| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Edebiyat Kuramı ve Eleştiri I | TDE125 | 1 | 2 + 0 | 2,0 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Sözlü, örgün |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Zeliha ÖZTÜRK |
| Ders Veren | Doç. Dr. Erdem DÖNMEZ |
| Amaç |
Edebiyat Bilimi, edebiyat teorisi ve edebi eleştiri yöntemleri hakkında bilgi vermek. |
| Ders İçeriği |
Edebi Eleştiri Yöntemleri (toplumcu eleştiri, sosyolojik eleştiri, marksist eleştiri, feminist eleştiri, psikanalitik eleştiri, arketipsel eleştiri, biçimci eleştiri, yapısalcı eleştiri) |
| Ders Kaynakları |
Aytaç, Gürsel (2016). Genel Edebiyat Bilimi, Doğu Batı Yayınları.
Wellek ve Warren (2012). Edebiyat Teorisi, Dergah Yayınları. Moran, Berna (2016). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 4 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 4 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 4 | 4 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 30 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,18 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Edebiyat Kavramı, edebiyatın işlevi, edebiyat kuramı fikri, | |
| 2 | Edebiyat ve eleştiri, eleştirinin temel eğilimleri. | Sözlü |
| 3 | Yansıtma Kuramı ve Topluma Dönük Eleştiri | |
| 4 | Sosyolojik Eleştiri, Tarihsel Eleştiri | Sözlü |
| 5 | Marksist Eleştiri | Sözlü |
| 6 | Topluma Dönük Eleştiri üzerinden Örnek Metin Tahlili | Sözlü |
| 7 | Ekspresyonizm ve Sanatçıya Dönük Eleştiri | Sözlü |
| 8 | Psikanalitik Edebiyat Eleştirisi | |
| 9 | Sanatçıya Dönük Eleştiri Üzerinden Örnek Metin Tahlili | Sözlü |
| 10 | Esere Dönük Eleştiri | |
| 11 | Yapısalcılık ve Rus Biçimciliği | Sözlü |
| 12 | Esere Dönük Eleştiri Üzerinden Örnek Metin Tahlili | |
| 13 | Okura Dönük Eleştiri | |
| 14 | Okura Dönük Eleştiri Üzerinden Örnek Metin Tahlili | Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci edebi metin eleştirisi ve tahlili yapabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenci temel eleştiri ekolleri hakkında bilgi kazanır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bu ders edebiyat bilimi, edebiyat teorisi ve edebiyat eleştiri yöntemleri hakkında temel bilgiler kazandırır. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenci edebi metin eleştirisi ve tahlili yapabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Öğrenci temel eleştiri ekolleri hakkında bilgi kazanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Bu ders edebiyat bilimi, edebiyat teorisi ve edebiyat eleştiri yöntemleri hakkında temel bilgiler kazandırır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |