Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ortaçağ Kültür ve Medeniyeti Tarihi | TAR220 | 4 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TARIG MOHAMED NOUR ALI |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi TARIG MOHAMED NOUR ALI |
Amaç |
Bu dersin amacı, Orta Çağ’da Doğu ve Batı uygarlıklarında ortaya çıkan kültürel, dini, sosyal ve entelektüel yapıların tarihsel bağlamda incelenmesini sağlamak; öğrencilerin Orta Çağ medeniyetlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilecek bir tarihsel bakış açısı kazanmalarını sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Bu derste öğrencilere Orta Çağ boyunca Doğu ve Batı uygarlıklarının geliştirdiği kültürel, entelektüel, dini, siyasi ve ekonomik yapılar tanıtılmaktadır. Dersin başında Orta Çağ’ın kronolojik ve coğrafi sınırları tanımlanmakta, ardından "Orta Çağ" kavramının farklı tarih yazımı geleneklerindeki algılanış biçimleri tartışılmaktadır. Öğrenciler, Bizans İmparatorluğu’nun kültürel ve siyasi mirasını inceleme fırsatı bulmaktadır. İslam Halifelikleri’nin entelektüel ve dini yapısı detaylı olarak ele alınmaktadır. Batı Hristiyan dünyasının kurumsal yapıları ve sosyal dinamikleri analiz edilmektedir. Selçukluların siyasi yapısı, bilim ve sanat alanındaki katkılarıyla değerlendirilmektedir. Moğolların Orta Çağ’daki etkisi ve kültürler arası etkileşimleri üzerinde durulmaktadır. Farklı uygarlıklar arasındaki kültürel alışveriş, dersin temel konularından birini oluşturmaktadır. Bilgi, din ve sanat geleneklerinin sınırları aşarak nasıl yayıldığı ayrıntılı şekilde tartışılmaktadır. Tercüme hareketleri bu aktarımın önemli araçlarından biri olarak gösterilmektedir. Medrese ve manastır gibi kurumlar aracılığıyla bilimsel bilgi dolaşımı gerçekleşmektedir. Çok dilli bilginlerin bu süreçteki köprü rolü vurgulanmaktadır. Orta Çağ toplumlarının dini dünya görüşü, kozmoloji ve ritüeller bağlamında ele alınmaktadır. Dinin bireysel ve toplumsal yaşam üzerindeki etkisi açıklanmaktadır. Hristiyan ve İslam dünyalarında din-devlet ilişkileri karşılaştırmalı olarak işlenmektedir. Dini seçkinlerin siyasi ve sosyal etkileri değerlendirilmektedir. Manastır hareketlerinin Avrupa’da nasıl bir dönüşüm yarattığı incelenmektedir. İslam dünyasında tasavvufun ortaya çıkışı ve gelişimi önemli bir tema olarak yer almaktadır. Mezhepsel ayrışmaların toplumsal yapılar üzerindeki etkisi de göz önünde bulundurulmaktadır. Sanat ve mimari, farklı uygarlıkların estetik anlayışlarını ortaya koyan unsurlar olarak dersin diğer bir odak noktasıdır. Romanesk ve Gotik mimari üslupları Avrupa bağlamında görsel örneklerle analiz edilmektedir. İslam sanatında geometri, arabesk ve hat sanatı estetik ve sembolik yönleriyle ele alınmaktadır. Orta Asya ve Anadolu’daki mimari ve sanatsal sentezler kültürel etkileşimle birlikte değerlendirilmektedir. Tarıma dayalı ekonomik sistemlerin toplumsal yapı üzerindeki etkileri tartışılmaktadır. Ticaret ağlarının genişliği ve şehirlerin bu ağlardaki rolü analiz edilmektedir. Feodal yapılar, toprak mülkiyeti ve üretim ilişkileri ders kapsamında ele alınmaktadır. Loncaların ekonomik organizasyondaki yeri ve etkisi açıklanmaktadır. Bağdat, Konstantinopolis, Venedik ve Semerkand gibi kentlerin ekonomik ve kültürel rolleri incelenmektedir. Kadınların toplumsal rolleri, aile yapıları ve cinsiyet ilişkileri farklı uygarlıklar üzerinden karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır. Avrupa’da skolastik düşüncenin gelişimi ile İslam dünyasında felsefe ve bilim arasındaki ilişkiler tartışılmaktadır. Antik mirasın hem korunması hem de yeniden üretilmesi süreci entelektüel gelenekler bağlamında değerlendirilmektedir. Dersin sonunda öğrenciler, Orta Çağ’ı sadece savaşlar ve siyasi olaylar üzerinden değil, çok yönlü bir kültürel zenginlik olarak kavrama becerisi kazanmaktadır. |
Ders Kaynakları |
Barber, Richard, (2000), İki Şehir: Erken Orta Çağ Dünyasının Tarihi, Oxford University Press.
