 | Orta Çağ uygarlıklarının genel tanıtımı | Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
2 | Orta Çağ uygarlıklarının genel tanıtımı | Ders Tartışmalı Ders |
3 | İslamiyet'in Avrupa'ya Yayılışı: Endülüs Emevi Devleti | Ders |
4 | Altınordu’nun siyasi tarihi I | Ders |
5 | Altınordu’nun siyasi tarihi II | Ders |
6 | Selçuklular ve Selçuklu Devri Türkiye Tarihi | Ders |
7 | Vize, Selçuklular ve Selçuklu Devri Türkiye Tarihi | Ders |
8 | Beylikler Devri Türkiye Tarihi ve Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu | Ders |
9 | Ortaçağ'da Avrupa | Ders |
10 | Bizans İmparatorluğu Tarihi ve Haçlılar | Ders |
11 | Hıristiyanlık ve Batı Medeniyeti | Ders |
12 | 1380-1390 yılların arasında Toktamış - Timur Savaşı | Ders |
13 | İslam Devletlerinde Teşkilat ve Kültür 1 | Ders |
14 | İslam Devletlerinde Teşkilat ve Kültür 2 | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Ortaçağ Kültür ve Medeniyeti Tarihi hakkında bilgi sahibi olunur | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ortaçağ Kültür ve Medeniyeti Tarihi hakkında bilgi sahibi olunur | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |