| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Mesnevi Edebiyatı | TDE337 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI |
| Amaç |
Mesnevi türünün konusu, yapısı ve kaynakları bakımından tanıtılması; türün edebi gelenek içerisindeki yeri ve işlevinin kavratılması. |
| Ders İçeriği |
13. yüzyıldan 19. yüzyıla kadar mesnevi nazım şekliyle kaleme alınmış eserler dönemsel, tematik ve biçimsel açıdan incelenecektir. |
| Ders Kaynakları |
Ünver, İsmail. 1986. “Mesnevî”, Türk Dili (Divan Şiiri Özel Sayısı), S.415-416-417, s. 430-563
Külekçi, Numan, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi I-II, Aktif Yayınevi Kartal, Ahmet, Doğunun Uzun Hikayesi Türk Edebiyatında Mesnevi, Doğur Kütüphanesi. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 15 | 30 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 8 | 16 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Bir nazım şekli olarak mesnevi ve özellikleri. | Ders |
| 2 | Mesnevinin kaynakları | Ders |
| 3 | Fars edebiyatında mesnevi geleneği. | Ders |
| 4 | Türk edebiyatında ilk mesnevi örnekleri. | Ders |
| 5 | Mevlana'nın mesnevisinin Türk edebiyatına tesiri. | Ders |
| 6 | Gülşehrî ve Mantırku't-Tayr'ı | Ders |
| 7 | Şeyhi ve Harnâme'si | Ders |
| 8 | Cem Sultan'ın Cemşid ü Hurşid'i | Ders |
| 9 | Hamdullah Hamdî ve Kıyafetnamesi | Ders |
| 10 | Fuzulî'nin Leyla vü Mecnun'u | Ders |
| 11 | Nabi ve Hayrabad'ı | Ders |
| 12 | Nevizade Atayi ve Nefhatü’l-Ezhâr'ı | Ders |
| 13 | Fenni ve Sahilnamesi | Ders |
| 14 | Şeyh Gali ve Hüsn ü Aşkı | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Mesnevi türünün yapısal özelliklerini, edebi gelenek içindeki yerini ve tarihsel gelişimini açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Klasik Türk edebiyatında mesnevi örnekleri veren başlıca şairleri ve eserlerini tanıyabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Mesnevi metinlerini biçim ve içerik açısından analiz edebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Seçilen mesnevi örneklerinden hareketle dönemin kültürel, ahlaki ve tasavvufi değerlerini değerlendirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Mesnevi metinlerinden seçilen bölümleri günümüz Türkçesine doğru ve anlamlı biçimde aktarabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mesnevi türünün yapısal özelliklerini, edebi gelenek içindeki yerini ve tarihsel gelişimini açıklayabilir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Klasik Türk edebiyatında mesnevi örnekleri veren başlıca şairleri ve eserlerini tanıyabilir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 1 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Mesnevi metinlerini biçim ve içerik açısından analiz edebilir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Seçilen mesnevi örneklerinden hareketle dönemin kültürel, ahlaki ve tasavvufi değerlerini değerlendirebilir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Mesnevi metinlerinden seçilen bölümleri günümüz Türkçesine doğru ve anlamlı biçimde aktarabilir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3,8 | 4 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 |