Eliade, Mircea, (1959), Kutsal ve Dünyevi: Dinlerin Doğası, Harcourt Brace. Gibbon, Edward, (1776), Roma İmparatorluğu’nun Gerileyiş ve Çöküş Tarihi. Hitti, Philip K., (2002), Arapların Tarihi, Macmillan. Köprülü, Mehmet Fuad, (1943), “Anadolu Selçukluları Tarihinin Yerli Kaynakları”, Belleten, VII/27, s. 379-521. Kurtz, S. R., (1983), Orta Çağ Kültürü, University of Chicago Press. Langer, William L., (1967), Orta Çağ Dünyası, Harper & Row. Lewis, Bernard - Holt, P. M. (ed.), (1962), Ortadoğu’nun Tarihçileri, Londra. Madden, Thomas F., (2005), Haçlı Seferlerinin Yeni ve Özlü Tarihi, Rowman & Littlefield. McKitterick, Rosamond, (2004), Karolenjler ve Erken Orta Çağ Dünyası, Macmillan. Muhammed Emin Riyâhî, (1995), Osmanlı Topraklarında Fars Dili ve Edebiyatı, çev. Mehmet Kanar, İstanbul. Oman, Charles, (1914), Karanlık Çağlar 476–918, Rivingtons. Özgüdenli, Osman Gazi, (2011), “Ortaçağ Tarihinin Kaynakları”, Tarih Metodu, ed. Zekeriya Kurşun, Eskişehir, s. 100-130. Pope, Stephen, (2015), Orta Çağ Tarihi: 300–1500, Pearson. Rosenthal, Franz, (1968), Müslüman Tarih Yazıcılığı Tarihi, Leiden. Zaman, Muhammed Kasım. Günümüz İslamında Ulemâ: Değişimin Muhafızları. Princeton: Princeton Üniversitesi Yayınları, 2002. Yıldız, Selim. Orta Çağ Anadolu Kültürü ve Sanatı. Ankara: Akçağ Yayınları, 2015. Williams, John Alden. İslam Medeniyetinin Temaları. Berkeley: California Üniversitesi Yayınları, 1971. Wensinck, A.J. Müslüman İnancı: Kökeni ve Tarihî Gelişimi. Cambridge: Cambridge Üniversitesi Yayınları, 1932. Whelan, Estelle. “Tanrı'nın Sözü Yazılıyor: Bazı Erken Kur'an El Yazmaları ve Ortamları.” Ars Orientalis 20 (1990): 113–147. Wickham, Chris. Roma Mirası: Karanlık Çağları Aydınlatmak 400–1000. Londra: Penguin Books, 2009. Turner, Bryan S. İslam ve Batı: Modernlik ve Kimlik Politikaları. Londra: Routledge, 199 Uzunçarşılı, İsmail Hakkı. Osmanlı Tarihi. Cilt 1-5. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1988 Van Koningsveld, P.S. Bağlam İçinde Dini Polemikler: Orta Çağda Müslüman-Hristiyan Polemiklerine Yansımalar. Amsterdam: Amsterdam Üniversitesi Yayınları, 1999. Voll, John O. İslam: Modern Dünyada Süreklilik ve Değişim. 2. baskı. Syracuse: Syracuse Üniversitesi Yayınları, 1994. Ṭabarī, Muhammed ibn Jarîr. Tārīkh al-Rusul wa-l-Mulūk. Beyrut: Dâr el-Turâth, 1967. Şehsuvaroğlu, Halil. Orta Çağ Anadolu Kültürü. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2003. Tabbaa, Yasser. Sünni Canlanma Döneminde İslam Sanatının Dönüşümü. Seattle: Washington Üniversitesi Yayınları, 2001. Wickham, Chris. Roma Mirası: Avrupa Tarihi (Penguin Yayınları). Londra: Penguin Books, 2010. Sayfa 98–101. 12 Şubat 2024 tarihinde erişildi. İlk olarak 10 Aralık 2023 tarihinde arşivlendi. Collins, Roger. Erken Orta Çağ Avrupa’sı, 300–1000. Londra: Red Globe Press, 1991. Rubin, Miri. Orta Çağ: Çok Kısa Bir Giriş. Çok Kısa Girişler Serisi. Oxford: Oxford Üniversitesi Yayınları, 2014. Sayfa 11–13. 1 Aralık 2014 tarihinde erişildi. İlk olarak 11 Aralık 2023 tarihinde arşivlendi. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
25
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
50
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
25
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 1 | 1 | 1 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 13 | 39 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,98 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Orta Çağ kavramı, kronolojik ve coğrafi sınırları | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Orta Çağ uygarlıklarının genel tanıtımı | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Din ve toplum: Hristiyanlık, İslam ve dinî otoriteler | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Eğitim kurumları ve bilimsel aktarım | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Sanat ve mimari: Romanesk, Gotik, İslam sanatı | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Entelektüel hayat: Skolastik düşünce, felsefe, bilim | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Kadın, toplumsal cinsiyet ve aile | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınavı | Ders |
9 | Orta Çağ şehirleri ve kentleşme süreçleri | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Ekonomi: Feodalizm, ticaret yolları, üretim | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Kültürel etkileşimler ve tercüme hareketleri | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Moğollar, Haçlılar ve medeniyetler arası karşılaşmalar | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Dil, edebiyat ve sözlü kültür | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Modern dünyaya geçişte kültürel miras | Ders Tartışmalı Ders |
15 | Genel değerlendirme ve kaynak analizi | Ders Tartışmalı Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, Orta Çağ'da farklı medeniyetlerin kültürel, sosyal ve siyasi yapılarını tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, din, sanat ve düşünce sistemlerinin Orta Çağ toplumları üzerindeki etkilerini analiz eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, Doğu ve Batı medeniyetleri arasında bilgi ve kültür aktarımını açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, tarihî kaynakları yorumlayarak Orta Çağ'a dair eleştirel bir bakış açısı geliştirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, Orta Çağ kültürünün modern toplumlara olan etkilerini değerlendirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, Orta Çağ'da farklı medeniyetlerin kültürel, sosyal ve siyasi yapılarını tanımlar. | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
Öğrenci, din, sanat ve düşünce sistemlerinin Orta Çağ toplumları üzerindeki etkilerini analiz eder. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
Öğrenci, Doğu ve Batı medeniyetleri arasında bilgi ve kültür aktarımını açıklar. | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
Öğrenci, tarihî kaynakları yorumlayarak Orta Çağ'a dair eleştirel bir bakış açısı geliştirir. | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Öğrenci, Orta Çağ kültürünün modern toplumlara olan etkilerini değerlendirir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4 | 4,2 | 4,4 | 4 | 4,2 | 4,4 | 4 | 4 | 4 | 4,4 | 4 | 4,2 | 4 | 4,6 |