Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Müziği II | TAR468 | 8 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Türk Müziği II dersinin temel amacı, öğrencilere Türk Müziği'nin teorik ve uygulamalı yapı taşlarını ileri düzeyde kavratmaktır. Bu kapsamda, makam ve usul bilgisi derinleştirilerek seyir, güçlü ve yedik gibi unsurların repertuvar üzerinden analizi hedeflenir. Öğrencilerin, farklı formdaki (saz semaisi, şarkı, taksim vb.) eserleri icra ve yorumlama becerilerinin geliştirilmesi esastır. Ayrıca, Türk Müziği'ne özgü nazariyat ile pratik arasındaki ilişkiyi kurmak ve müzikal ifade olanaklarını zenginleştirmek dersin önemli hedefleri arasındadır. Nihai olarak, bu ders, öğrencilerin bireysel veya toplu performanslar aracılığıyla müzikal birikimlerini ve yaratıcılıklarını ilerletmelerine olanak sağlamayı amaçlar. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Türk Müziği I dersinde alınan temel bilgilerin üzerine inşa edilerek, öğrencileri makam ve usul bilgisinde ileri bir seviyeye taşımayı hedefler ve derste ilk olarak, Hicaz, Hümâyun, Uşşak, Nevâ, Kürdîlihicazkâr, Sûzidil, Muhayyer ve Rast makamları gibi temel makamların detaylı seyir analizleri yapılacak; bu makamların karar, güçlü, asma karar perdeleri ve karakteristik seyir özellikleri incelenecektir. Her bir makam, tarihsel bağlamı ve duygusal ifade gücü ile birlikte ele alınacak; bu makamlara ait geleneksel eserlerin icra çalışmaları, nazariyat ile pratik arasındaki bağı güçlendirmek amacıyla sıklıkla uygulanacaktır. Usul bilgisi, basit ve bileşik usullerin yanı sıra, daha karmaşık yapılar olan Düyek, Ağır Düyek, Aksak, Curcuna, Devr-i Kebir, Fahte, Hafif, Sengin Semai ve Yürük Semai girişimleri ile genişletilecek; öğrencilerin bu usulleri hem vurma hem de beste üzerinde takip edebilme becerileri geliştirilecektir. Düyek usulünün Ağır ve Yürük formları arasındaki nüans farkları uygulamalı olarak gösterilecek; usullerin, eserin karakterini ve icra hızını nasıl belirlediği çeşitli örneklerle açıklanacaktır. Bileşik usullerin ölçü ve vuruş yapıları, teorik olarak anlatılacak ve bu usullerde yazılmış eserlerin meşk edilmesi sağlanacaktır. Taksim (doğaçlama) sanatı, bir makamı ifade etme ve dinleyiciyi bir duygudan diğerine taşıma aracı olarak derinlemesine işlenecek; öğrencilerin belirli bir makamda kısa taksimler yapabilmesi için gerekli olan melodik cümleleşme ve perde seçimi teknikleri üzerinde durulacaktır. Saz eserleri formlarından olan Peşrev ve Saz Semaisi'nin yapısal özellikleri (hanane, teslim, meyan bölümleri) detaylandırılarak, bu formların bestelenme ve icra edilme prensipleri öğretilecektir. Sözlü eser formları olan Kâr, Beste, Ağır Semai, Yürük Semai ve Şarkı'nın nazım yapıları, güfte-müzik ilişkisi ve icra gelenekleri bağlamında incelenecek; farklı form özelliklerine sahip eserlerin repertuvar çalışmaları yapılacaktır. Güfte analizi ile Türk Müziği'nde şiir ve müzik arasındaki ayrılmaz bağ vurgulanacak; vezin (ölçü) ve aruz kalıplarının melodik yapıyı nasıl şekillendirdiği gösterilecektir. Transpoze (göçürme) teknikleri üzerinde durularak, bir eserin orijinal ruhunu bozmadan farklı bir perde dizisine nasıl aktarılabileceği uygulamalı olarak gösterilecektir. Bona (solfej) çalışmaları, makamsal seyir ve usul vuruşlarını içerecek şekilde ilerletilecek; öğrencilerin bir partisyonu hem makam hem de ritim duygusuyla okuyabilmesi sağlanacaktır. Dörtlü ve beşli aralıkların Türk Müziği'ndeki temel yapı taşları olarak nasıl kullanıldığı, makamların oluşumundaki rolleri tekrar vurgulanacak ve "çeşni" kavramına giriş yapılacaktır. Geçki (modülasyon) teknikleri, bir makamdan diğerine nasıl geçileceği, geçki yapılacak makamların seçimi ve geçki sırasında dikkat edilmesi gereken kurallar örneklerle anlatılacaktır. Türk Müziği'nde kullanılan geleneksel çalgılar (ney, tanbur, kemençe, ud, kanun vb.) tanıtılacak ve bu çalgıların icra teknikleri, ses renkleri ve makamları ifade etme biçimleri hakkında bilgi verilecektir. Toplu icra (koro veya saz heyeti) çalışmaları yapılarak, öğrencilerin bir bütün içinde uyumlu şekilde çalma ve söyleme becerileri geliştirilecek; icra sırasında dikkat edilmesi gereken "neyzenbaşı" veya "serhanende" gibi liderlik rolleri anlatılacaktır. Türk Müziği'ndeki üslup farklılıkları (klasik, dini, mehter, şehir müziği, folklorik) karşılaştırmalı