EN
  • Anasayfa
  • TAR5032 Tarih Metodolojisi (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5032 - Tarih Metodolojisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Tarih Metodolojisi TAR5032 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Kadriye TOPAL DOĞAN
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Kadriye TOPAL DOĞAN
Amaç

Tarihsel bilgiyi üretme, tarihsel bilginin sınırlarını anlama, tarih ve tarihçi arasındaki ilişkiyi değerlendirme, tarihsel eleştiri, analiz ve sentez metotlarını uygulama yetenekleri kazandırmak

Ders İçeriği

Tarihsel bilgi, kaynak ve tarihçi arasındaki ilişki, tarih felsefesi ve yeni yaklaşımlar, tarihte nedensellik ve nesnellik, Tarih yazımında günümüze kadar uzanan farklı yaklaşımlar konuları bu dersin içeriğini oluşturur.

Ders Kaynakları Michael Stanford, Tarihin İncelenmesi İçin Bir Kılavuz
Erdem Sönmez, Annales Okulu ve Türkiye'de Tarih Yazımı
Ferdan Ergut, Tarihin Hakikatleri
Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi Annales Okulu
John Lukacs, Tarihsel Bilinç
Robin George Collingwood, Tarih Tasarımı
Abdulkadir Özcan, Osmanlı'da Tarih Yazımı ve Kaynak Türleri
Fernand Braudel, Tarih Üzerine Yazılar
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 4 14 56
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 1 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 3 2 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 5 2 10
Ödev 1 Ödev 1 40 1 40
Final Final 4 1 4
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 30 1 30
Toplam İş Yükü (Saat) 191
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,49
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Tarih biliminin doğası ve tarih metodolojisinin kapsamı Ders
2 Tarih felsefesi ile metodoloji arasındaki ayrımlar Ders
3 Kaynak türleri: yazılı, sözlü, arkeolojik ve görsel malzeme Ders
4 Kronoloji, zaman kavramı ve neden-sonuç ilişkileri Ders Tartışmalı Ders
5 Antikçağdan Ortaçağa tarih düşüncesinin gelişimi Ders
6 Modern dönemde tarihçilik: Avrupa ve Osmanlı tarihyazımı Ders
7 Annales Okulu ve sosyal bilimler ile etkileşim Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Mikro-tarih, sözlü tarih ve yerel tarih çalışmaları Ders
10 Postmodernizm ve tarih yazımı üzerine tartışmalar Ders
11 Arşiv belgeleri: türleri, özellikleri ve örnek çözümlemeler Ders
12 Akademik yazım teknikleri, araştırma sorusu, plan, kaynakça Ders
13 Bilimsel etik ve doğru atıf yöntemleri Ders
14 Öğrenci araştırma projelerinin sunumları Ders Tartışmalı Ders
14 Öğrenci araştırma projelerinin sunumları Ders Tartışmalı Ders
16 Final Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Tarih metodolojisini bilir, tanımlar Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Tarih metodolojisini bilir, tanımlar - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -