EN
  • Anasayfa
  • TAR5042 Yakınçağ'da Türkistan (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5042 - Yakınçağ'da Türkistan
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yakınçağ'da Türkistan TAR5042 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Face o face
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN (Yıl: 2020 - 2021)
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, Yakınçağ’da Türkistan bölgesindeki siyasi, toplumsal ve ekonomik dönüşümleri derinlemesine analiz etmektir. Öğrenciler, bölgedeki hanlıkların yönetim yapıları ve modernleşme çabalarını eleştirel bir perspektifle inceleyeceklerdir. Ders, Rus, Çin ve İngiliz etkileri ile bölgesel etkileşimlerin tarihsel sonuçlarını değerlendirmeyi hedefler. Ayrıca, öğrenciler Türkistan’daki kültürel, dini ve toplumsal değişim süreçlerini karşılaştırmalı yöntemlerle inceleme fırsatı bulacaklardır. Ders sonunda katılımcılar, Yakınçağ Türkistan tarihine dair özgün araştırmalar geliştirebilecek ve akademik tartışmalara katkı sağlayabileceklerdir.

Ders İçeriği

Ders, Yakınçağ Türkistan’ın coğrafi ve demografik yapısının detaylı analizi ile başlar. Bölgedeki ana etnik gruplar ve kabile yapıları tanıtılır. Hanlıkların tarihsel kökenleri ve siyasi organizasyonları ele alınır. Buhara, Hive ve Hokand hanlıklarının yönetim sistemleri incelenir. Hanlıklar arasındaki diplomatik ilişkiler değerlendirilir. Dış güçlerin bölgeye yönelik politikaları tartışılır. Rus İmparatorluğu’nun Türkistan’a ilerleyişi detaylı şekilde ele alınır. İngiliz ve Çin etkileri analiz edilir. Büyük Oyun bağlamında bölgesel rekabet incelenir. XIX. yüzyılın başlarından itibaren ekonomik dönüşümler açıklanır. Tarım, hayvancılık ve ticaret sistemleri incelenir. Pamir ve Fergana vadilerindeki ticaret yolları değerlendirilir. İpek Yolu’nun bölgesel etkisi tartışılır. Göçebe yaşam biçimleri detaylı şekilde ele alınır. Çadırlı toplumların yapısı incelenir. Hanlıkların modernleşme çabaları analiz edilir. Eğitim ve kültürel kurumların dönüşümü tartışılır. İslam’ın toplumsal etkileri ele alınır. Sufi topluluklarının rolü değerlendirilir. Kadınların sosyal konumu incelenir. Yerel liderlerin direniş stratejileri tartışılır. Ayaklanmalar ve bölgesel isyanlar analiz edilir. Milliyetçi ve modernist hareketlerin başlangıçları ele alınır. Sovyetler Birliği’nin Türkistan politikaları incelenir. Rus yönetim reformları değerlendirilir. Sosyal sınıf ilişkileri tartışılır. Ekonomik kalkınma projeleri ve altyapı yatırımları incelenir. Ulaşım ve demiryolu projeleri ele alınır. Dış yatırım ve sanayileşmenin etkileri değerlendirilir. Kırsal ve kentsel yerleşimlerin dönüşümü tartışılır. Nüfus hareketleri ve göçler incelenir. Bölgesel kültürel hareketler ele alınır. Sanat, edebiyat ve folklorun dönüşümü analiz edilir. Dini reform hareketleri incelenir. Toplumsal değişim ve modernleşme süreçleri değerlendirilir. Hanlıklar ve yerel elitlerin stratejik kararları ele alınır. Çarlık ve Sovyet baskıları karşılaştırılır. Askeri çatışmalar ve sınır anlaşmazlıkları tartışılır. Bölge halkının günlük yaşamı ve gelenekleri incelenir. Ekonomik entegrasyon ve ticari ağlar değerlendirilir. Kültürel kimlik ve etnik ilişkiler analiz edilir. Uluslararası ilişkiler ve bölgesel etkileşimler ele alınır. Modernleşme ve geleneksel değerler arasındaki gerilimler tartışılır. Arşiv ve kaynak kullanımı öğretilir. Araştırma yöntemleri ve tarihsel analiz teknikleri tanıtılır. Öğrenciler akademik makale ve proje geliştirme fırsatı bulurlar. Ders, XX. yüzyıl ortalarına kadar Türkistan’daki dönüşümlerin kapsamlı bir analizi ile sona erer.