olarak incelenecek ve her bir üslubun kendine özgü icra teknikleri üzerinde durulacaktır. Dönem projesi olarak, öğrencilerden belirli bir makam ve formda küçük bir beste veya düzenleme yapmaları veya bir makam üzerine detaylı bir analiz yazmaları beklenecek; bu proje, öğrencinin yaratıcılığını ve öğrendiği teorik bilgileri sentezleme becerisini ölçecektir. Dersin sonlarına doğru, Klasik Türk Müziği'nin önemli bestekârları (Dede Efendi, Itri, Hacı Arif Bey vb.) ve icracıları tanıtılacak; bu şahsiyetlerin müziğe katkıları ve üslup özellikleri dinleme örnekleri eşliğinde işlenecektir. Notasyon (yazım) kuralları, Hamparsum ve Batı notasyonu karşılaştırmalı olarak tekrar hatırlatılacak ve eserlerin doğru bir şekilde yazılıp okunabilmesi için pratikler yapılacaktır. Mikrotonal aralıklar (kommalar) ve özellikle "bakiyye" ve "küçük mücenneb" gibi aralıkların makam içindeki işlevleri pratik örneklerle pekiştirilecektir. İcra sırasında doğaçlama yapabilme, eserlere nüans katabilme ve müzikal ifadeyi güçlendirme teknikleri üzerinde bireysel ve grup çalışmaları yürütülecektir. Repertuvar geliştirmeye büyük önem verilecek ve öğrencilerin en az bir formda (saz eseri veya sözlü eser) belirli sayıda eseri icra edebilir seviyeye gelmesi sağlanacaktır. Ders, öğrencilerin Türk Müziği'nin felsefi ve estetik temellerini anlamasına yardımcı olacak okumalar ve dinletilerle desteklenecek; dönem sonunda yapılacak bir final konseri veya sınavı ile öğrencilerin bireysel ve kolektif kazanımları değerlendirilecektir. |
Ders Kaynakları |
ÇALIŞMA ESERLER
. Akdoğan, Bayram – Türk Mûsikîsinde Makamlar Al-Fārābī, Abū Naṣr Muḥammad – Kitâbu'l-Mûsikî el-Kebîr Al-Kindi – Risâle fî Hubri Ta'lîfi'l-Elhân Al-Shīrāzī, Quṭb al-Dīn Maḥmūd – Durrat al-Tāj Çelebi, İbrahim – Türk Müziği Nazariyatı ve Uygulaması Ekinci, Ekrem – Türk Müziği Tarihinde Önemli Olaylar Erlanger, Rodolphe d' – La Musique Arabe (6 Cilt) Farmer, Henry George – A History of Arabian Music to the XIIIth Century Gazimihal, Mahmut Ragıp – Türk Halk Musikisi'nin Önemi Gültekin, M. Şakir – Türk Müziği Nazariyatı Güray, Cenk – Bin Yılın Mirası, Makamı Var Eden Döngü: Edvar Geleneği Jahn, Theo – Turkish Folk Music and the Classics: A Study of the Social, Historical and Musical Background Kopar, Sadettin Volkan – Türk Müziği Usûlleri Tarihi Öztuna, Yılmaz – Türk Musikisi Ansiklopedisi (2 Cilt) Sachs, Curt – The Rise of Music in the Ancient World East and West Sağlam, Atilla – Türk Musikisi/Müzik Devrimi Shiloah, Amnon – Music in the World of Islam: A Socio-Cultural Study Touma, Habib Hassan – The Music of the Arabs Uçan, Ali – Türk Müzik Kültürü Urmavī, Ṣafī al-Dīn al- – Kitâbu'l-Edvâr . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Hicaz Makamı Teorik İncelenmesi | Ders |
2 | Uşşak Makamı Ve Karşılaştırılması | Ders |
3 | Nihavend Makamı Repertuvar Çalışması | Ders |
4 | Kürdilihicazkâr Makamı Ve Geçkiler | Ders |
5 | Rast Makamı Usul Uygulamaları | Ders |
6 | Hüseyni Makamı Form Analizleri | Ders |
7 | Segah Makamı İcra Çalışması | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Saba Makamı Ve Taksim Çalışması | Ders |
10 | Hicazkar Makamı Bona Eğitimi | Ders |
11 | Suzidil Makamı Nazariyatı | Ders |
12 | Ferahnak Makamı Usul Eğitimi | Ders |
13 | Muhayyer Makamı Repertuvar | Ders |
14 | Karcığar Makamı Ve Teknikler | Ders |
15 | Evcara Makamı Uygulamaları | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Temel Makamların Seyir Özelliklerini Analiz Eder | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Bileşik Usulleri Eser Üzerinde Uygular | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Taksim Yapma Becerisini Geliştirir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Saz Eseri Formlarını Yorumlar | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Toplu İcra Yetkinliği Kazanır | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Temel Makamların Seyir Özelliklerini Analiz Eder | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bileşik Usulleri Eser Üzerinde Uygular | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Taksim Yapma Becerisini Geliştirir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Saz Eseri Formlarını Yorumlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Toplu İcra Yetkinliği Kazanır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |