| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Eski Türkçe I | TDE203 | 3 | 2 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
| Ders Veren | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
| Amaç |
1. I. ve II. Doğu Türk Kağanlığı ve Ötüken Uygur Kağanlığı tarihi hakkında öğrencileri bilgilendirmek. 2. En Eski Türk yazıtları hakkında öğrencileri bilgilendirmek. 3. En Eski Türkçe metinlerin dilini, yapısını, sözvarlığını Türkiye Türkçesiyle karşılaştırmalı olarak öğretmek; |
| Ders İçeriği |
1. En Eski Türkçe metinlerin dili. 2. Tarihsel olarak Türk dilleri içerisinde Orhon Türkçesinin yeri. |
| Ders Kaynakları |
Cengiz Alyılmaz, Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu, Kurmay Yayınları, 2005
Mehmet Ölmez, Moğolistan’daki Eski Türk Yazıtları, BilgeSu Yayınları, 2012 Hüseyin Namık Orkun, Eski Türk Yazıtları, TDK Yayınları, 2011 Hatice Şirin, Eski Türk Yazıtları Sözvarlığı İncelemesi, TDK Yayınları, 2016 Mehmet Ölmez, Köktürkçe ve Eski Uygurca Dersleri, Kesit Yayınları, 2017 Hatice Şirin, Kül Tigin Yazıtı Notlar, Bilge Kültür Sanat Yayınları, 2015 Marcel Erdal, A Grammar of Old Turkic, Brill, 2004 Talat Tekin, Tunyukuk Yazıtı, Simurg Yayınları, 1995 Talat Tekin, Orhon Yazıtları, TDK Yayınları, 1988 Marcel Erdal, Old Turkic Word Formation, Harrassowitz Verlag, 1991 Talat Tekin, Orhon Türkçesi Grameri, TDK Yayınları, 2016 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Ödev (Sunum) | 10 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 7 | 7 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 5 | 5 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 14 | 1 | 14 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 7 | 1 | 7 |
| Final | Final | 14 | 1 | 14 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,18 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Eski Türk Yazıtlarının keşfi, araştırma tarihi, yapılan çalışmalar ve temel başvuru kaynaklarının tanıtımı | Ders |
| 2 | 1. ve 2. köktürk Kağanlıklarının kısa tarihi ve bu dönemden kalan yazıtların tanıtımı; Köktürk alfabesi ve yazım özelliklerinin örneklerle gösterimi | Ders |
| 3 | Köktürkçenin başlıca dil özellikleri ve Türkiye Türkçesiyle karşılaştırılması. Köktürkçede çekim ekleri (çokluk ekleri, durum ekleri, iyelik ekleri) | Ders |
| 4 | Köktürkçede zaman ekleri; köktürkçede sayı sistemi ve 12 hayvanlı Türk Takvimi. | Ders |
| 5 | Köktürkçede Sıfat fiil ekleri, Zarf Fiil ekleri, emir-istek ekleri | Ders |
| 6 | Kül Tegin yazıtından örnek metin okumak ve dil incelemesi yapmak. | Ders |
| 6 | Kül Tegin yazıtından örnek metin okumak ve dil incelemesi yapmak. | Ders |
| 8 | Ara sınav | Ders |
| 9 | Tunyukuk yazıtından örnek metin okumak ve dil incelemesi yapmak | Ders |
| 9 | Tunyukuk yazıtından örnek metin okumak ve dil incelemesi yapmak | Ders |
| 11 | Ötüken Uygur kağanlığının kısa tarihi; bu dönemden kalan yazıtların tanıtımı ve yapılan önemli çalışmalar. | Ders |
| 12 | Moyunçur/Şine usu yazıtından örnek metin çalışması yapmak | Ders |
| 12 | Moyunçur/Şine usu yazıtından örnek metin çalışması yapmak | Ders |
| 14 | Irk Bitig'den okuma çalışması yapmak. | Ders |
| 15 | final sınavı | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenciler Türk Dilinin yazılı belgelerle takip edilebilen en eski dönemi olan Köktürkçe konusunda temel bilgilere sahip olur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Eski Türk yazıtları hakkında bilgi sahibi olur, yazıtların içeriği ve tarihi önemini kavrar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Köktürk yazıtlarındaki metinlerinin söz varlığını öğrenir; kelimeleri ek köke ayırıp dil özelliklerini yorumlar ve Türkiye Türkçesiyle karşılaştırır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Yazıtlar üzerine yapılan önemli çalışmaları ve temel başvuru kaynaklarını bilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenciler Türk Dilinin yazılı belgelerle takip edilebilen en eski dönemi olan Köktürkçe konusunda temel bilgilere sahip olur. | 5 | - | - | - | 2 | - | - | 2 | - | 2 | - | - | - | - | - | ;
| Eski Türk yazıtları hakkında bilgi sahibi olur, yazıtların içeriği ve tarihi önemini kavrar. | 5 | - | - | - | 2 | - | - | 2 | - | 2 | - | - | - | - | - | ;
| Köktürk yazıtlarındaki metinlerinin söz varlığını öğrenir; kelimeleri ek köke ayırıp dil özelliklerini yorumlar ve Türkiye Türkçesiyle karşılaştırır. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | ;
| Yazıtlar üzerine yapılan önemli çalışmaları ve temel başvuru kaynaklarını bilir. | 4 | - | 3 | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 4,75 | - | 0,75 | - | 1 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - |