EN
  • Anasayfa
  • TAR5045 Yeniçağ'da Türkistan (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5045 - Yeniçağ'da Türkistan
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yeniçağ'da Türkistan TAR5045 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN (Yıl: 2020 - 2021)
Ders Veren Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN
Amaç

Bu dersin amacı, 15. yüzyıldan 18. yüzyıl sonuna kadar Türkistan coğrafyasındaki siyasi, toplumsal ve kültürel gelişmeleri analiz etmektir. Timur İmparatorluğu sonrası hanlıkların ortaya çıkışı, bölgedeki güç dengeleri ve dış ilişkiler dersin temel inceleme alanlarıdır. Öğrencilerin, dönemin kaynaklarını eleştirel biçimde değerlendirmeleri ve Türkistan’ın tarihsel süreçteki dönüşümünü kavramaları hedeflenir. Ayrıca, bölgedeki İslamlaşma, şehirleşme, ekonomik faaliyetler ve kültürel etkileşimler derinlemesine incelenir. Ders sonunda öğrenciler, Yeniçağ’da Türkistan’ın tarihsel önemini ve etkilerini akademik düzeyde analiz edebilecek bilgi ve beceriye sahip olurlar.

Ders İçeriği

Ders, Yeniçağ Türkistan’ın coğrafi ve demografik yapısının incelenmesiyle başlar. Bölgedeki ana etnik gruplar ve kabile yapıları tanıtılır. Hanlıkların tarihi kökenleri ve siyasi organizasyonları ele alınır. Buhara, Hive ve Hokand hanlıklarının yönetim sistemleri detaylı şekilde incelenir. Hanlıklar arasındaki diplomatik ilişkiler değerlendirilir. İslam’ın toplumsal ve kültürel etkileri tartışılır. Sufi topluluklarının bölgedeki rolü analiz edilir. XIX. yüzyılın başlarından itibaren bölgedeki ekonomik dönüşümler açıklanır. Tarım, hayvancılık ve ticaret sistemleri incelenir. Pamir ve Fergana vadilerindeki ticaret yolları değerlendirilir. İpek Yolu’nun bölgesel etkisi tartışılır. Göçebe yaşam biçimleri ve çadırlı toplulukların yapısı ele alınır. Hanlıkların modernleşme çabaları analiz edilir. Eğitim ve kültürel kurumların dönüşümü incelenir. Batı etkisi ve teknolojik yeniliklerin bölgeye girişi tartışılır. Bölgesel askeri çatışmalar ve sınır anlaşmazlıkları ele alınır. İngiliz ve Rus rekabeti, “Büyük Oyun” çerçevesinde incelenir. Bölgedeki yerel liderlerin direniş stratejileri analiz edilir. Sosyal yapı ve sınıf ilişkileri değerlendirilir. Tarım teknikleri ve sulama sistemleri üzerinde durulur. Ticaret ağlarının modernleşme süreci açıklanır. Sanayi faaliyetlerinin bölgeye etkisi tartışılır. Ulaşım ve demiryolu projeleri incelenir. Dış ekonomik yatırımların bölgeye etkisi ele alınır. Kırsal ve kentsel yerleşimlerin dönüşümü değerlendirilir. Nüfus hareketleri ve göçler tartışılır. Kültürel hareketler ve sanat eserleri incelenir. Dini reformlar ve toplumsal değişim süreçleri analiz edilir. Kadınların toplumsal konumu ve aile yapıları ele alınır. Hanlıkların diplomatik ilişkileri detaylı şekilde incelenir. Modernleşme ve geleneksel değerler arasındaki çatışmalar tartışılır. Bölgedeki sosyal ve ekonomik kalkınma projeleri değerlendirilir. İklim ve coğrafyanın ekonomik ve sosyal yaşama etkisi analiz edilir. Bölge halklarının günlük yaşamı ve gelenekleri incelenir. Bölgesel edebiyat ve folklor örnekleri ele alınır. Yerel liderlerin karar alma süreçleri ve hanedan politikaları tartışılır. Hanlıkların çöküş nedenleri ve reform çabaları incelenir. Sovyetler öncesi bölgesel güç dengeleri analiz edilir. Dış güçlerin bölge üzerindeki etkileri değerlendirilir. Çin, Rusya ve İngiltere’nin politikaları tartışılır. Büyük Oyun ve bölgesel stratejiler incelenir. Bölgedeki ayaklanmalar ve isyanlar detaylı şekilde ele alınır. Milliyetçi hareketlerin başlangıcı analiz edilir. Modern eğitim ve kültür reformları incelenir. Tarım ve ticaret tekniklerindeki dönüşümler tartışılır. Toplumsal değişim ve ekonomik gelişmeler analiz edilir. Bölgesel güvenlik ve askeri yapı ele alınır. Hanlıklar ve yerel elitlerin stratejik kararları incelenir. Arşiv ve kaynak kullanımı öğretilir. Araştırma yöntemleri ve tarihsel analiz teknikleri tanıtılır. Ders boyunca öğrenciler, Yeniçağ Türkistan tarihine dair özgün araştırmalar geliştirme fırsatı bulurlar. Ders, XX. yüzyıl başına kadar Türkistan’daki toplumsal, ekonomik ve siyasi dönüşümlerin kapsamlı analizi ile sona erer.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Abdurrahman ibn Muhammad – Tarih-i Hiva
Ahmad ibn Muhammad – Zafarname
Ali Shahi – Tarikh-i Shayban
Anushaq – Kitab-i Tarikh-i Kokand
Baqi – Shajara-i Turk
Faizullah – Mir’at al-Ayan
Ghulam Murtaza – Tarikh-i Bukhara
Hafiz-i Abru – Zubdat al-Tawarikh
Haydar – Shahnameh-i Khorezm
Husayn ibn Ali – Tarikh-i Turkistan
Khwaja Muhammad – Tarikh-i Kashgar
Mahmud ibn Khalil – Futuh al-Hind
Mirza Muhammad – Tarikh-i Hokand
Muhammad Amin – Tarikh-i Shaybanid
Muhammad Rafi – Kitab al-Tarikh
Muhammad Sharif – Tarikh-i Samarkand
Nasrullah – Tarikh-i Bukhara-i Jadid
Qutb al-Din – Tarikh-i Moghulistan
Rashid al-Din – Jami’ al-Tawarikh
Sayyid Ali – Tarikh-i Turkestan
Sultan Mahmud – Tazkirat al-Awliya
Tahir ibn Ahmad – Tarikh-i Kashgar-i Qadim
Umar ibn Yusuf – Tarikh-i Yarkand
Yusuf Khwaja – Shajara-i Turkistan
Zahir al-Din – Tarikh-i Khorezm
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Abazov Rafis – Central Asia: Political and Economic Challenges in the 19th Century
Abdulov Ildar – The Khanates of Central Asia
Ahmad Hasan Dani – History of Central Asia: The Age of Khanates
Alekseyev Nikolai – Russian Expansion in Central Asia
Allworth Edward – Central Asia: 130 Years of Russian Rule
Bartol’d V. – Turkestan Down to the Mongol Invasion
Bregel Yuri – The Formation of Uzbek States in the 16th Century
Chamberlain Michael – Central Asia in the 19th Century
Dave Anthony – Society and Politics in Kokand
Dudoignon Stéphane – Les États du Turkestan au XIXe siècle
Eickelman Dale – Muslim Politics in Central Asia
Emadi Hafizullah – Politics and Society in the Khanates
Erkinov A. – Economic Transformations in 19th Century Turkestan
Gladstone John – Russia and the Central Asian Khanates
Golden Peter – Nomads and the Khanate Structures
Gleason Gregory – The Great Game in Central Asia
Hafizov Karim – Bukhara and Khiva: State and Society
Hopkirk Peter – The Great Game: The Struggle for Central Asia
Khivaev Rasul – Kokand Khanate: Political and Social History
Kholodov I. – Russian Administration in Turkestan
Levin Michael – Islamic Revival in Central Asia
Malikov Aziz – Trade and Economy in 19th Century Turkestan
Marozzi Justin – Silk Road Empires: Central Asia
Pletneva Svetlana – Nomadic Societies of Central Asia
Roy Olivier – Central Asia: Between East and West
Suleymanov Rauf – History of the Bukhara Emirate
Sinor Denis – The Cambridge History of Early Inner Asia
Turan İbrahim – Yeniçağ Türkistan Tarihi
Vasilyev Sergey – Military Conflicts in Central Asia
Zenkovsky Serge – A History of Central Asia
.
KENDİ ÇALIŞMALARIM
.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev (Sunum) 10
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
50
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 14 42
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 1 6 6
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 191
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,49
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Türk Dünyası Kavramı Ve Coğrafyası Ders
2 Yeniçağ Türkistan Tarihinin Kaynakları Ders
3 Özbek Kavramı Ve Özbeklerin Ortaya Çıkışı Ders
4 Ebu’l-Hayır Han Ve Özbeklerin Türkistan’a Gelişi Ders
5 Muhammed Şibani Han: Timurlular Ve Safevilerle İlişkiler Ders
6 Ubeydullah Ve Nevruz Ahmed Han Dönemleri Ders
7 İskender Han Ve II. Abdullah Han Dönemleri Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Özbeklerde Hakimiyet Anlayışı Ve Devlet Teşkilatı Ders
10 Özbeklerde Askeri Yapı Ve Mali Organizasyon Ders
11 Kazak Mefhumu Ve Kazakların Ortaya Çıkışı Ders
12 Kazak Hanlığının Yükselme Dönemi Ders
13 Aktaban Şubrındı Ve Kazak Hanlığı’nın Parçalanması Ders
14 Kazak Hanlığı’nda Devlet Teşkilatı Ve Askeri Yapı Ders
15 Kazak Hanlığı’nda İdari Ve Mali Yapı Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, Yeniçağ’da Türkistan’daki hanlıkların siyasi ve idari yapılarını analiz edebileceklerdir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Bölgedeki ekonomik, sosyal ve kültürel dönüşümleri eleştirel bir perspektifle değerlendirebileceklerdir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenciler, dış güçlerin Türkistan üzerindeki etkilerini ve bölgesel etkileşimleri inceleyebileceklerdir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Toplumsal yapılar, göçebe yaşam biçimleri ve modernleşme süreçlerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz edebileceklerdir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Ders sonunda öğrenciler, Yeniçağ Türkistan tarihine dair özgün araştırmalar geliştirebilecek ve akademik tartışmalara katkı sağlayabileceklerdir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenciler, Yeniçağ’da Türkistan’daki hanlıkların siyasi ve idari yapılarını analiz edebileceklerdir. 3 5 3 5 3 5 3 4 3 4 3 4 3 4
Bölgedeki ekonomik, sosyal ve kültürel dönüşümleri eleştirel bir perspektifle değerlendirebileceklerdir. 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4
Öğrenciler, dış güçlerin Türkistan üzerindeki etkilerini ve bölgesel etkileşimleri inceleyebileceklerdir. 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4
Toplumsal yapılar, göçebe yaşam biçimleri ve modernleşme süreçlerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz edebileceklerdir. 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4
Ders sonunda öğrenciler, Yeniçağ Türkistan tarihine dair özgün araştırmalar geliştirebilecek ve akademik tartışmalara katkı sağlayabileceklerdir. 3 4 3 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Ortalama Değer 3 4,2 3 4,2 3,4 4,2 3,4 4 3,4 4 3,4 4 3,4 4