Ders Kaynakları ÇALIŞMA ESERLER
.
Adeeb Khalid – Islam after Communism: Religion and Politics in Central Asia
Adeeb Khalid – Making Uzbekistan: Nation, Empire, and Revolution in the Early USSR
Adeeb Khalid – The Politics of Muslim Cultural Reform: Jadidism in Central Asia
Ahmet Kanlıdere – Türkistan’da Yenileşme Hareketleri: Cedidcilik
Ahmet Yesevi Üniversitesi Yay. (derleme) – Türkistan: Tarih ve Medeniyet
Alexander Morrison – Russian Rule in Samarkand, 1868–1910: A Comparison with British India
Alexander Morrison, Aminat Chokobaeva, Cloé Drieu (eds.) – The Central Asian Revolt of 1916: A Collapsing Empire in the Age of War and Revolution
Allen J. Frank – Bukhara and the Muslims of Russia: Sufism, Education, and the Paradox of Islamic Prestige
Aziz Bektöre – Türkistan Kaygısı
Bayram Kodaman – Türkistan ve Rusya
Beatrice Forbes Manz – Power, Politics and Religion in Timurid Iran
Cengiz Orhonlu – Osmanlıların Türkistan Politikası
Daniel Brower – Turkestan and the Fate of the Russian Empire
Edward Allworth – The Modern Uzbeks: From the Fourteenth Century to the Present
Edward Allworth – The Nationality Question in Soviet Central Asia
Edward Allworth (ed.) – Central Asia: 120 Years of Russian Rule
Geoffrey Wheeler – The Empire and the Steppe: Russia’s Colonial Experience in Central Asia
Geoffrey Wheeler – The Modern History of Soviet Central Asia
Hamit Zübeyir Koşay – Türkistan Türkleri Üzerine Araştırmalar
Hüseyin Güneş – Yakınçağda Türkistan Hanlıkları Tarihi
Hüseyin Nihal Atsız – Türk Tarihi Üzerine Makaleler (Türkistan bölümü)
İbrahim Kafesoğlu – Türk Dünyası El Kitabı
İbrahim Kafesoğlu – Türk Milli Kültürü
James H. Meyer – Turks Across Empires: Marketing Muslim Identity in the Russian–Ottoman Borderlands
Kemal Karpat – Osmanlı’dan Günümüze Etnik Yapılanma ve Türkistan
Kürşat Yıldırım – Türkistan’da Modernleşme Hareketleri
M. Fahrettin Kırzıoğlu – Milli Mücadele Yıllarında Azerbaycan ve Türkistan
Marco Buttino – Revolution and Civil War in Central Asia: The Experience of Soviet Power
Martha Brill Olcott – The Kazakhs
Mehmet Saray – Rus İşgali Devrinde Osmanlı Devleti ile Türkistan Hanlıkları Arasındaki Siyasi Münasebetler
Mehmet Saray – Rus İşgali Devrinde Türkistan: 1865–1917
Mehmet Saray – Rusya’da ve Türkiye’de Cedidcilik Hareketleri
Mehmet Saray – Türkistan Tarihi
Mehmet Saray – Türkistan’da Türk Milli Mücadeleleri Tarihi (1917–1934)
Mustafa Kafalı – Türkistan Türklüğü ve Tarihi
Osman Karatay – Orta Asya’dan Balkanlar’a: Avrasya’nın Tarihi Derinliği
Osman Karatay – Türkistan Tarihi
Pauline Jones Luong – Institutional Change and Political Continuity in Post-Soviet Central Asia
Peter B. Golden – Central Asia in World History
R. D. McChesney – Central Asia: Foundations of Change
Recep Çelik – Türkistan’da Rus Sömürgeciliği ve Cedidcilik
Richard A. Pierce – Russian Central Asia, 1867–1917: A Study in Colonial Rule
Scott C. Levi – The Bukharan Crisis: A Connected History of 18th-Century Central Asia
Scott C. Levi – The Rise and Fall of Khoqand, 1709–1876: Central Asia in the Global Age
Seymour Becker – Russia’s Protectorates in Central Asia: Bukhara and Khiva, 1865–1924
Shoshana Keller – Russia and Central Asia: Coexistence, Conquest, Convergence
Yaacov Ro’i – Islam in the Soviet Union: From the Second World War to Gorbachev
Yusuf Sarınay – Milli Mücadele’de Türkistanlılar
Zeki Velidi Togan – Bugünkü Türkili (Türkistan) ve Yakın Tarihi
Zeki Velidi Togan – Hatıralar
.
KAYNAKLAR
.
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Gulshan-i Davlat
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Nusratnama
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Tarikh-i Duwlat-i Khvarazm
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Tarikh-i Khiva
Agahi (Muhammad Riza Erniyaz Beg) - Zubdat at-Tavarikh
Avaz Muhammad Attar - Tarikh-i Jadid-i Toshkent
Bayani - Jami‘ al-Tavarikh-i Khvarazmshahi
Bayani - Riyaz ad-Davla
Hakimkhan Tura - Tarikh-i Shahrukhi
Hakimkhan Tura - Tuhfat at-Tavarikh-i Khani
Mirza Abdulazim Sami - Tarikh-i Abd al-Ahad
Mirza Abdulazim Sami - Tarikh-i Amir Haydar
Mirza Abdulazim Sami - Tarikh-i Amir Nasrullah
Mirza Muhammad Haidar - Tarikh-i Jadid-i Kashgar
Mirza Muhammad Hakim - Tarikh-i Muhammadi
Mirza Muhammad Rahim - Tarikh-i Rahimquli Khan
Muhammad Ali Baljuvani - Tarikh-i Muhammad Ali Baljuvani
Muhammad Hakim Khan - Ansab as-Salatin va Tavarikh al-Khavakin
Muhammad Hakimhan Tura - Muntahab at-Tavarikh-i Khani
Muhammad Hakimkhan Tura - Tuhfat at-Tavarikh-i Khani
Muhammad Riza Agahi - Firdaws al-Iqbal
Muhammad Solih Toshkandi - Tarikh-i Jadidi Toshkand
Muhammad Yunus Khwaja - Tarikh-i Rashidi-yi Jadid
Muhammad Yusuf Bayani - Tarikh-i Rahimquli Khan
Muhammad Yusuf Munshi - Tarikh-i Muqimkhani
.
KENDİ ÇALIŞMALARIM
.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Türk Dünyası Kavramı ve Coğrafyası Tartışmalı Ders
2 Orta Asya Türkleri Tartışmalı Ders
3 Karadeniz Civarındaki Türk Unsurlar Tartışmalı Ders
4 İran Türkleri Tartışmalı Ders
5 Ortadoğu’daki Türk Unsurlar Tartışmalı Ders
6 Doğu Avrupa’daki Türk Unsurlar Tartışmalı Ders
7 Çarlık Rusyası’nın Yıkılışının Türk Dünyası Üzerindeki Etkileri Tartışmalı Ders
8 Ara Sınav Tartışmalı Ders
9 Sovyetler’in Türk Dünyası’na Uyguladığı Politikalar Tartışmalı Ders
10 I.Dünya Savaşı’nın Türk Dünyası’na Etkileri Tartışmalı Ders
11 Sovyet Rusya’nın Yıkılışının Türk Dünyası’na Etkileri Tartışmalı Ders
12 Orta Asya’daki Türkî Cumhuriyetler Tartışmalı Ders
13 Azerbaycan ve Kazakistan Tartışmalı Ders
14 Özbekistan ve Türkmenistan Tartışmalı Ders
15 Kırgızistan ve Diğerleri Tartışmalı Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, 18. ve 19. yüzyılda Türkistan’daki hanlıkların siyasi yapısını analiz edebilir. Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, Rus ve Çin yayılmacılığının Türkistan üzerindeki etkilerini değerlendirebilir. Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, Türkistan’daki modernleşme ve Cedidcilik hareketlerini açıklayabilir. Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, Yakınçağ’da Türkistan toplumunun ekonomik ve sosyal dönüşümlerini yorumlayabilir. Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, döneme ait kronik ve tarihî kaynakları eleştirel bir şekilde kullanabilir. Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -